Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Steer-by-Wire
Steer-by-Wire
Nio ET9
Nio ET9
30 Fotogalerie

Řízení budoucnosti má další auto. Čínské Nio ET9 dostalo techniku od ZF

O elektroimpulzním řízení jsme psali nedávno. Jak se zdá, patří mu budoucnost soudě dle dalšího uplatnění. Tentokrát na čínském luxusním elektromobilu. A dodává jej německé ZF.

Číňané už řadu let nabízejí také luxusní sofistikovaná auta. Nejnovějším příkladem je model ET9 firmy Nio. Jde o elektrickou vlajkovou loď, pod jejímž dynamickým designem najdete super moderní techniku.

Pokud se omezíme na podvozek, tak jde zejména o řízení bez mechanické vazby mezi samotným řízením a volantem – steer by wire (SBW). To však nebylo vyvinuto v Číně, ale v Evropě. Konkrétně v Německu u známé inženýrské firmy ZF, jejíž název je odvozený od slov „ZahnradFabrik“ neboli továrna na „ozubená kola“.  Již řadu let je ZF známé jako výrobce kvalitních samočinných převodovek, které v hojném počtu najdete třeba u třeba bavorských značek Audi a BMW.

ZF ale po léta navrhuje a vyrábí mimo jiné také řízení vozidel. Nejnověji typu steer by wire. Za tímto účelem vznikla na začátku roku 2024 dokonce samostatná divize příznačně pojmenovaná „Chassis Solutions“. Jejím úkolem je vyvíjet nekonvenční systémy řízení a také brzd s vyloučením mechanické, respektive hydraulické vazby mezi ovladačem a akčním členem.

V případě ZF ale nejde pouze o mechaniku, ale také o elektronické ovládání, které má na starosti vlastní software cubiX. Právě na softwaru, respektive obecně naladění řízení nejen steer by wire, velmi záleží konečný výsledek. Jinak řečeno, jak se auto bude chovat, jak se bude řídit a podobně. S tím přirozeně souvisí také bezpečnostní hledisko. Jak lze tímhle způsobem jinak mechanicky dobře navržený systém „řízení po drátě“ udělat špatně, nejlépe dokazuje americká Tesla Cybertruck. Z hlediska konceptu se nikterak nevymyká zažitým zvyklostem. Z pohledu naladění má ovšem řadu nedostatků, jak ostatně nedávno publikoval německý magazín Auto Bild.

„Dodáváme zákazníkům řízení budoucnosti. S naším sériově připraveným systémem steer by wire zahajujeme éru vozidel definovaných softwarem. S celým portfoliem inovativních technologií by wire jsme vyhledávaným dodavatelem a klíčovým hybatelem technologií podvozků orientovaných na budoucnost,“ říká Dr. Peter Holdmann, člen představenstva ZF, odpovědný za divizi Chassis Solutions. A dodává: „ZF se tak stává technologickým lídrem v této oblasti a poskytuje výrobcům automobilů, jako je Nio, novou svobodu v oblasti designu, komfortu, jízdních funkcí a bezpečnosti.“

Dvěma i čtyřmi

Firma ZF nabízí elektroimpulzní řízení ve dvou variantách: s řízenými pouze předními koly, respektive v kombinaci s natáčecí zadní nápravou AKC. Konstrukčně je systém řešený stejně jako u jiných zařízení stejného typu. Umělou zpětnou vazbu ve volantu vytváří samostatný elektromotor, tyč řízení posouvá rovněž elektromotor, který by dle principu zálohování měl být zdvojený. Nicméně z přiložených obrázků a ani z dostupné tiskové zprávy to zcela jasné není.

U ET9 je uplatněn volant obdélníkového tvaru podobně jako třeba v Lexusu RZ s řízením SBW či ve zmíněné tesle. Přirozeně systém mění poměrně výrazně převod řízení dle rychlosti jízdy a dalších vstupních parametrů, takže při otáčení volantem na místě nemusí řidič na jeho věnci přehmatávat.

„Aplikace v sériové výrobě ukazuje, že naše strategie je správná a úspěšná. S komplexním produktovým portfoliem sestávajícím z hardwaru a softwaru s řešeními pro řízení pohybu vozidla ve vertikální, boční a podélné dynamice poskytujeme našim zákazníkům odborné znalosti systému z jednoho zdroje. Tímto způsobem aktivně formujeme transformaci směrem k softwarově definovanému vozidlu,“ vysvětluje Holdmann.

Video placeholder
Mercedes-Benz 3. úroveň autonomního řízení • Mercedes-Benz