Renault s Nissanem přehodnocují partnerství. Japonci nemusejí investovat do elektrické divize
Aliance Francouzů s Japonci doznala větších změn, které se týkají především podniku Ampere, který Renault založil jako divizi čistě elektrických aut.
Vztahy Renaultu s Nissanem jsou zostřenější minimálně od dob neslavného působení Carlose Ghosna, který z Japonska nakonec musel uprchnout v bedně. Přesto to zatím nevypadá, že by se dlouhodobé spojenectví chýlilo ke konci. A příliš na tom nemění ani aktuální úpravy společné dohody, jež se týkají rozhodnutí z 26. července 2023.
Podle zmíněné předloňské dohody měl Nissan investovat 600 milionů eur (asi 15 miliard korun) do divize Ampere, jež patří do skupiny Renault a pod kterou Francouzi soustředí své elektromobilní aktivity. V současnosti není jasné, zda investice již proběhla, nebo ne. Každopádně nová dohoda Nissan z tohoto závazku vyvazuje s účinností od letošního května.
Rozložení akcií mezi oběma automobilkami zůstává neměnné. Renault nadále vlastní 18,66 % Nissanu, v budoucnu se ovšem uvažuje o tom, že svůj podíl sníží na deset až patnáct procent.
„Jako dlouholetý partner Nissanu a jeho hlavní akcionář má skupina Renault silný zájem na tom, aby se Nissan co nejrychleji vrátil k lepším výsledkům,“ uvedl generální ředitel Renault Group Luca de Meo. „Pragmatický a obchodně orientovaný přístup byl klíčem k našim jednáním, během nichž jsme hledali nejúčinnější způsoby, jak podpořit jejich plán obnovy a zároveň rozvíjet obchodní příležitosti vytvářející hodnotu pro Renault Group. Tento rámcový dohodový dokument, výhodný pro obě strany, je důkazem agilního a efektivního přístupu nové aliance.“
Společné elektrické plány to přesto zřejmě nehatí. Nissan totiž chce postavit novou mikru na platformě Renault 5 E-Tech. To by znamenalo dvě verze s akumulátory s kapacitou 40 a 52 kWh a cenou v přepočtu okolo 625 tisíc korun (25 tisíc eur).
Dalším výsledkem revidované dohody je převzetí 51% podílu Nissanu v indickém podniku Renault Nissan Automotive India Private Ltd (RNAIPL). Francouzi se tudíž stanou pány celé indické organizace, která vedle prodeje obstarává i tamní výrobu. Podle Ivana Espinosy, čerstvě jmenovaného ředitele Nissanu, přesto tahle nejlidnatější země světa zůstane výzkumným a vývojových hubem. Jednou z novinek bude řada SUV, jež si získávají popularitu i zde.