Škoda ukáže moderní interpretace svých zásadních vozů. Z prvního auta značky je autonomní kočár
Automobilka ve spolupráci s designéry z oddělení Škoda Design přichystala seriál, v němž postupně představí moderní interpretace svých zásadních modelů. Začíná pochopitelně vůbec první vozem, který v Mladé Boleslavi vznikl.
Prvním automobilem české automobilky je dvousedadlový Laurin & Klement Voiturette A, který se zrodil v roce 1905 - tedy deset let po založení společnosti L&K. Jméno Voiturette A vychází z francouzské zdrobněliny pro vozítko nebo malé auto.
Stroj poháněl čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3 a výkonu 5 kW, který stačil na maximální rychlost 40 km/h. Vyrobeno bylo 44 kusů.
Právě vůz L&K Voiturette A si vybrala Jü-chan Čangová, mladá designérka původem z Číny, která pracuje v oddělení designu interiéru. Podílela se například na studii Vision E a momentálně dokončuje úkoly týkající se nejmenovaného budoucího sériového vozu značky.
A co ji na Voiturette A zaujalo? „To auto je úžasné, tak jednoduché a přitom má spoustu nádherných až uměleckých detailů. A ta pohovka je přesně tak pohodlná, jak jsem si představovala,“ prohlásila poté, co ve Škoda Muzeu usedla za volant vystaveného exponátu.
Její moderní interpretace prvního mladoboleslavského automobilu je poměrně specifická, především svým zaměřením. Design ale na první pohled jasně navazuje na tvary historického stroje. „Chtěla jsem zachovat původního ducha vozu. Ten má totiž velmi charakteristický tvar s výraznou kapotou, vysokou pozici sezení na jakémsi gauči a minimalistické uspořádání pracoviště řidiče,“ popisuje Jü-chan, která se rozhodla změnit barvu auta z červené na modrou. „Je to barva budoucnosti a symbol trvalé udržitelnosti,“ vysvětluje Čangová. Zlaté detaily zůstaly.
A ono zaměření? Designérka svou vizi tvořila s představou jakéhosi autonomního kočáru, který by vozil turisty - například po Praze. Dvoumístný koncept proto postrádá ovládací prvky. Zato je tu displej, který ukáže popis památek, nebo představí historii škodovky.
Zajímavě řešena jsou kola, ráfky totiž tvoří LED displeje. Displej najdeme také na masce chladiče. „Měl by to být způsob, jak s vámi bude auto komunikovat, jak vás přivítá. Celý vůz by měl působit přívětivým dojmem, i proto dostal jemné a zaoblené tvary,“ říká designérka, která také popsala, jak se její představa zrodila.
Samotný nápad týkající se zaměření vozu prý dostala rychle, ovšem základní skica, tedy to nejdůležitější při tvorbě designu, si vyžádala asi 20 hodin práce. „Začala jsem tužkou na pauzovací papír, jako první jsem pracovala na exteriéru. Základní skicu jsem naskenovala do počítače a pokračovala tam,“ popisuje Jü-chan.
Výsledek pak konzultovala se šéfem designu automobilky Škoda Oliverem Stefanim. Ten měl jen drobné připomínky, Čangovou především upozornil, že by měla odstranit některé detaily připomínající řešení, která tým designérů připravuje pro sériová auta.
Jü-chan teď přemýšlí, co dál. „Možná vytvořím 3D model v počítači, tam mohu rozvinout některé detaily,“ naznačuje další postup. A ráda by samozřejmě jednou svou vizi viděla třeba ve formě skutečného konceptu...
