Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Vývoj různých náhražek za ropnou naftu polyká stovky miliard. Na snímku z roku 2015 vzorky syntetické nafty Audi e-Diesel vzniklé složitými reakcemi: hydrolýzou vody pro získání vodíku, konverzí CO2 zachyceného z atmosféry na CO a dalšími úpravami, jimiž z obou složek vzniknou uhlovodíky s dlouhým řetězcem. Po třech letech nemáme informace, že by se palivo opravdu vyrábělo.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
25 Fotogalerie

Škoda už používá syntetickou náhradu nafty. Vyrábí se z odpadních tuků a olejů

Ondřej Šámal

Mladoboleslavská automobilka jako prvotní náplň do vyrobených naftových vozů a pro tankování v logistice vůbec poprvé používá syntetické palivo HVO, jež vzniká z odpadu.

Ekologie má v automobilovém průmyslu mnoho podob. Tou nejznámější je bezpochyby elektromobilita, která fosilní paliva mění za elektřinu. Abychom ovšem dosáhli čistšího pohybu, můžeme využít i jiné zdroje. Ještě před několika lety se stlačený zemní plyn (CNG) zdál jako velmi rozumná, vcelku levná a praktická alternativa k benzinu a naftě. Jenže stále větší tlak na razantnější snižování emisí škodlivin a ruská invaze na Ukrajinu tohle slušně rozjeté řešení de facto zastavily.

Další alternativou mohou být syntetická paliva, která lze vyrábět mnoha způsoby. Ta mohou vznikat například z oxidu uhličitého nebo z jiných odpadních materiálů. Škoda pro své potřeby vsadila na palivo HVO. Pod trochu záhadnou zkratkou se skrývá velmi dobře pochopitelné označení pro hydrogenizovaný rostlinný olej, který má podle metodiky „od zdroje ke kolu“ ve srovnání s fosilní naftou až o 90 % nižší uhlíkovou stopu.

Mladoboleslavská značka HVO používá jako prvotní náplň do nových dieselových motorů a pro tankování nákladních aut v logistice. Tahle syntetická nafta má proti bionaftě několik výhod. Zatímco bionafta vzniká pomocí složek zemědělských plodin, což se v globálu negativně projevuje například na dražších potravinách, HVO je de facto tvořeno pomocí chemického procesu hydrogenizace odpadních tuků a olejů (kuchyňské oleje, živočišné i rostlinné tuky), které často nemají jiné efektivnější využití. Škodovce tohle palivo dodává státní podnik Čepro.

Nafta HVO je čirá a ve srovnání s fosilní naftou má mnohem vyšší cetanové číslo (70 vs. 51), díky čemuž je účinnost spalování výrazně vyšší. Palivo rovněž neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky ani uhlovodíky s vysokým bodem varu. Emise škodlivých látek jsou proto znatelně nižší, další výhodou je méně častá regenerace filtru pevných částic (DPF). U starších vznětových motorů může palivo HVO také přispět k tiššímu a plynulejšímu chodu. Palivo lze libovolně míchat i s klasickou naftou.

Video placeholder
Výroba syntetických paliv společností HIF Global • HIF Global

Palivo HVO jsou schopné spalovat všechny vznětové škodovky od modelového roku 2022, tedy vyrobené od 25. týdne 2021. Schválení pro provoz značí symbol XTL na krytu uzávěru palivové nádrže. U starších modelů lze kompatibilitu ověřit u autorizovaných prodejců Škoda, přičemž syntetická nafta z odpadních olejů a tuků, případně klasická fosilní nafta s příměsí HVO, je v Evropě běžně k dispozici.

Zdroj: Škoda Auto, video: HIF Global