Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar
Jaguar
Jaguar
Jaguar
54 Fotogalerie

Sériový Jaguar F-Pace uvidíme ve Frankfurtu

Aleš Dragoun
Jaguar finišuje s vývojem svého prvního SUV. Produkční verzi přiveze na IAA do Frankfurtu nad Mohanem.

Tradicionalisté úpí, Jaguar nám v novém století přináší samé novoty. Nejdřív naftové motory a teď i SUV. Ale nechce-li část koláče v luxusním segmentu už dále přenechávat obzvláště německé konkurenci od BMW a Porsche, prostě musí. V Evropě, USA i Číně je zákazníků stále dost a trh ještě poroste. A na terén se přece zaměřuje sesterský Land Rover, který je spolu s ním pod křídly indické Taty. Steven de Ploey jako ředitel globálních operací „kočky“ řekl britskému Autocaru, že SUV s již delší dobu známým definitivním názvem F-Pace oficiálně představí v září ve Frankfurtu. Kde také jinde, když je to už jediná velká evropská automobilová přehlídka, která nás letos ještě čeká? Označení Pace (tempo) mimochodem vzbudilo dost značnou kritiku... Má znamenat výkon, písmeno F se pak odvolává na příslušnost ke sporťáku F-Type.

Prototypy (nejen) s dvojitými koncovkami výfuku a rudými brzdovými třmeny se pilně testují, i když je pokrývá ještě značná porce kamufláže. Jaguar nám už v lednu naservíroval alespoň první oficiální teaser, ale celé auto dosud neukázal. Design je dílem šéfstylisty Iana Calluma a jeho týmu, tvary byly hotovy na začátku roku 2013. První sportovní crossover v dějinách značky samozřejmě vychází z 4,72 m dlouhého a 1,65 m vysokého konceptu C-X17. Ten se představil taktéž na německé půdě v září 2013 v modré barvě, později ještě následovaly další prototypy: zlatý, stříbrný a rudý. Design vychází z nového modelu XE a také druhé generace XF. Sdílí s nimi platformu iQ[Al] a nové zážehové i vznětové čtyřválce Ingenium.

Jenže nepřijde ani o kompresorové šesti- a osmiválce. F-Pace S dostane V6 objemu 3,0 l s výkonem 253 kW a 450 N.m. Špičková verze SVR divize Special Vehicles Operations se pak pochlubí vidlicovým osmiválcem 5,0 l se 410 kW a 680 N.m.

F-Pace se začne vyrábět v nové továrně v Solihullu a do prodejen se dostane během příštího roku, tuto informaci jsme ostatně už přinesli. Dodejme jen cenové rozpětí 35 - 50 tisíc liber (1,31 – 1,87 milionu korun). Ve stadiu spekulací se v tuto chvíli nachází plně elektrický derivát s dojezdem až 483 km. Ten se objeví nejdříve za dva a půl roku, někdy na konci letopočtu 2017.

Skupině JRL se obchodně daří, loni podle globálního provozního ředitele Andyho Gosse prodala 462.678 nových aut, letos by se ráda přehoupla přes půlmilionovou hranici. Jaguar však vyrobil jen zhruba 80 tisíc vozů, chtěl by se dostat ovšem na 200 tisíc. Každý rok koncern utratí za vývoj nových modelů 3,5 miliardy liber (130,6 miliardy korun). To rozhodně není málo...