Safety car v F1: Jaká má pravidla? Vyzpovídali jsme ty nejpovolanější
Safety car naposledy rozvířil dění v F1 při závěrečném závodě sezony 2021 v Abú Dhabí. Jeho nasazení a odvolání z tratě rozhodlo o titulu mistra světa.
Na téma, jak funguje bezpečnostní vůz, jsme oslovili tři zkušené české závodníky: prvního Čecha ve formuli 1 Tomáše Enge a dalšího, který si vyzkoušel monopost F1 – Josefa Krále. Třetím hostem je další aktivní pilot Erik Janiš, který současně pracuje jako závodní inženýr pro vozy kategorie GT.
Co je to Code60?
V automobilových závodech nefunguje pouze safety car, ale jsou používány i další systémy. Pokud na okruhu nehrozí takové nebezpečí, aby vyjel bezpečnostní vůz, je vyhlášen takzvaný virtuální safety car. Jezdci musí v jednotlivých sektorech dodržovat určitý minimální čas, který se jim ukáže na volantu. K jeho dosažení jim pomáhá zvuková signalizace ve sluchátkách.
Ve vytrvalostních závodech na šest a více hodin jsou používány také jiné možnosti zpomalení. Jedním z nich je Code60 (česky kód sixty). Důvodem je, že při typech dlouhých závodů se závodní pole výrazně promíchá. Při jeho vyhlášení musí jet piloti maximálně rychlostí 60 km/h, nemaže se tak náskok.
Na delších okruzích, jako současné Le Mans, kde měří jedno kolo 13,650 kilometru, je při čtyřiadvacetihodinovce používán systém „full corse yellow“. Znamená to, že v určeném úseku, kde je problém na trati nebo havarovaný vůz, musí piloti zpomalit na 80 km/h.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!