Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
6 Fotogalerie

Rallye Dakar: Legenda jménem Kalina

Michal Štěpanovský
Svoje účasti na Rallye Dakar už přestal Josef Kalina počítat. Start v roce 1986 na nejnáročnější vytrvalostní soutěži světa byl jeho premiérou. Třikrát se po boku Karla Lopraise (Tatra) radoval z prvenství v kategorii kamionů.

Nejenom zásluhou vítězství, ale i díky bohatým zkušenostem, profesionálnímu, ale zároveň lidskému přístupu a jazykové vybavenosti se stal Josef Kalina v České republice synonymem pro Rallye Dakar.

Na letošní ročník se vydal pětašedesátiletý ostřílený matador jako člen největšího a nejpočetnějšího českého týmu Bonver Dakar Project. Jeho úkolem je dohlížet na organizaci a přispívat zkušenostmi ke správnému chodu ekipy a k hladkému průběhu „Dakaru“.

„Z pohledu funkce týmu, ať už to budu hodnotit z jakékoliv stránky, jej musím klasifikovat vysoce kladně. Funguje nádherně,“ konstatoval Josef Kalina a dodal: „Je to špičkový tým, který se v mnohém vyrovná všem nejlepším stájím, dokonce i těm továrním.“

Zatímco zázemí týmu Bonver Dakar Project fungovalo v první polovině Rallye Dakar 2015 bezchybně, na trati se tři mezinárodní posádky jedoucí s kapotovanými dakarskými speciály Tatra Jamal musely vypořádávat s problémy.

Zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus ve druhé etapě převrátil svou kapotovanou Tatru na bok a v sedmé etapě ztratil několik hodin, když mu prasklo potrubí od turbodmychadla. Strávil noc čekáním na svářečku a následným opravováním. Ani Tomáš Vrátný, který stejně jako kazašská týmová jednička pomýšlel na umístění v elitní desítce, se nevyvaroval chyb. V osmé etapě měnil dvě kola a v závěrečném dunovém poli se převrátil na bok.

„Původní plán, aby dvě auta byla v elitní desítce, se asi nesplní. Je to škoda, protože to bylo rozjeté úplně ideálně. A byla to jenom smůla. Artur měl technickou poruchu, kterou nikdo nečekal a Tomáš doháněl čas a plesknul si na bok,“ popsal Josef Kalina.

„Nezbývá nic jiného, než klidně, ale zároveň svižně pokračovat. Ono se z toho něco vyvrbí. Strategicky už se moc vymýšlet nedá. Z posledních etap jsou ještě dvě hodně těžké, které je potřeba absolvovat bez zbytečných zádrhelů. Pokud se to klukům podaří, mají ještě šanci poskočit dopředu,“ pokračoval Kalina. V průběžném pořadí patřilo mezinárodním posádkám týmu Bonver Dakar Project čtrnácté, osmnácté a jedenadvacáté místo.

Naposledy se Josef Kalina představil v kabině závodního kamionu na Dakaru 2014 jako navigátor posádky Jaroslava Valtra. „Minulý rok se organizátoři vrátili k maratonskému stylu, ale letos od toho zase ustoupili. Etapy nejsou dlouhé, ani maratonské a nebývají tak náročné na výdrž. Jsou spíše intenzivní, středně dlouhé a hodně těžké, což se projevuje tím, že se auta daleko více rozbíjí a mechanici tak mají plné ruce práce,“ popsal Kalina letošní trasu nejnáročnější rallye světa.

Vedle komentáře k výkonům posádek týmu Bonver Dakar Project se Kalina vyjádřil i o ostatních českých závodnících. „Obecně bych dosavadní letošní Dakar označil za smolný ročník. Všichni bojujeme, jak se jenom dá, ale to štěstí při nás Češích celkově prostě nestojí,“ dodal nejzkušenější český borec v historii Rallye Dakar.

K materiálu, který přišel od Bonver Dakar Projektu, dovolte jednu osobní poznámku. Jsem rád, že takový článek vznikl. Myslím, že Pepíkovi Kalinovi můžeme mnozí a za mnohé děkovat. Bez jeho přispění by v České republice zřejmě nebyl Dakar tím čím, dnes je. O Josefovi by se dalo mluvit dlouho. A pokaždé by to bylo v dobrém a ještě hezčím…