Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Symbioz
Renault Symbioz
Renault Symbioz
Renault Symbioz
180 Fotogalerie

Renault Symbioz: Z auta rovnou do obýváku!

Symbióza znamená soužití. V tomto případě mezi autem, obydlím a lidmi. Právě tak vidí budoucnost francouzská automobilka. Že už nebudete muset při svých cestách autem řídit, je asi jasné.

Stánek Renaultu se na letošní IAA nese ve znamení auta budoucnosti pojmenované Symbioz. Má nám dát představu o tom, co vše zastanou automobily v roce 2030. Že budou elektrické a plně autonomní, to už každý ví. Jenže Renault jde s konceptem Symbioz ještě mnohem dále. Skoro by se dalo říci až za hranice toho, co jsme dnes, při současném stavu techniky schopní pochopit.

Auto nebo obývák? Obojí. A nejen to!

Cílem tvůrců Symbiozu bylo v maximálně možné míře propojit automobil a domov. Tedy dva subjekty, kde řada lidí tráví hodně času. Celé auto je navrženo tak, aby se v maximálně možné míře přizpůsobilo běžnému životu svého uživatele, zejména s ohledem na dosažení maximálního pohodlí.

Co tedy Symbioz umí? V roli dopravního prostředku vás přepraví z místa na místo. Stačí mu jen říci (zadat do jeho plánovacího počítače) kam chcete jet a auto to splní. Vy se při tom můžete věnovat svým zálibám. Třeba hraní společenských her. To umožňují přední sedadla, které je možné při jízdě otočit tak, že řidiči a jeho vpředu sedící spolujezdec budou sedět zády ke směru jízdy a tedy čelem k vzadu sedícím cestujícím. Jde vlastně o autonomitu nejvyššího, tedy pátého stupně.

Jenže to by bylo málo. V roce 2030 budou chtít lidé od svého auta mnohem více. Tedy dle představ tvůrců automobilky Renault. Symbioz je tak vytvořený zároveň coby extra prostor, či přesněji řečeno pokoj. Jak obývací, tak třeba pracovna. Záleží, co si majitel přeje. Také si může navodit soukromí, pokud jej potřebuje. Případně může být všemi členy domácnosti viděn díky průhledným sloupkům karoserie. Pokoj vytvořený z kabiny auta pak může být uvnitř domu, nebo coby extra obytná část připojená k domu jako například přístavba v podobě „verandy“ či zimní zahrady. Auto tak vlastně umožňuje zvětšit obytnou plochu stávajícího obydlí.

Auto je navíc tvořeno plošinou, kterou je možné za pomoci čtyř lan zvednout do výšky. Z přízemí se tak dostane do podlaží s ložnicí či dokonce na terasu. Dále lze vůz parkovat také na střeše domu, kde se jeho kabina změní v místnost pro odpočinek či relaxování.

Nebo lze kabinu přeměnit v otevřený prostor podobný obývacímu pokoji. Kabina Symbiozu byla inspirována právě jím. Tedy místem, kde lidé doma tráví většinu času.

Aktivně pracuje s energií

Ale Symbioz není jen o přeměně auta na pokoj a obráceně či o přepravě z bodu A do bodu B plně autonomně. Auto umí také aktivně pracovat s energií. V jeho útrobách se nachází malá elektrická rozvodná síť. Po spojení auta s domem dojde k propojení rozvodné sítě vozu a domu a tedy ke sdílení elektrické energie. Ta je následně využita přesně podle potřeb obyvatel.

Pokud víte, že během až dvou dnů (Renault uvádí 48 hodin) nebudete podnikat žádnou delší cestu, v akumulátorech vozu zůstane jen malé množství elektrické energie. Takové, které ale v případě potřeby stačí na kratší cestu, třeba na nákup.

Pokud se však blíží víkend a v plánu je delší cesta, systém automaticky dobije baterie v noci z pátku na sobotu. Dále je možné zvolit program, který umožní uchovat energii v baterkách pro elektrické spotřebiče v domě. Pro osvětlení, TV, PC či pračku. To přijde vhod v případě, kdy dojde k odpojení dodávky elektrické energie, třeba z důvodu větrné smršti, jež poškodila přenosovou sít. Vše lze ovládat jak z dotykového monitoru na palubní desce, tak také přímo z domu.

Pokud odbočíme od vizí a vrhneme se na techniku Symbiozu, tak máme k dispozici pouze údaje o celkové délce, která činí 4,7 metru, šířce 1,98 metru a výšce auta 1,35 metru. Vnějšími rozměry se auto řadí do segmentu D, avšak prostorností spadá spíše do kategorie velkoprostorových aut, tedy třídy E.

Renault Symbioz je prostě konceptem s velkým „K“. Jeho schopnosti dalece přesahují možnosti dnešních automobilů. Renault sice udává, že za pouhých 13 let by se uvedené vlastnosti měly stát realitou, avšak my si to rozhodně nemyslíme. Už jen zajistit spolehlivost všech funkcí, nemluvě o autonomitě na stupni 5, která je i dle tvůrců současných autonomních vozidel (Audi A7 „Jack“) hodně daleko. Renault není NASA a Symbioz není Mezinárodní vesmírná stanice (ISS), ba ani dnes již nelétající raketoplán (Space shuttle). Myslet si, že někdo takovou techniku nabídne běžným lidem už za 13 let, je skoro utopií. Symbioz mi tak nejvíce připomíná sci-fi seriály a kosmickou loď Enterprise. Jen „plující“ na planetě Zemi.