První vlastní motor V6 Opelu má 30 let. Tohle byste o něm měli vědět
Nedávno tomu bylo třicet let od představení prvního motoru z řady ECOTEC, vidlicového šestiválce. Šlo zároveň o historicky první vidlicový motor rüsselsheimeské značky. Někdejší V8 pro pohon modelů Opel KAD (Kapitán, Admirál, Diplomat) byl z americké líhně. Premiéru nový šestiválec oslavil v sedanu Vectra A, později také v kupé Calibra.
Až do příchodu motoru ECOTEC- V6 vyráběl Opel výhradně řadové šestiválce. Ty se výborně osvědčily v pohonu větších modelů značky a dobře je známe z Opelu Omega A a Senator B. Řadový šestiválec má mnoho předností, například jde o přirozeně velmi dobře vyvážený motor. Jeho nevýhodou je však značná stavební délka, která jej v podstatě omezuje na podélné uložení v karoserii. Sice v minulosti Volvo nabízelo řadový šestiválec v karoserii napříč v modelu S80, avšak jedná se o výjimku potvrzující napsané. Naproti tomu vidlicová koncepce je sice výrobně složitější, avšak zároveň je takto řešený motor univerzálnější v otázce uplatnění.
Nezvykle úzký
Označení ECOTEC se sice poprvé objevilo na zcela novém šestiválci, ovšem postupně jsme je mohli vidět u celé řady dalších motorů Opel. Šlo v podstatě o obchodní označení nové generace benzinových agregátů značky, jež spolu ale neměly technicky mnohdy nic společného, podobně jako třeba Duratec u Fordu.
Jelikož se zamýšlelo použít nový šestiválec pro modely s pohonem předních kol, byl jeden z cílů vývoje udělat jej co možná nejkompaktnější. Opel se sice nevydal cestou VW o téměř dva roky dříve se svým motorem VR6, přesto snaha u úsporu místa je jasně patrná. Vidlicové šestiválce mají zpravidla úhel rozevření řad válců 60 stupňů. Některé dokonce devadesát stupňů. V případě ekoteku ale zvolili tvůrci nezvyklý ostřejší úhel 54 stupňů. Navíc i obě hlavy jsou úzké, neboť úhel rovin řad sacích a výfukových ventilů je 36 stupňů.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!