První jízda s Peugeotem 508 SW na českých silnicích: Jezdí stejně dobře, jak vypadá
Ještě před uvedením atraktivního kombíku na český trh jsme dostali unikátní příležitost prvních jízd. A máme dobré zprávy. Líbivý vzhled koresponduje s jízdními vlastnostmi.
Nový Peugeot 508 se premiérově ukázal v loňském roce na ženevském autosalonu a doslova nás ohromil. Jeho extravagantní pojetí se nám líbilo už z oficiálních snímků a dojem naživo byl neméně působivý. Stejně tak se nám líbily i jeho jízdní vlastnosti. O pár měsíců později přivezla francouzská automobilka praktičtější verzi SW, která však svým pojetím spíše než klasické kombíky připomíná karoserii shooting brake. Oficiálního uvedení na český trh se vůz dočká až v létě, příležitost prvního svezení začátkem dubna na českých silnicích tak byla opravdu mimořádnou záležitostí.
Praktičnost krásu neubrala
Nemusíte být fanoušky Peugeotu, přesto myslím, že designérský tým zaslouží za novou 508 uznání. Auto působí dynamicky, dravě, ale zároveň jde o elegantního reprezentanta. Už „krátká“ verze se mi moc líbila a tehdy jsem si říkal, že kombík těžko může být takhle hezký. Ale světe div se, Peugeotu se povedlo postavit opravdu krásné, ale zároveň praktické auto.

Přední část zůstává shodná s fastbackem, najdeme tu například vertikálně uložené diody denního svícení čí číselné označení modelu nad maskou chladiče. Protože se kombík vyvíjel po boku fastbacku, nevypadá novinka jako auto s přimontovaným batohem. Naopak. Záď je stylová a do celku parádně zapadá. Pořád se mi o chloupek víc líbí kratší verze, ale zaslechl jsem už několikrát názor, že praktické SW je dokonce hezčí.
Atraktivitě pomáhá vcelku nízká stavba, se kterou koresponduje svažující se střecha. Vzadu jsou diodové „tygří drápy“ propojené černým pásem a nechybí ani název automobilky na víku zavazadelníku. Ten se za příplatek otevírá elektronicky a přístup je k němu i bezdotykově, konkrétně mávnutím nohou pod nárazníkem.
Proti proudu
Praktičnost je samozřejmě na vyšší úrovni než v případě fastbacku, vzhledem ke stylově tvarované zádi ale nečekejte vyloženě zázraky. Do kombíku naložíte pod roletku 530 litrů (fastback pojme 487 l), což je dokonce o 30 litrů méně než u předchůdce. Sklopením zadní lavice získáte 1780 litrů. Připomeňme však, že Peugeot používá metodu lití kapalin namísto standardizovaných kvádrů VDA, což samozřejmě pomůže k maličko lepším hodnotám.
Možná vás překvapí, že zavazadelník nemá dvojité dno, přesto je relativně mělký. Pod podlahu se ale vejde dojezdová rezerva, navíc má kufr pravidelný tvar a třeba i háčky na zavěšení tašek. Zadní lavici sklopíte v poměru 2:1, nedostanete ale úplně rovnou ložnou plochu.
Zatímco drtivá většina nových automobilů roste a nabízí více litrů v kufru, Peugeot raději vsadil na krásu. Co do délky je auto o čtyři centimetry kratší než předchůdce, rozvor se zkrátil o 24 mm. S výškou 176 centimetrů se posadím sám za sebe s několikacentimetrovou rezervou před koleny i nad hlavou. Ani vyšší cestující tady nebudou strádat, byť pravda, že zejména nad hlavou by mohlo být vzdušněji. Na nabídku prostoru po vzoru Škody Superb zapomeňte, i když jde o stejnou třídu. Na druhou stranu stejným směrem dnes už kráčí i prémiová konkurence. Místo uvnitř zkrátka není všechno.
Nebyl by to nový peugeot, aby do vínku nedostal nejmodernější řešení pracoviště řidiče – i-Cockpit. Ten mi v novince přijde propracovanější a logičtější než třeba u SUV 5008, které nám dělalo společnost v dlouhodobém testu. Displeje jsou kvalitní a klavír pod středovým displejem infotainmentu působí elegantně, navíc se na něj snadno zvyká. Problém s výhledem na digitální budíky však přetrvává. Abych je viděl celé, musím mít volant až moc dole, což mi při řízení není zrovna pohodlné.
Pevný v kramflecích
Zapomeňte na měkce naladěné francouzské vozy. I v tomto ohledu se 508 vymyká zajetým zvyklostem a stejným směrem se vydává také kombík. Je sice tužší, ale s víceprvkovou nápravou vzadu zůstává jistý i na sérii nerovností, kterých na českých silnicích najdete nespočet. Ani v zatáčkách se auto výrazně nenaklání. Řízení je lehké a přesné, takže při normální jízdě budete zatáčky projíždět s jistotou. Až při opravdu svižném tempu se sem tam začne projevovat nedotáčivost.
V průběhu celodenního testování na tuzemských cestách jsem řídil dvě motorizace: nejslabší a nejsilnější diesel. Tu první lze jako jedinou pořídit s manuální převodovkou, všechny testované kousky jsou ale vybaveny osmistupňovým samočinným ústrojím, které kvalty střídá rychle a bez jakýchkoliv nežádoucích efektů.
Výkon 96 kW u slabší verze vás na zadek neposadí, točivý moment 300 newtonmetrů však není k zahození, takže i tenhle turbodiesel s objemem 1,5 litru dokáže s autem slušně zacvičit. Celou dobu jsme ve voze jezdili jen dva, plně zatížení vyzkoušíme až při tradičním redakčním testu, dynamika však žádným zklamáním nebyla. Stejně tak kultivovanost motoru, který jsme si tak pochvalovali v dlouhodobě testovaném Peugeotu 308. Tento motor se Francouzům opravdu povedl.
Jestli vás při dálničních rychlostech má něco rušit, bude to spíše valivý hluk od kol a hlavně aerodynamický svist kolem zrcátek a okének, která i v případě kombíku zůstávají bezrámová.
Na opačné straně naftového spektra najdeme dvoulitrový turbodiesel s výkonem 130 kW a 400 newtonmetry točivého momentu. Tady už je výkonu dostatek i pro náročnější řidiče, motor se hbitě zvedá z nízkých otáček a v táhlých kopcích dodává dostatek síly pro předjíždění. Pokud by vám ale ani tahle porce koní nestačila, můžete zabrousit mezi benziny a objednat šestnáctistovku vyšponovanou na 165 kW. Ta se ale pojí výhradně s našlapanou výbavou GT a logicky i vyšší cenou. O kterou verzi očekává české zastoupení značky největší zájem. Samozřejmě nejsilnější diesel.
Motory pro Peugeot 508 SW | Benzin | Nafta | ||||
1.6 PureTech 180 | 1.6 PureTech 225 „GT“ | 1.5 BlueHDi 130 | 1.5 BlueHDi 130 | 2.0 BlueHDi 160 | 2.0 BlueHDi 180 | |
Objem (cm3) | 1598 | 1499 | 1997 | |||
Maximální výkon (kW)/otáčky (min-1) | 133/5500 | 165/5500 | 96/3750 | 120/3750 | 130/3750 | |
Maximální točivý moment (Nm)/otáčky (min-1) | 250/1650 | 300/1900 | 300/1750 | 400/2000 | ||
Převodovka | 8° automat | 6° manuál | 8° automat | |||
Nejvyšší rychlost (km/h) | 225 | 245 | 210 | 225 | 230 | |
Pneumatiky | R16 a R17/R18 a R19 | |||||
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8.0/8,9 | 7,4/8,2 | 9,9/11,1 | 10,1/11,2 | 8,5/9,4 | 8,4/9,3 |
Spotřeba město (l/100 km) | 7,1/7,2 | -/7,5 | 4,7/4,7 | 4,4/4,4 | 5,5/5,6 | 6,0/6,0 |
Spotřeba mimo město (l/100 km) | 4,4/4,4 | -/4,7 | 3,5/3,6 | 3,5/3,6 | 3,9/4,0 | 3,9/4,0 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,4/5,5 | -/5,7 | 3,9/4,0 | 3,8/3,9 | 4,5/4,6 | 4,7/4,7 |
Objem nádrže (l) | 62 | 5 |
Závěr
První kilometry za volantem Peugeotu 508 SW ukazují, že kráčí ve šlépějích liftbacku a jde o opravdu povedené auto. Podvozek je příjemně tuhý a pohodlný, auto se v zatáčkách chová předvídatelně a nabízí rozmanitou paletu pohonných jednotek. S místem uvnitř by to sice mohlo být lepší, to je ale už tradiční daň za krásu v podobě atraktivní siluety a nízké karoserie. No a strasti s výhledem na budíky už jsou tak trochu ohranou, bohužel ale stále aktuální písničkou.
Ani pětsetosmička nepřijde o elektrifikaci. Počítá se také s plug-in hybridem, jenž ujede až 50 kilometrů jen na elektřinu. Nabíjecí konektor se nachází pod stejným víčkem, jaké má palivová nádrž, jen na druhé straně. Posádka nebude ošizena o prostor uvnitř, baterie totiž budou uloženy pod zadním sedadlem. Na verzi s kabelem do zásuvky si musíme počkat do druhé poloviny letošního roku. Oficiálně bude 508 SW uvedeno na tuzemský trh v létě, kdy se dozvíme i kompletní ceny. To je vlastně to nejočekávanější, jelikož výbavové stupně a nabídka pohonných jednotek zůstávají shodné s liftbackem.