TEST Seat Alhambra 2.0 TSI – Velkoprostorové dělo
Motor, jízdní vlastnosti
V segmentu velkých MPV hrají prim naftové motory, ty benzinové hrají v prodejích marginální roli. Přesto jsme se rozhodli zážehovou alternativu vyzkoušet, abychom zjistili, zda má proti turbodieselu nějakou výhodu. Pro tuto příležitost jsme vybrali Seat Alhambra s vrcholným benzinovým agregátem 2.0 TSI o výkonu 162 kW, který známe třeba ze Škody Octavia RS.
Právě Alhambra je ukázkou, jak jsou turbodiesely ve velkých velkoprostorových vozech mezi českými zákazníky oblíbené. Zatímco vznětové Alhambry měly na českém trhu za loňský rok na svém kontě 182 prodaných kusů, ty benzinové zaznamenaly jen devatenáct. U sesterského modelu Alhambry v podobě Volkswagenu Sharan je tento poměr ještě výraznější – 456 dieselových kusů proti pouhým čtyřem benzinovým exemplářům. Důvodem je omezená nabídka zážehových motorů, Sharan na českém trhu nabízí jen 2.0 TSI (162 kW).
Není ostatně divu, že jsou vznětové agregáty u velkých MPV tak oblíbené. Nabízejí nižší spotřebu než benzinové modely, což se u rodinně orientovaného auta určeného pro jízdu na dlouhé tratě hodí. To se ale pomalu mění, protože zážehové agregáty jsou stále účinnější. Ty vznětové bývají naopak kvůli emisním normám stále složitější (např. kvůli vstřikování močoviny). I proto se poměr prodejů obou paliv může pomalu měnit.
V případě Alhambry je navíc hlasem pro benzin jeho cena. Cenový rozdíl mezi vznětovým a zážehovým motorem nebývá u velkých MPV až tak citelný, Alhambra je ale v tomto ohledu výjimkou. Za testované 2.0 TSI (162 kW) se standardně dodávaným DSG zaplatíte v základu 848.900 korun, což je méně než za jakýkoliv turbodiesel ve stejné výbavě. Základní 2.0 TDI (110 kW) s dvouspojkovou převodovkou přijde na 901.900 korun, zatímco silnější 2.0 TDI (135 kW) s DSG dokonce na 936.900 Kč. Základní cena benzinu je navíc lákavá i ve srovnání s konkurencí, za stejný motor v bratrském VW Sharan zaplatíte minimálně 1.055.900 Kč.
Seat Alhambra – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Seat Alhambra | Ford Galaxy | Renault Espace | Volkswagen Sharan |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 EcoBoost | 1.6 TCe | 2.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1999 | 1618 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 162/4500-6200 | 176/5300 | 147/5750 | 162/4500-6200 |
Točivý moment [N.m/min] | 350/1500-4400 | 345/2300-4900 | 260/2500 | 350/1500-4400 |
Převodovka | 6DS | 6A | 7DS | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 222 | 211 | 226 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,6 | 8,6 | 8,6 | 7,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,3 | 7,9 | 6,2 | 7,3 |
Základní cena [Kč] | 848.900 | 1.009.990 | 884.900 | 1.055.900 |
Silný motor tupí převodovka
Přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI známý ze Škody Octavia RS je se svými 162 kW nejvýkonnějším nabízeným agregátem v nabídce Alhambry. Točivý moment činí 350 N.m, který překonává jen silnější 2.0 TDI (135 kW) se svými 380 N.m. V rámci loňské modernizace tohoto MPV si dvoulitr polepšil o 15 kW, novinkou se stala kombinace přímého a nepřímého vstřikování.
Parametry slibují opravdu hodně, což se potvrzuje i při samotné jízdě. Výkonný agregát totiž umí Alhambru velice obstojně rozpohybovat, s hmotností přes 1,8 tuny nemá nejmenší potíž. Zamrzí však spojení se standardně dodávanou šestistupňovou převodovkou DSG, která reakce 2.0 TSI notně tupí. Spolupráce techniky totiž naznačuje, že by software převodovky bylo potřeba ještě doladit. Kvalty jsou navíc až zbytečně dlouhé, při 130 km/h jednotka točí jen 2250 otáček.
Převodovka se mnohdy nechá jízdním stylem zmást a často nepřeřadí v době, kdy by bylo potřeba. Jindy zase nelogicky podřadí o dva stupně, přestože by vyšší převod agregát bez potíží snesl. Ani přepnutí do sportovního módu nepomůže, v takovém případě převodovka zase zbytečně drží nižší stupeň, a to i při konstantní jízdě. Dosáhnete tak maximálně toho, že motor zbytečně řve. Nutností jsou tak mnohé korekce páčkami pod volantem.
Velkou nevýhodou benzinových agregátů v tak velkých automobilech bývá spotřeba paliva a platí to i pro testovanou Alhambru. Ta si sice pomáhá rychle a tiše pracujícím start-stopem nebo vyřazováním na neutrál, v reálu ale tyto prvky příliš nepomáhají. Hlavně v případě, že auto bude sloužit jako rodinný dostavník rozvážející děti po školkách a školách, bude spotřeba opravdu vysoká. Náš průměr při průjezdech Prahou činil přes 13 litrů. Na okreskách se sice dá dostat hluboko pod devět, znamená to ale hodně odříkání a minimum předjížděcích manévrů. Ostřejší jízda naopak klidně může znamenat patnáct litrů. Závěrečný průměr nakonec činil 10,3 l/100 km. Ještěže je auto vybaveno 70litrovou palivovou nádrží, jeho dojezd tak je stále dostatečný.
Slušně jezdící MPV
Velká velkoprostorová auta svojí jízdou většinou příliš nenadchnou, třeba Ford ale svými MPV v minulosti ukázal, že i za volantem takového rodinného automobilu je možné se bavit. A jízdními vlastnostmi mile překvapuje také Alhambra, která díky tomu patří mezi nejlépe jezdící velká MPV na trhu.
Naladění podvozku je sice tužšího rázu, stále je ale dostatečně komfortní. Alhambra se navíc díky tomu může pohybovat v oblouku rychlostmi, v nichž už děti na zadních sedadlech budou lehce sinat. Jednotlivé nerovnosti jsou dobře utlumeny, auto se v zatáčkách příliš nenaklání.
Testovaný exemplář byl vybaven příplatkovým adaptivním podvozkem za 25.400 korun, který rozhodně můžeme doporučit. V komfortním nastavení je Alhambra příjemně houpavá, v tom sportovním pak nadále dostatečně pohodlná. Pohodlí nicméně pomáhala i 17palcová kola, která opět dokázala, že menší kola jsou z hlediska komfortu lepší. Brzdy těžké MPV zpomalí spolehlivě, mají ale pozvolný náběh.
Design, interiér
Rudá krabice
Vnější tvary Alhambry jsou jednoduše a účelně navržené tak, aby uvnitř bylo co nejvíce prostoru. Jednoduché tvarování a bohaté prosklení by mělo pomáhat i při orientaci v omezeném prostoru, směrem vpřed je ale problémem ostře klesající příď. Její konec se totiž špatně odhaduje, zvlášť když sedadlo řidiče je v základní poloze na poměry MPV velice nízko.
Jestliže je Seat laděn jako sportovně laděná značka orientovaná na mladší zákazníky, příliš sportovního stylu Alhambra nenabízí – snad jen rudý lak Romance trochu okořeňuje jinak nepříliš výrazný vzhled. V rámci loňské modernizace došlo jen ke kosmetickým změnám, inovovanou masku chladiče nebo odlišnou grafiku koncových světel na první pohled poznáte těžko.
K razantním změnám nedošlo ani uvnitř. Nový volant pochází z Leonu, novinkou jsou dále pozměněné dekory a tlačítka známá z posledních koncernových vozů. Nejdůležitější novinkou je modernější multimediální systém. Úhlopříčka jen 6,5 palce už v dnešní době není žádný zázrak, obraz je ale ostrý a reakce systému hbité. Tlačítka jsou logicky rozmístěna a dobře po ruce, jak bývá u koncernových aut zvykem. Volant pak leží trochu naplocho, podobně jako u užitkových vozidel.
Kouzlem Alhambry byl vždy velký vnitřní prostor, a to se v rámci faceliftu samozřejmě nezměnilo. Nástup i do třetí řady sedadel je velice jednoduchý – vedle rozměrných bočních posuvných dveří (za příplatek elektricky ovládaných) tomu napomáhají sklopná krajní sedadla v druhé řadě. Místa je navíc vzadu dostatek, snad jen s místem nad hlavou je to horší.
Funkci rodinného autobusu vylepšují integrované dětské sedačky, stačí pouze zvednout sedák a nasadit speciální opěrku hlavy. Sedadla v druhé řadě sice nejdou vyjmout, je však možné je nezávisle na sobě podélně posouvat. Dostatečná šířka navíc znamená, že se sem v pohodě usadí i tři dospělí. Přední sedadla jsou pak rozměrná křesla, do kterých se díky minimálnímu bočnímu vedení pohodlně posadí i objemnější postavy.
Velká MPV většinou nabízejí obří zavazadelník, ovšem jen v případě pětimístné konfigurace. To platí i pro španělskou Alhambru, která při takovém uspořádání nabídne obří objem 1.167 litrů. Jakmile ale pojedete v sedmi, je nutné se smířit s maličkým kufrem o objemu 267 litrů.
Sklopením dvou zadních řad však ze španělského MPV vytvoříte doslova náklaďák, v takovém případě se do auta vejde až 2.297 litrů zavazadel. Zadní sedadla se navíc sklápí do roviny, při nakládání objemnějších zavazadel tak není potřeba bojovat s nějakým schodem. Sklápění zadních sedadel je velice snadné, snad jen při opětovném vyklopení třetí řady je potřeba použít více síly.
Jak bývá u MPV zvykem, Alhambra nabízí množství odkládacích prostorů i v kabině. Potěší rozměrné kapsy ve dveřích nebo velký prostor v loketní opěrce mezi předními sedadly. Naopak startovací tlačítko v testovacím kousku omezuje prostor před volicí pákou. Bagáž v zavazadelníku pak může držek praktická fixační síť dodávaná spolu s kolejnicemi a popruhem za 6.500 korun.
Závěr
Závěr
Zkušenost s benzinovým Seatem Alhambra ukázala, proč benzinové agregáty hrají v prodejích velkých MPV spíše marginální roli. Přeplňovaný dvoulitr sice nabízí kupu síly, ta je ale vyvážená vysokou spotřebou paliva. Průměr činil 10,3 litru, což bylo o dva litry více než s dříve testovaným turbodieselem 2.0 TDI (110 kW) s manuálem, který nám už tak přišel žíznivý. Když k tomu přidáme nepříliš povedenou spolupráci se šestistupňovým DSG, nevypadá to pro 2.0 TSI dobře. Případné benzinové nadšence by mohla přilákat snad jenom zajímavá cena, za slušně vybavenou verzi Style zaplatíte 848.900 korun, což je méně než u konkurence a méně než u nabízených turbodieselů. Jen je otázkou, nakolik cena benzinové Alhambry klesne při případném prodeji.
Alhambra je každopádně velice prostorné a pohodlné auto, a tak nad její koupí rozhodně stojí zauvažovat. Jenom ta benzinová verze není úplně dobrý nápad…
Nejlevnější verze modelu | 668.900 Kč (1.4 TSI/110 kW Reference) |
Základ s testovaným motorem | 848.900 Kč (2.0 TSI/162 kW Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 858.900 Kč (2.0 TSI/162 kW Style Advanced) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.043.000 Kč (2.0 TSI/162 kW Style Advanced) |
Plusy
- Dynamické vlastnosti
- Prostorný a variabilní interiér
- Snadná manipulace se sedadly
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Atraktivní cenovka
Minusy
- Vysoká spotřeba
- Omezený zavazadelník za třetí řadou
- Zmatkující převodovka
Foto: Petr Homolka
