Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Safety Car Mercedes-AMG GT Black Series
Safety car Mercedes-AMG GT Black Series
Takhle vidí trať jezdci safety car značky Aston Martin
Světla na červeném mercedesu jsou zhasnutá, což znamená, že na konci okruhu zamíří bezpečnostní vůz do boxů
63 Fotogalerie

Safety car v F1: Jaká má pravidla? Vyzpovídali jsme ty nejpovolanější

Michal Štěpanovský

Safety car naposledy rozvířil dění v F1 při závěrečném závodě sezony 2021 v Abú Dhabí. Jeho nasazení a odvolání z tratě rozhodlo o titulu mistra světa.

Na téma, jak funguje bezpečnostní vůz, jsme oslovili tři zkušené české závodníky: prvního Čecha ve formuli 1 Tomáše Enge a dalšího, který si vyzkoušel monopost F1 – Josefa Krále. Třetím hostem je další aktivní pilot Erik Janiš, který současně pracuje jako závodní inženýr pro vozy kategorie GT.

Co je to Code60?

V automobilových závodech nefunguje pouze safety car, ale jsou používány i další systémy. Pokud na okruhu nehrozí takové nebezpečí, aby vyjel bezpečnostní vůz, je vyhlášen takzvaný virtuální safety car. Jezdci musí v jednotlivých sektorech dodržovat určitý minimální čas, který se jim ukáže na volantu. K jeho dosažení jim pomáhá zvuková signalizace ve sluchátkách.

Ve vytrvalostních závodech na šest a více hodin jsou používány také jiné možnosti zpomalení. Jedním z nich je Code60 (česky kód sixty). Důvodem je, že při typech dlouhých závodů se závodní pole výrazně promíchá. Při jeho vyhlášení musí jet piloti maximálně rychlostí 60 km/h, nemaže se tak náskok.

Na delších okruzích, jako současné Le Mans, kde měří jedno kolo 13,650 kilometru, je při čtyřiadvacetihodinovce používán systém „full corse yellow“. Znamená to, že v určeném úseku, kde je problém na trati nebo havarovaný vůz, musí piloti zpomalit na 80 km/h.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!