S jakými auty se musíme rozloučit? Ostrá alfa, jaguary i nejmenší porsche
Roky 2024 a 2025 byly a budou posledními pro několik velmi zajímavých modelů. V jednom případě se dokonce dočkáme konce celého portfolia.
Letošní flotilové emisní limity mají v Evropské unii dosáhnout o 19 % nižších hodnot než dosud. Od loňského 7. července je navíc povinné v zemích EU prodávat auta s balíčkem GSR II, který mimo jiné zahrnuje například upozorňování na překročení povolené rychlosti či udržování v jízdních pruzích. I kvůli tomu skončilo nebo v nejbližší době skončí několik zajímavých aut.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Ostrá verze italského sedanu s přeplňovaným šestiválcem o objemu 2,9 litru a výkonem 375 kilowattů se představil v roce 2015, ještě před premiérou slabších variant modelu Giulia. Koncern Stellantis tehdy ještě neexistoval, přičemž v čele skupiny FCA byl dnes již zesnulý Sergio Marchionne. Podle zdrojů z Itálie by měl být letošní rok pro Giulii Quadrifoglio poslením, byť v konfigurátoru stále figuruje. Důvodem může být stáří a vyšší spotřeba a emise škodlivin.
Alfa Romeo Stelvio
Psal jsem to již v přehledu novinek na rok 2025. Největší SUV od Alfy se dočká nové generace. Ta vyjede na platformě STLA Large, minimálně ze začátku má ovšem dostat pouze elektrický pohon, což s ohledem na nízké prodeje spalovacích verzí současného provedení asi nebude finální rozhodnutí. Vzhledem k chladnějšímu přijímání lokálně bezemisních aut se proto dá očekávat také nasazení konvenčního pohonu. Kdy (a zda vůbec) k němu dojde, je ale zatím ve hvězdách.

Audi A5
Nová řada A5 je navazuje jak na původní A4 (A5 Avant), tak na A5 (Sportback). S tím souvisí konec klasického sedanu, kupé i kabrioletu. V nabídce Audi tak už nenajdete ani jeden vůz se stahovací střechou, přičemž ještě nedávno jich Němci nabízeli požehnaně (mj. také A3 Cabrio, TT Roadster a R8 Spyder).
Bugatti Chiron
Nástupce legendárního veyronu se opět stal nejrychlejším sériovým automobilem světa. Poslední exempláře ovšem byly dodány v květnu 2024, nyní se francouzská automobilka soustředí na úžasné Bugatti Tourbillon se zcela novým vidlicovým atmosférickým šestnáctiválcem (veyron s chironem měly unikátní agregát W16 se čtyřmi turbodmychadly) a hybridním pohonem se systémovým výkonem 1800 koní.
Chevrolet Camaro
Asi nejhlavnější soupeř Fordu Mustang skončil již v lednu 2024. O nástupci se zatím moc nemluví, byť se uvažuje, že by se camaro mohlo vrátit jako samostatný brand (podobně jako corvette). Spekuluje se také o změně koncepce. Místo kupé a kabrioletu by výkonný chevrolet mohl přijet jako SUV, o která je celosvětově přece jen větší poptávka.

Ferrari 812, Roma Coupé a SF90 Stradale
Nástupce 12Cilindri se už představil, někdejší nejvýkonnější atmosférické ferrari všech dob bez hybridní výpomoci (830 koní u verze Competizione) proto muselo vyklidit pole. Rozloučit se musíme také s atraktivním kupé Roma, které letos dostane nástupce. A šátečkem zamávalo též plug-in hybridní Ferrari SF90 Stradale, které částečně vyklidí pole mnohem výkonnějšímu a dražšími vrcholu v podobě nového F80 s elektrifikovaným šestiválcem se systémovým výkonem 1200 koní.
Jaguar
Podzimní představení nové identity britské značky vyvolalo spoustu kontroverzní. Někomu přišlo příliš „woke“. Jaguar se totiž hodlá prezentovat jako čistě elektrická automobilka, přičemž první vlaštovkou nové éry bude sériová podoba lokálně bezemisního kupé Type 00. Kvůli proměně Britové ukončili prodej všech svých dosavadních modelů v Evropě, vybírat proto můžete pouze z předváděcích, skladových a ojetých exemplářů.
Maserati Ghibli, Levante a Quattroporte
U prvně zmíněného sedanu se s koncem počítalo již od roku 2022, větší z dvojice SUV od Maserati skončilo loni 31. března. A aby toho nebylo málo, Italové zařízli také velký sedan Quattroporte. V jeho případě se počítá s elektrickým nástupcem, který se měl představit již loni. Uvedení ovšem bylo posunuto kvůli revizi designu.

Mini Clubman
Sympatický pětidveřový hatchback doplatil na úspěch podobně koncipovaného SUV Countryman, které v nové generaci naplno otevřelo brány kompaktního segmentu. S nástupcem Mini Clubman se aktuálně nepočítá. Britská automobilka v minulosti podobně ukončila již několik modelů: Paceman, Roadster a Coupé.
Porsche 718 Boxster a Cayman
I v Zuffenhausenu se rozhodli, že musejí mít v nabídce elektrický sporťák. A protože na 911 se nesahá, rozhodnutí padlo na základní řadu 718 Boxster a Cayman. Oba vozy proto dostanou lokálně bezemisní nástupce, jejichž vývoj ovšem není tak bezproblémový, jak se možná očekávalo. Otázkou také zůstává, zda o elektrické sporťáky bude zájem. Elektromobily totiž aktuálně bojují s nedostatečným nárůstem poptávky ze strany zákazníků.