Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
Škoda Fabia (1999)
133 Fotogalerie

První Škoda Fabia slaví 25 let. Zkontrolujte techničáky! Možná máte vzácnou verzi

Lukáš Volšický

Populární Škoda Fabia první generace slaví 25 let od slavnostního představení na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Stalo se to 14. září 1999.

Mladoboleslavská Škodovka letos slaví celou řadu významných automobilových výročí. Jedním z nejdůležitějších oslavenců je i docela obyčejná nejdostupnější nová škodovka své doby, kterou dodnes pravidelně potkáváme na našich silnicích a spousta majitelů na ní nedá dopustit. Je totiž jednou z nejlevnějších rozumných ojetin, jaké seženete v dobrém stavu za pár desítek tisíc, a následné provozní náklady vás nijak nezruinují.

Je to 25 let od slavnostního okamžiku, kdy značka Škoda na 58. mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem strhla plachtu z první fabie. Škoda Fabia první generace debutovala 14. září 1999, začala se vyrábět v říjnu a oficiálně byla uvedena do prodeje už 4. prosince 1999 se základní cenou od 249.000 Kč. Novinka vyvinutá pod dohledem německého koncernu Volkswagen tehdy vznikla na platformě PQ24 a byla sourozencem Volkswagenu Polo, Seatu Ibiza, a dokonce i zvláštní Audi A2.

Škoda Fabia se nejprve odhalila s tradiční pětidveřovou karoserií hatchback, v následujícím roce přijela praktičtější Fabia Combi a o další rok později také sedan. První generace se vyráběla v letech 1999 až 2008 a z celkem 1,788 milionu vyrobených kusů se jich 311.255 prodalo v Česku. Nejrozšířenější variantou byl hatchback s 992.921 kusy, kombíku se vyrobilo 660.601 kusů a sedan opustil továrnu v „pouhých“ 134.541 kusech.

Video placeholder
Martin Vaculík a ojetá Škoda Fabia IV • auto.cz

První Fabia se vyráběla se výbavách Junior, Classic, Comfort, Elegance, RS a Praktik. Pod kapotou modelu se postupně objevily benzinové tříválce i čtyřválce 1.0 MPI (37 kW), 1.2 MPI/HTP (40 kW a 47 kW), 1.4 MPI (44 a 50 kW), 1.4 16 V (55, 59 a 74 kW) a 2.0 MPI (85 kW). Naftovou alternativou byl základní vznětový čtyřválec 1.9 SDI (47 kW) s rotačním čerpadlem a postupem let se v nabídce objevily i motorizace 1.4 TDI PD (51, 55 a 59 kW), 1.9 TDI (74 kW). Vrcholem byla sportovně laděná verze RS s nejsilnějším turbodieselem 1.9 TDI (96 kW).

Dokonce i dnes je první fabia v Česku kultovní škodovkou, protože ji proslavila vzácná „pistáciová“ barva. V oficiálním továrním vzorníku se jmenuje zelená Fantasy a byla nabízena pouze v letech 1999 až 2002, tedy na začátku produkce modelu. Automobilka ji vyrobila v pouhých 8116 kusech.

Vůbec nejvzácnější barvou pak je červená Hot Chilli s kódem označení 8H8H, která vznikla v roce 2000 v pouhých 442 kusech. Naopak nejoblíbenější barvou byla stříbrná diamantová metalíza z let 1999 až 2007 se 430.951 vyrobenými kusy, kterou následovala šedá metalíza Stone z let 2001 až 2006 se 176.035 kusy.

HTML box