TEST Škoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI (147 kW) – Premiant kvapných přesunů
Škoda Kodiaq s modernizací přišla o svoji nejsilnější dieselovou variantu RS. Zájemci o silnější vznětový motor si však stále mohou pořídit verzi TDI Evo. A aby vůz působil sportovněji i na pohled, lze si k němu navolit výbavu Sporline. Právě v té jsme jej otestovali.
K faceliftu má škodovka nevyvážený přístup. Občas lehounce pozmění pár detailů, jindy zas překope celý předek. Letošní modernizace Kodiaqu stojí někde na půli cesty. Nejprve si změn ani nevšimnete, čím déle se ale budete na nový předek dívat, tím zřetelnější budou vlastně docela velké zásahy. Novinka má přepracovanou kapotu - výrazně zvýšenou zboku nad podběhy předních kol. Dle očekávání se i zde objevila šestihranná maska chladiče se zdvojenými lamelami, po vzoru dalších vozů mladoboleslavské značky. Na masku navazují užší, Full LED světlomety, opět v páru, čili vůz nepřichází o čtyřoký pohled. Obměn se dočkaly i nárazníky na obou koncích vozu, vzadu pak přibyl rovněž nový spoiler.
Testovaná specifikace Sportline nepřináší tak výrazný „fičák“, pokud jde o odklon od standardního modelu, RS je určitě výraznější. Nárazník zůstává totožný, sportovnější zaměření se omezuje na černé prvky jako maska nebo lišty, naopak v barvě karoserie jsou lemy blatníků - takže auto na pohled působí méně „terénním“ dojmem. Zrovna na testovaném kuse v modré metalíze Race ale plasty blatníků zůstávají černé.
Decibelové pohlazení
Změny uvnitř interiéru jsou podstatně decentnější a omezují se na pár detailů - upravené ambientní osvětlení, nové možnosti výbavy jako třeba veganské čalounění, osvěžený je též design sportovního tříramenného volantu ve verzi Sportline.
A nadto zde máme vylepšený audio-systém Canton, jenž nabízí nový centrální reproduktor zabudovaný přímo v palubní desce. Ten pak společně se subwooferem u rezervy doplňuje celkem deset reproduktorů v kabině - namísto původních osmi. Přičemž dva nové reproduktory automobilka umístila do předních dveří. To je posun, který jsme na dlouhých cestách s kodiaqem obzvláště ocenili, neboť kvalita audia předchozí verze nikdy nepatřila k nejlepším a rozhodně poznáváme a kvitujeme rozdíl!
Zlatá tlačítka
Digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce je ve verzi Sportline součástí standardní výbavy a nabízí zde dodatečný režim zobrazení Sport, doplňuje jej multimediální systém Columbus s úhlopříčkou 9,2“. Kabina je osazena USB-C konektory a na přání je dostupný též USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka. Současně nás baví, že s modernizací nedošlo k digitalizaci kabiny a stále máme k dispozici spoustu fyzických tlačítek, včetně samostatného panelu ovládání klimatizace.
Příjemná spotřeba
Ani s modernizací není konec dieselovým motorů, ačkoliv Koadiq RS o svoji vznětovou motorizaci přišel. Nejsilnější naftou v nabídce tak zůstává 147 kW verze jednotky 2.0 TDI, kterou známe třeba z Octavie RS. Zájemci o naftové motorizace mohou vybírat hned ze dvou verzí vznětového čtyřválce 2.0 TDI generace EVO, které se ale do kodiaqu nastěhovaly ještě před modernizací. U motoru byla v porovnání s minulými verzemi optimalizována kliková hřídel a došlo ke změnám ve vedení výfukových plynů, dále pak v turbodmychadle, vstřikovací soustavě a systému řízení provozní teploty motoru - což vedlo ke snížení spotřeby. Samozřejmostí je také systém úpravy výfukových plynů se dvěma katalyzátory Twin Dosing, jenž snižuje emise oxidů dusíku až o 80 procent.
Výkonnější motor z dvojice se může pochlubit navíc ještě lehčími písty z hliníkové slitiny a turbodmychadlem chlazeným vodou a je standardně kombinován s pohonem všech kol a také s převodovkou DSG. Modernizované jednotky TDI Evo si od nás odnáší samou chválu - i v kodiaqu platí, že je motor nesmírně kultivovaný a v kabině není skoro slyšet. Typické neduhy setrvávají, myslíme tím hlavně značnou turbo díru po sešlápnutí plynového pedálu, kterou je ale možné trochu zmírnit přecvaknutím do sportovního režimu. Ve velikém a těžkém kodiaqu ale nemá smysl o sportování moc mluvit, auto si stejně nejvíce libuje na dálnici, kde se velmi ochotně rozjede na 130 km/h i více a pak si jen vychutnáváme pohodlnou a klidnou jízdu.
A samozřejmě potěší také velmi solidní spotřebou, ačkoliv neskutečně nízkých čísel, jako to známe ze superbu nebo octavie samozřejmě nedosahuje. Při dálničních průletech Českem se nám ukazoval průměr kolem 6,5 litru, na okreskách jsme byli schopni jej stáhnout ještě o litr, naopak ve městě jsme se přiblížili hranici sedmi litrů na sto kilometrů.
On baví
Na podvozek se v rámci modelové péče nesahalo, nebylo vlastně proč. Od uvedení kodiaqu jej považujeme za jednu z nejkomfortnějších škodovek. V našem sportline navíc pomáhá také příplatkový adaptivní podvozek DCC. Svoji hmotnost auto celkem solidně skrývá - i po rozbitých cestách se pohybuje s jistotou a lehkostí a skvěle tlumí obrovské množství nerovností, zejména když přepneme do komfortního režimu. V tom přitom nedochází ani k přehnanému naklánění karoserie v zatáčkách, jak by se to dalo od podobně velkého SUV očekávat. Při jízdě je auto i díky pohonu všech kol sympaticky neutrální, třebaže při svižnější jízdě samozřejmě míří k nedotáčivosti. Na slušné úrovni se pohybuje taktéž odhlučnění, neobtěžuje nás hluk od podvozku, ale kupodivu ani aerodynamický při divočejším tempu.
Kodiaq sice přišel o svoji vrcholnou naftovou verzi a nahradil ji „užranější“ benzinovou variantou, zájemci o stále svižné svezení s přijatelnou spotřebou ale mají pořád volbu. TDI Evo s výkonem 147 kW nepotrápí soupeře na okresce, těžko si ale představujeme vhodnější volbu na rychlé přesuny po dálnici - a to klidně i té německé. Cena ale nízká zrovna není – v testované specifikaci Sportline začíná na 1.168.900 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 818.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Ambition) |
Základ s testovaným motorem | 1.118.900 Kč (2.0 TDI/147 kW 4x4 Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.168.900Kč (2.0 TDI/147 kW 4x4 Sportline) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.441.000 Kč (2.0 TDI/147 kW 4x4 Sportline) |
Plusy
- Kultivovaný motor
- Výborné audio
- Nízká spotřeba
- Ergonomický interiér
- Atraktivní vzhled
Minusy
- Vyšší základní cena