Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Yeti
Škoda Yeti
Škoda Yeti
Škoda Yeti
35 Fotogalerie

TEST Škoda Yeti 1.4 TSI (90 kW) Monte Carlo – Naposledy bez šestky

Emisní normy si nevybírají a musela se jim podřídit také Škoda Yeti. Nové motory splňující Euro 6 jsou v prodeji od května, my však naposledy sáhli po starší 1.4 TSI o výkonu 90 kW.

Příchod emisní normy Euro 6 zamíchal nabídkami pohonných jednotek u řady automobilů. Škodu Yeti připravil hned o tři motory (1.8 TSI/112 a 118 kW a 2.0 TDI/125 kW), jejichž místa musela být alespoň zčásti zaplněna. Osmnáctistovku TSI nahradila čtrnáctistovka TSI (110 kW) a dvoulitr TDI o výkonu vznětové Octavie RS minulé generace zmizel úplně. Podle informací výrobce se však ve skladech prodejců vozy s těmito motory ještě nacházejí a mohou být tudíž finančně zajímavé.

Aktuálně můžete mít pod kapotou Škody Yeti maximálně 110 kW, avšak nezdá se, že by to něčemu nebo někomu vadilo. V červnu 2015 se totiž podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) pro vůz rozhodlo 739 zákazníků, tedy o 198 více než v květnu, a dokonce o 285 více než v dubnu. V žebříčku registrací nových terénních automobilů Yeti figuruje na první příčce (3086 kusů), na druhém místě je Dacia Duster (1797 kusů) a třetí pozici okupuje Nissan Qashqai s 1187 exempláři.

Zkoušený čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW plní emisní normu Euro 5, a přestože se od novinky s 92 kilowatty (Euro 6) na první pohled moc neliší, je to složitější. Od května totiž pod kapotou Škody Yeti najdete čtrnáctistovku nové generace s rozvodovým řemenem a chlazenými výfukovými svody (při vyšší zátěži je nemusí chladit vstřikovaný benzin). Tento zásah pomohl ke snížení spotřeby na 5,8 l na 100 km (1.4 TSI/90 kW spálí 6,4 l na 100 km), a produkce emisí CO2 spadla na 134 g/km.

Monte Carlo je středem pozornosti

První SUV automobilky Škoda je na trhu od roku 2009 a okoukat se stihly už i předloni uvedené modernizované verze Yeti a Yeti Outdoor. Naštěstí ale existuje řešení, jak nezapadnout v davu. Dostalo jméno Monte Carlo, váže se k městské verzi modelu, a nezůstává pouze u černé střechy a kontrastních litých kol.

suv skoda yeti testysuv skoda yeti testy | acz 

Stejně jako u modelů Rapid Spaceback, Fabia a Citigo je linie Monte Carlo nadstavbou výbavy Ambition. Vedle kontrastních dílů karoserie, černých sedmnáctipalcových kol v designu Origami a výrazných nástavců prahů získáte také řádně přetvořený interiér se sportovními, specificky čalouněnými sedadly, tříramenným volantem se zkosenou spodní částí věnce a spoustu nadstandardní výbavy. Na mysli máme například bixenonové světlomety s diodovým denním svícením (pro Ambition a Elegance za 27.000 Kč), diodové svítilny (pro Ambition za 3.500 Kč), sportovní sedadla (pro Ambition za 6.900 Kč), vkládané tkané koberce (pro Ambition za 1.400 Kč) nebo sportovní kryty pedálů (pro Ambition za 2.100 Kč). Rozdíl 45.000 korun, který obě výbavy dělil a dělí i po přechodu na motory splňující emisní normu Euro 6, Monte Carlo nejenom dorovnává, ale díky bohaté výbavě také zcela maže.

Učiněný pohodář

Čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 90 kW (nově 92 kW) pořídíte pouze s předním pohonem, většině zájemců o Yeti to ale vadit nebude. Maximální výkon je k dispozici v 5.000 otáčkách za minutu, již od 1.500 otáček se však můžete spolehnout na točivý moment 200 N.m. Takto vybavený automobil je prototypem pohodáře pro městský a příměstský provoz. Motor není pod kapotou skoro vůbec slyšet, je příkladně kultivovaný a výborně si rozumí s manuální šestistupňovou převodovkou. Při klidné jízdě si vystačíte se spodní polovinou spektra otáčkoměru, a pokud přitlačíte na pilu, rozprostírá se výkon velmi plynule, skoro až atmosféricky.

suv skoda yeti testysuv skoda yeti testy | acz 

Nejlepší odezvu na sešlápnutí pedálu plynu získáte přibližně ve 4.000 otáčkách, do podobných sfér se ale nejčastěji vydáte pouze při předjíždění. Již kvůli spotřebě, která v případě 1.4 TSI (90 kW) nepatří k nejlepším – v kombinovaném cyklu jsme se pod 7 l na 100 km nedostali. Delší pohyb ve městě vyhnal odběr až k devíti litrům. Lepší to nebylo ani na dálnici, kde sice Yeti při 130 km/h na šestku točí přijatelných 2700 min-1 a do interiéru neproniká přehnané množství venkovních ruchů, větší jízdní odpory však řidiče nutí stále zrychlovat a reálný apetit snadno přesáhne 9 l na 100 km. Na výsledku se ale velkou měrou podepisuje zmíněné chlazení výfukových kanálů benzinem při větší zátěži.


Ve městě je jako doma

Na dálnice se Škoda Yeti se starším motorem 1.4 TSI skutečně moc nehodí, ve městě je to ale jiná káva. Posádka těží z koncepce interiéru s vyšším posazem, což má za následek přirozenější pozici těla a perfektní výhled. Přední cestující se mohou opřít o větší boční vedení sportovních sedadel a vzadu zase oceníte systém VarioFlex, především ve smyslu polohování krajních opěradel nebo možnosti úplného vyjmutí středního dílu. Objem zavazadlového prostoru však Yeti neodpustíme – s dojezdovou rezervou (včetně sady nářadí a zvedáku za 2.100 Kč) má pouze 321 litrů, tedy o 95 litrů méně než se standardní sadou na opravu pneumatik.

Své kouzlo má také přehledná karoserie. Při kličkování ve městě perfektně vidíte, kam až sahá příď, a komu by při couvání dělal problém minimální zadní převis a takřka kolmá linie víka zavazadelníku, může se spolehnout na zadní kameru a parkovací čidla. Dokonce i řízení s rozumným převodem a měkce nastaveným posilovačem ničím neomezuje (byť zpětné vazby není nazbyt). U takto dimenzovaného auta bychom ale preferovali kruhový věnec volantu – při popouštění se totiž občas můžete zapomenout a věnec kvůli výraznému zkosení vyklouzne z rukou…

suv skoda yeti testysuv skoda yeti testy | acz 

Jízdním komfortem Yeti vždycky patřil k tužším zástupcům daného segmentu, v kombinaci se sedmnáctipalcovými koly a padesátiprocentními pneumatikami si ale nemáme nač stěžovat. Podvozek se s městskou dlažbou, dilatačními spárami mostů a propadlými kanály vyrovnává statečně, neuskakuje a nepřenáší přebytečné rázy. Na limitu však překvapily poměrně brzké přechody k nedotáčivosti. U vozů s vyšší stavbou karoserie a předním pohonem se to dá očekávat, nicméně rozdíl oproti verzím s pohonem 4x4 je okamžitě znatelný. Dříve byl problém v tom, že jste si ke čtrnáctistovce nemohli čtyřkolku ani připlatit, zatímco dnes je u 110kilowattové verze standardem (ve výbavě Ambition vůz stojí od 543.900 Kč).

Pospěšte si, nebudou

Motory splňující emisní normu Euro 5 jsou sice u Škody Auto oficiálně minulostí, pokud ale u prodejce narazíte na hezký kousek s testovaným motorem, koupí neprohloupíte. Z hlediska běžného denního použití totiž starší 1.4 TSI zaostává pouze na dálnici, kde vlivem chlazení výfukových kanálů spotřebovává více benzinu. Ve městě a mimo něj jsme si ale neměli nač stěžovat. Tužší podvozek poskytuje dobrou oporu v zatáčkách a vyšší pneumatiky úspěšně pomáhají filtrovat nerovnosti. Až na dřívější sklony k nedotáčivosti tedy vládne spokojenost.

Sami jistě uznáte, že po letech na trhu už Škoda Yeti vnějším designem moc nepřekvapí, výbava Monte Carlo však vozu vtiskla příjemný sportovní charakter. Kontrastní provedení karoserie se těší všeobecné oblibě, a především u verzí s předním pohonem, které se mimo pevný povrch podívají opravdu jen zřídka, se nemusíte příliš bát o prahové nástavce a nárazníky. Monte Carlo sice vychází z městské, tedy trochu uhlazenější verze, stále ale disponuje dostatečnou světlou výškou 180 milimetrů.

suv skoda yeti testysuv skoda yeti testy | acz 

Nejlevnější verze modelu369.900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Základ s testovaným motorem414.900 Kč (1.4 TSI/90 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou643.000 Kč (1.4 TSI/90 kW Monte Carlo)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Variabilní zadní sedadla
  • Pohodlné nastupování
  • Dobré filtrování nerovností

Minusy

  • Vyšší spotřeba na dálnici
  • Ve městě vadilo zkosení věnce volantu
  • Dřívější přechody k nedotáčivosti
  • S dojezdovou rezervou malý zavazadelník

Foto: Petr Homolka