Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep Avenger e-Hybrid
Jeep Avenger e-Hybrid
83 Fotogalerie

Šéf Jeepu otevřeně o SUV: Stojíme za nimi, i když jsou v nemilosti

Marek Bednář

Pařížská svatá válka proti SUV a crossoverům nezmění zákaznické preference, myslí si Eric Laforge, šéf evropské divize značky Jeep. Ta se specializuje na tyto typy vozidel.

Americká automobilka Jeep odjakživa vyrábí pouze terénní auta, SUV a crossovery – karosářské varianty, které na řadě míst světa upadají v nemilost veřejnosti či aktivistů, nezřídka nedostatečně informovaných. Eric Laforge, šéf evropské divize značky, ovšem tyto typy aut brání. „Izolované politiky“ podle něj nemůže diktovat automobilovému trhu.

„Je lepší mít v centru Paříže hybridní avenger, nebo velký sedan segmentu E, který také planetu poškozuje? Myslím si, že SUV mají zářnou budoucnost díky potřebám zákazníků,“ nechal se slyšet při představení modelu Avenger ve verzi e-Hybrid. „Lidé chtějí být v bezpečnějším vozidle. Nevidím důvod, proč by se měl trh najednou měnit, když nějaká izolovaná politika řekne, že budou zakázané,“ cituje ho dále britský web Autocar.

„Myslíte si, že zákazníci opustí SUV, když jeden politik v Paříži řekne, že je zakáže?“ ptá se Laforge. Naráží tak na nedávné drastické zvýšení cen parkování ve francouzském hlavním městě. Pařížané o něm hlasovali v referendu a většina se jich vyslovila pro změnu, ovšem hlasovat přišlo jen 5,7 % oprávněných pařížských voličů.

Video placeholder
Jeep Avenger • Marek Bednář/Auto.cz/Jeep

Nutno nicméně připomenout, že ono pařížské zdražení parkování se netýká přímo SUV, pouze je tak médii prezentováno. Trojnásobnou cenu za parkování – 18 eur (455 Kč) za hodinu v centru, 12 eur (303 Kč) mimo něj – budou platit všechna auta s hmotností vyšší než 1,6 tuny s výjimkou elektromobilů, pro něž bude platit limit 2 tuny. Výjimku mají mít lidé pracující či žijící v Paříži, stejně tak taxíky, zdravotníci či řemeslníci.

Není však jasné, zda půjde o okamžitou, provozní nebo nejvyšší přípustnou hmotnost vozu. Kdyby šlo o nejvyšší přípustnou hmotnost, vysokou cenu za parkování by museli platit i řidiči Škody Fabia s motory TSI. Jediná verze fabie IV. generace, která se vejde do 1,6 tuny celkové hmotnosti, je ta s motorem 1,0 MPI.

„Čím větší auto je, tím více znečišťuje,“ nechala se také v minulosti slyšet Anne Hidalgová, starostka Paříže. S tím však nesouhlasí řidičské uskupení 40 millions d’automobilistes, které uvádí, že „nové, moderní SUV není zdrojem většího znečištění, či spíše je zdrojem menšího znečištění, než malé dieselové auto vyrobené před rokem 2011“. Francouzi mají vznětové motory ve velké oblibě i v malých autech.

Crossovery a SUV se stávají terčem kritiky také proto, že údajně zabírají ve městech více místa. Zejména do délky, což je důležitý parametr při podélném parkování, ve městech s historickými centry tak rozšířeném, však jsou ve skutečnosti některé crossovery kratší než kombíky, které v nabídkách automobilek nahrazují.