Škoda vyrobila přes 4.000.000 SUV. Průkopník se stále drží v popředí
Mladoboleslavská automobilka do segmentu SUV vstoupila poměrně pozdě. Přesto aktuálně platí, že právě tahle kategorie je tou celkově nejoblíbenější.
Dlouhodobě nejprodávanější škodou je kompaktní octavia, jedno z nejoblíbenějších a nejuniverzálnějších aut na evropském trhu. Hned za ní se ovšem štosuje řada modelů spadajících do stále populárnější kategorie SUV. Zkratka sice původně odkazuje na termín sportovně-užitkový vůz, se sportem či užitkovým segmentem má ovšem často pramálo společného.
U lidí si ale „esúvéčka“ získala oblibu zejména kvůli vyšší stavbě karoserie, díky níž se do vozu lépe nastupuje, je z něj většinou lepší výhled a potěší i lepší průchodnost mimo zpevněné povrchy, ačkoliv většina takových aut prodaných v Evropě stejně spoléhá na pohon jedné nápravy.
Když nepočítáme Škodu Trekka z 60. let minulého století pro novozélandský trh, vstoupila mladoboleslavská automobilka do tohoto nesmírně perspektivního segmentu až v roce 2009 s modelem Yeti, který se z hlediska vyrobených aut stále drží mezi nejlepšími v rámci značky. Svým způsobem přelomový vůz s atraktivním designem s dvojicí kulatých předních mlhovek a hranatou karoserií umetl cestu pokračovatelům.
Prvním z nich byla v roce 2016 vrcholná Škoda Kodiaq, kterou o rok později doplnil o třídu menší karoq. K trojici se následně přidal subkompaktní model Kamiq (2019). Dalším zlomem bylo představení elektrického SUV Enyaq v roce 2020, na které loni navázala menší Škoda Elroq. Dvojici bezemisních modelů brzy doplní nejmenší epiq a až sedmimístná sériová verze konceptu Vision 7S.
Vedle zmíněných evropských SUV Škoda vyrábí také regionální modely Kylaq a Kushaq, jež jsou určené primárně (avšak ne výhradně) pro slibně se rozvíjející indický trh.

Současné portfolio značky Škoda čítá 12 modelových řad, z toho historicky rekordně vysoký počet 7 tvoří právě SUV. I díky tomu se na dodávkách zákazníků podílí již z více než 55 %.
Za první pololetí letošního roku se SUV zařadila mezi nejžádanější modely značky Škoda: Kodiaq byl s 64.800 dodanými vozy absolutně druhý, hned za ním se umístil kompaktní model Kamiq s 64.100 exempláři. Některá SUV byla uvedena na trh nedávno, a proto se zájem o ně v prodejních statistikách zatím nemohl projevit naplno.
Přehled modelů SUV od Škody | ||
Model | Výroba | Celkový počet vyrobených kusů |
Škoda Yeti | 2009-2018 | 684.500 |
Škoda Kodiaq I. a II. generace | od roku 2016 | 1.077.200 |
Škoda Karoq | od roku 2017 | 917.000 |
Škoda Kamiq | od roku 2019 | 789.800 |
Škoda Enyaq/Enyaq Coupé | od roku 2020 | 326.000 |
Škoda Kushaq | od roku 2021 | 99.000 |
Škoda Elroq | od roku 2024 | 71.000 |
Škoda Kylaq | od roku 2024 | 35.500 |
Zdroj: Škoda |
Elektrický elroq je na trhu necelý rok a již šplhá na přední příčky v prodeji elektromobilů napříč Evropou. Stal se vůbec nejprodávanějším elektromobilem v dubnu a červenci a do konce srpna si jej objednalo více než 100 tisíc zákazníků. Spolu s omlazeným enyaqem Škoda zákazníkům v Evropě jen za první pololetí dodala 72.000 plně elektrických SUV.
Zdroj: Škoda, video: Škoda, foto, auto.cz a Škoda