První jízda s novým Peugeotem 5008: Silnější motor mu chybí, tříválec je málo
Nová generace francouzského SUV má poprvé plug-in hybridní pohon, čtyřkolku a elektrickou verzi. V nabídce mu ovšem chybí výkonný spalovací agregát, mild-hybridní tříválec je na takhle velké auto zkrátka málo.
Tenhle článek jsem měl původně psát již před třemi měsíci. Na začátek července byla totiž naplánována mezinárodní prezentace v Dánsku a ve Švédsku. Jenže i když jsme v Praze nasedli do letadla, do Kodaně jsme se nakonec nedostali. Prý kvůli technické závadě.
Za volant třetí generace Peugeotu 5008 jsem se proto dostal až nyní. Místo letního počasí a nádherných skandinávských scenérií mě ovšem čekaly české cesty zkrápěné podzimním deštěm. Na druhou stranu byly první dojmy alespoň autentické. Hladké cesty v zahraničí totiž úplně neprověří odpružení, jako se to daří místním silnicím.
Vlajková loď
Nový Peugeot 5008 ve srovnání s předchůdcem pořádně narostl. Na délku totiž měří 4791 milimetrů, což je o 150 mm více než předchůdce. Rozvor dosahuje dokonce 2901 mm, to představuje mezigenerační zlepšení o 61 milimetrů (ve srovnání s aktuálním Peugeotem 3008 jde o nárůst o 162 mm). Spolu s tím ovšem novinka i přibrala. Zatímco elektrický derivát e-5008 váží minimálně 2218 kilogramů (předokolka se 157 kW a akumulátorem s kapacitou 73 kWh), mild-hybrid tříválcová dvanáctistovka má lehce přes sedmnáct metráků. Starší model přitom s tímhle relativně novým pohonem vážil zhruba o 150 kilogramů méně.
V Česku bude zatím k dostání pouze sedmimístná varianta. Třetí řada sedadel je nepřekvapivě nouzovým řešením pro děti. Potěší ale vcelku jednoduché nastupování, které ulehčují sedadla v druhé řadě. Ta lze vyklopit i spolu se sedáky. Místo trojice samostatných křesel je ovšem vzadu klasická lavice s dvěma plnohodnotnými místy.
Po vzoru menšího, ovšem technicky prakticky totožného Peugeotu 3008 se můžete těšit na moderní kabinu s dvojicí propojených displejů, z nichž každý má desetipalcovou úhlopříčku. Zpracování použitých materiálů musím pochválit. Líbilo se mi už u menšího 3008. Neodpustím si ovšem stejnou výtku k látkovému dekoru, který působí trochu lacině. Použitý materiál je totiž slabý, kvůli čemuž už na omak získáte dojem, že se musí brzy poškodit. Přitom u konkurence takové řešení s kvalitnější látkou vypadá lépe než lesklé dekory, které se rychle ohmatají a poškrábou.

I v ostatních ohledech se 5008 od svého menšího sourozence moc neliší. Přimlouvám se za méně komplikované ovládání ventilace. Velké ikony na obrazovce, jako to mají například některé volkswageny, je za mě uživatelsky příjemnější řešení. U peugeotu musíte ideálně zmáčknout piktogram na dotykové virtuální liště pod středovým displejem, čímž se dostanete do menu klimatizace. A teprve tam si s ní můžete pořádně hrát. A podobným způsobem aktivuje/deaktivujete též vyhřívání předních sedadel.
Sázka na jednu kartu
Koncern Stellantis, minimálně tedy jeho francouzská větev spolu s Opelem, měl podle mě příliš velké oči, co se týče elektromobility. U nových i starších modelů proto nabízí pouze omezené portfolio spalovacích motorů. U menších aut to nevadí, v případě Peugeotů 3008 a 5008 se ovšem jedná o velké rodinné vozy, u kterých se počítá s častým využíváním přepravní kapacity. A pokud nestojíte o čistě elektrické provedení, máte v Česku na výběr pouze tříválec o objemu 1,2 litru s mild-hybridem o celkovém výkonu 100 kW.
Skromný agregát je standardně kombinován s šestistupňovou dvouspojkou, která funguje lépe než u předchůdce. Dynamika jako taková určitě není nedostatečná, ve dvou lidech se už ale velký peugeot v některých situacích dostává na dohled svých limitů. S naloženou kabinou se sedmi cestujícími a zaplněným zavazadelníkem si budete na dálnici každý výlet do levého pruhu muset pořádně rozmyslet. O předjíždění na okreskách ani nemluvím. V prostorném rodinném autě bych si dokázal představit mnohem silnější motor. Ideálně v podobě dvoulitrového dieselu, který ovšem vypadl z nabídky ještě v dobách předchozího modelu.
Alternativou jsou dvě elektrické verze, obě s pohonem předních kol. Výkonnější se 170 kW a akumulátorem s kapacitou 96,9 kWh se představil čerstvě, v rámci prvního seznámení proto byla k dispozici základní varianta se 157 kilowatty a 73 kWh.
Peugeot 5008 a e-5008 | |||
1.2 Hybrid 136 | EV 157 kW a 73 kWh | EV 170 kW a 96,9 kWh | |
Motor | R3, benzin, turbo + mild-hybrid | elektromotor vpředu | elektromotor vpředu |
Objem [cm3] | 1199 | - | - |
Výkon [kW] | 100 | 157 | 170 |
Točivý moment [N.m] | 230 | 345 | - |
Max. rychlost [km/h] | 198 | 170 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,3 | 9,7 | - |
Maximální dojezd [km] | - | 615 | - |
Využitelná kapacita akumulátoru [kWh] | - | 73 | 96,9 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | - | 160 | 160 |
Poháněná kola | přední | přední | přední |
Vnější rozměry [mm] | 4791 x 1895 x 1694 | ||
Rozvor [mm] | 2901 | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost [kg] | 1705 | 2218 | - |
Zavazadlový prostor [l] | 348-916/2232 | ||
Allure [Kč] | 820.000 | 1.150.000 | 1.260.000 |
GT [Kč] | 920.000 | 1.250.000 | 1.360.000 |
Není překvapením, že elektromobil s označením e-5008 je komfortnější. Díky baterii má tužší skelet a také o půl tuny vyšší hmotnost. I proto si inženýři museli s naladěním podvozku pohrát mnohem více. Na silnicích v okolí středočeské Loučně byl proto lokálně bezemisní peugeot o něco příjemnějším společníkem než jeho mild-hybridní sourozenec, který zejména ve městě zvládne překvapivě velkou porci kilometrů pouze na elektřinu.
Peugeot e-5008 se lépe vyrovnával s nerovnostmi, tlumil je s větším odhodláním a do kabiny pouštěl minimálně. Na druhou stranu si v jeho případě musíte dávat pozor na vysokou hmotnost. Před zatáčkou je nutné brzdit dříve a o něco intenzivněji, jinak přední pneumatiky jen marně chytají grip. V tomhle ohledu je u elektrických aut vhodnější architektura s pohonem zadních kol, které se v jednu chvíli nemusejí „prát“ se zatáčením i přenášením síly na vozovku.
V běžném režimu ovšem Peugeot e-5008 funguje na jedničku. Je velmi kultivovaný, tichý, komfortní a tak akorát svižný. Citelného zatlačení do sedadel se nedočkáte ani ve sportovním režimu, výsledkem je spíše sympatický sprint, než zběsilý cval.
Líbí se mi řízení, u kterého mi ani nevadí volant s malým průměrem, přes který konečně vidím na digitální budíky (jsou totiž výrazně vyvýšené). Peugeot velmi dobře a rychle reaguje na povely řidiče a maskuje jinak štědré vnější rozměry.
Příliš velká mezera
Elektrický derivát je za mne příjemnější a komfortnější. Není ovšem pro každého. Pokud nemůžete nabíjet v domácích podmínkách, na elektromobil zapomeňte. Peugeot e-5008 navíc stojí o propastných 330 tisíc více než tříválec (verze se 170 kW a 96,9 kWh dokonce o 440.000 korun více), reálně proto v Česku dává smysl jen velmi malému množství lidí.
Pokud by mezeru cenovou i výkonovou mezeru vyplnil nějaký rozumný spalovací motor (třeba i zážehový čtyřválec 1.6 PureTech bez plug-inu), byl by za mě jednoznačně nejlepší volbou. Bez něj si ovšem bude hledat publikum, které bylo u předchůdců uvyklé na diesely, hůře.