Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault R17 x Ora Ïto
Renault R17 x Ora Ïto
Renault R17 x Ora Ïto
Renault R17 x Ora Ïto
73 Fotogalerie

Renault si dá pauzu od současné retro vlny. Ne každý model zaslouží oživit, říká šéfdesignér

Daniel Fuglevič

Francouzská značka ctí přístup, že v nejlepším se má přestat. Další retro modely v produkci tak zatím nečekejme.

Po návratu ikonického hatchbacku 5, praktičtějšího modelu 4 a zanedlouho také roztomilého Twinga už zřejmě nebude mít současná retro vlna u Renaultu příliš dlouhého trvání. V rozhovoru s britským magazínem Autocar se o blízké budoucnosti nových modelů rozpovídal šéfdesignér Laurens van den Acker, podle něhož si automobilka pečlivě vybrala modely z historie, které nyní zasloužily vzkřísit.

Video placeholder
Renault Twingo E-Tech Concept • Renault

Vlnu retro elektromobilů tak u francouzské alespoň prozatím ukončí zmíněné Twingo – jehož produkční verzi máme očekávat v roce 2026 – a respektive nedávný koncept Renault 17, jehož sériovou výrobu van den Acker oficiálně zamítl. Stylové elektrické kupé inspirované původním modelem ze 70. let, nově však s pohonem zadních kol, mělo podle designéra „prostě jen vzbudit poprask“.

Ne u každého modelu z minulosti také Renault vidí nadějnou atraktivitu po stránce prodejů. „Pokud jde o minulost, máme docela selektivní paměť. Nyní se na tato auta díváme a říkáme si, jak byla skvělá, ale popravdě řečeno, jejich samotná existence byla často výzvou,“ uvedl van den Acker na stranu Renaultu 17, který ve své době nijak zvláštní popularity nedosáhl.

Současnou cestu Renaultu lze samozřejmě z marketingového hlediska pochopit. Šéfdesignér Renaultu dodal, že oživení historického modelu je náročný proces, ve kterém se přirozeně zohledňuje univerzální přitažlivost modelu pro masy na dnešním trhu, nejen pouze pro nadšence, kteří si daný model pamatují z minulosti.

Tímto způsobem tak nemáme zrovna v dnešní době očekávat, že by se Renault rozhodl oživit třeba známý sedan Safrane nebo designovou lahůdku MPV Avantime, ačkoliv o ikonické modely značky nepochybně jde. Na druhou stranu moderní varianty modelů 5, 4 a Twingo se podle van den Ackera setkaly v zákaznických průzkumech se slušným zájmem, a to rovněž u mladých generací, pro které tyto vozy nemají hlubší nostalgický význam.

„Paradoxně a překvapivě, když jsme vozy testovali v průzkumech trhu, lidé se na pětku dívali a říkali, že vypadá futuristicky. […] Může se vám tedy líbit, i když původní auto zrovna neznáte. Pocit za volantem, velká kola… upřímně, je to vlastně trochu pojízdný koncept. Lidem, kteří si model pamatují, jsme dali všechno, co na něm měli rádi. A pro zbytek je to jednoduše hlavně pěkné auto,“ uzavřel van den Acker.