První jízda s novým BMW řady 1: Řídili jsme dvě nejatraktivnější verze
Nové BMW 1 se začíná prodávat v Česku. Při prvních jízdách jsme si vyzkoušeli varianty 120 a 120d, u nichž se očekává největší zájem zákazníků.
Mnichovské BMW se letos mimo jiné věnuje svým nejmenším modelům řady 1 a 2 Gran Coupé s motorem napříč. A to, co na první pohled vypadá jako výrazný facelift, je ve skutečnosti spíše novou generací, k níž se automobilka postavila rozsáhlou evolucí. Na obou modelech představuje tolik zásadních novinek, že se u odcházejících generací značka rozhodla upustit od faceliftů tradičně označených LCI a uvést je jako nové modely. Avšak ne zcela zbrusu nové.
Už při prvním oficiálním debutu řady 1 začátkem letošního června jsme si mohli všimnout, že se BMW vydalo stále častější cestou. Novinku znovu zakládá na modulární architektuře UKL2 a otevřeně říká, že ačkoli prostřední část vozu vypadá pořád stejně, největší viditelné inovace provedlo na přední a zadní části karoserie. Vylepšování stávajících modelů bude s blížícím se „zákazem“ spalovacích motorů stále častější, aby automobilky ušetřily.
Inovace zvenku i uvnitř
Vraťme se však k nové „jedničce“. I když opticky vypadá trochu kompaktněji než předchůdce, je naopak delší, širší i vyšší. Původní základ zvenku připomínají i klasické kliky dveří, jinak se stále častěji na bavorácích objevují modernější aerodynamické kliky. Charakteristické ledvinky s novým designem mají kombinované lamely, zadní nákladová hrana kufru je nižší a už od letošní listopadové produkce bude jednička dostupná i s osvětlenou maskou chladiče.

BMW oficiálně říká, že musí uvažovat ekologicky, přičemž udržitelný přístup se projevuje i na komponentech, u nichž vás to na první pohled ani nenapadne. Nová 17“ až 19“ kola jsou totiž ze sedmdesáti procent vyrobena z recyklovaného hliníku. „Zelenější“ materiál se objevuje také v modernějším interiéru, protože vůbec poprvé se v „jedničce“ představuje ekologická látka Econeer z recyklovaných PET lahví.
BMW řady 1 F70 a F40: Srovnání rozměrů | ||
Generace | F70 (nová) | F40 |
Délka [mm] | 4361 | 4319 |
Šířka [mm] | 1800 | 1799 |
Výška [mm] | 1459 | 1434 |
Rozvor náprav [mm] | 2670 | 2670 |
Zavazadlový prostor [l] | 380 | 380 |
A teď už konečně k tomu, co je ve vylepšeném interiéru nejvýraznější novinkou. BMW 1 standardně dostává nejnovější infotainment spojující digitální přístrojový štít s centrální dotykovou obrazovkou a operačním systémem 9, avšak bez kdysi tradičního ovládacího kolečka iDrive. To ustoupilo malému ostrůvku s voličem převodovky nebo klasickými tlačítky pro zapínání výhřevu oken.
Už při prvním seznamování s interiérem si navíc všimnete, že „jednička“ přišla o klasický panel pro nastavování klimatizace. To se spolu s novou prohnutou obrazovkou přesunulo na spodní lištu displeje a samostatného menu. Na přístrojovém štítu si pak můžete všimnout, že ve standardním jízdním režimu Personal nezobrazuje otáčkoměr, nýbrž ukazatel zatížení motoru. Ten se změní na otáčkoměr s aktivací jízdního módu Sport.
Benzinové i naftové motory
Kompletní nabídka nového BMW řady 1 zahrnuje čtyři zážehové a dva vznětové motory, přičemž automobilka u nich využívá nanejvýš mild-hybridní techniku. Všechny varianty budou k dispozici ještě před koncem letošního roku a já jsem se během prvních testovacích jízd na českých silnicích rozhodl sáhnout po dvou motorizacích, u nichž se očekává, že u zákazníků budou těmi nejžádanějšími.
Nejprve si sedám za volant BMW 120 a připomínám si, že tradiční písmenko „i“ ustoupilo z označení benzinových motorů ve prospěch elektromobilů BMW i. Fráze „jezdím stodvacítkou“ tak v Česku najednou dostává úplně nový rozměr. Ale konec vtípkům, pojďme se podívat, jak jezdí. Nová generace je mimochodem dostupná výhradně s automatickou převodovkou ve dvou verzích – standardní a sportovní.
První jízda s BMW 120
Pod modelovým označením 120 se aktuálně ukrývá přeplňovaná benzinová tříválcová patnáctistovka s 48V mild-hybridem o 125 kW (170 koních) a 280 newtonmetrech. Už při prvním rozjezdu si však nemohu nevšimnout až nečekaně slabé odezvy na plyn. Chvílemi mám pocit, že mezi přidáním plynu a reakcí motoru uplynou i dvě vteřiny, než začne akcelerovat. Zejména při předjíždění na okreskách si tak manévr musíte nejprve připravit.
Doba reakce je navíc závislá na míře přidání plynu – čím razantněji přidáváte, tím delší je odezva standardní automatické převodovky s módy D a L („Low“ slouží pro brzdění z kopce) i následná odezva motoru s malým turbolagem. To je však jediným velkým negativem benzinové „stodvacítky“, protože jinak je opravdu příjemným autem pro každodenní život ve městech. S lehkým řízením se s ním skvěle manévruje a má komfortní podvozek.
Ve městě i na okreskách se mi řídí výrazně lépe než nová generace populárních stylových mini, u spalovacích verzí zakládajících na stejné platformě. Nejmenší bavorák vám při akceleraci netahá za řízení a nerovná kola do přímého směru, jako to dělají nová mini, a celkově je mnohem kultivovanější a dospělejší. Z čistě praktického hlediska bych nijak neváhal. Zato pokud chcete líbivou stylovku, pochopím, když se rozhodnete pro nejnovější pokračování britské ikony.
A než se dostaneme k naftové „stodvacítce“, uvedu jen, že se silnějším benzinovým tříválcem umí nová řada 1 jezdit i za kombinovaných 6 l/100 km, a když s ní jedete po dálnici, podle dynamiky a stylu jízdy se spotřeba pohybuje mezi 7 a 8 l/100 km. Nejdelší odjezd na jednu nádrž se pak je až 650 kilometrů.
První jízda s BMW 120d
Záhy mám k dispozici i nejsilnější naftovou variantu BMW 120d s přeplňovaným dvoulitrovým vznětovým čtyřválcem o 120 kW (163 koních) a 400 newtonmetrech. I když je podle tabulkových údajů výkonově slabší a pomalejší než benzinové BMW 120, netrvalo mi moc dlouho, abych se za jeho volantem rozhodl – pokud bych si mezi nimi musel vybrat, zvolil bych tohle.
Nejenže čtyřválcový turbodiesel má kratší reakci na sešlápnutí plynového pedálu, ale díky výrazně vyššímu točivému momentu je živější už od nižších otáček, což se mi na lesních klikatých okreskách okolo Ještědu náramně hodí. Při akceleraci na výjezdech ze zatáček reaguje mnohem dynamičtěji, a když to spojíte s dobře naladěným poddajným adaptivním podvozkem, máte o trochu té řidičské zábavy postaráno i v docela obyčejné předokolce.
Je agilní, v menších i větších nerovnostech se nenechává moc rozhodit a i v zatáčkách ochotně drží směr. Během jízdy s naftovou „jedničkou“ však nejvíce kilometrů absolvuji na dálnici, kde je i ve vyšších rychlostech bezproblémově stabilní a působí, že je větším autem než skutečně. S vyšším točivým momentem navíc sportovní automat s režimy D a S a pádly pod volantem využívá točivého momentu motoru a tak často nepodřazuje – cestování je plynulejší a hladší.
A jak si nové BMW 120d vede co do reálné spotřeby? Během první jízdy jsme s ním jeli trochu dynamičtějším tempem na okreskách i v pražské dopravní špičce, ale nakonec jsme se zastavili lehce nad 6 l/100 km, přičemž maximální dojezd přesahoval 800 kilometrů. Pokud s ním budete jezdit víc s rozumem, nepochybně bude ještě úspornější.
Nová generace BMW řady 1 přijíždí na český trh při příležitosti letošního 20. výročí nejmenšího současného modelu značky. Aktuálně je v Česku necelých šedesát objednávek, jimž s téměř poloviční většinou dominuje benzinová verze 120.
Nová „jednička“ se vyrábí v německé továrně v Lipsku a zpravidla se osmdesát procent aut prodá v Evropě. Automobilka současně uvádí, že za tu dobu „jednička“ vznikla ve více než třech milionech exemplářích.
BMW 1: Technická data | ||||||
BMW 116 | BMW 120 | BMW 123 xDrive | BMW M135 | BMW 118d | BMW 120d | |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná vznětová | přeplňovaná vznětová |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon [kW] | 90 | 125 | 160 | 221 | 110 | 120 |
Maximální točivý moment [Nm] | 230 | 280 | 360 | 400 | 230 | 400 |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 226 | 246 | 250 | 222 | 222 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,8 | 7,8 | 6,3 | 4,9 | 8,3 | 7,9 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4361 x 1800 x 1459 | |||||
Rozvor [mm] | 2670 | |||||
Cena od [Kč] | 760.500 | 898.300 | 1.043.900 | 1.358.500 | 885.300 | 938.600 |