První jízda s novou Toyotou GR Yaris: Bokem lépe než kdy dřív!
Šéfem Toyoty byl až do loňska nadšenec do řízení Akio Toyoda. Pod jeho vedením začaly vznikat opravdu zábavné specialitky. Jednou z nejzajímavějších je malý GR Yaris. Právě ten nedávno prošel modernizací a my jsme dostali příležitost si s ním zadriftovat.
Toyota GR Yaris byla v roce 2020 vskutku nevšední novinkou. S názvem levného hatchbacku na scénu vtrhl speciál se zcela novou karoserií i technikou, který svého jmenovce připomíná jen vzhledem. Svět zběsilého prcka přijal s nadšením, i když výtky se našly. Ty se snaží napravit modernizovaná varianta, která letos přichází na náš trh. Novinkou jsme měli možnost se již projet, avšak v poněkud nevšedním stylu.
Finsko se spoustou kilometrů šotolinových cest a v zimě zasypaných sněhem je ideálním místem pro nadšené řidiče, každý zde musí mít aspoň trochu genů jezdce rallye. Také proto jich odsud tolik pochází a zřejmě i proto si Finsko jako svou základnu vybral soutěžní tým Toyoty, TGM-WRT. Kousek od jeho sídla u města Jyväskylä se Toyota rozhodla své novinky odprezentovat na zamrzlém jezeře.
Postavila tak před nás několik GR Yarisů a trať vyfrézovanou ve sněhu na ledovém povrchu. Nejdříve nás po ní svezl rallyeový jezdec týmu TGR-WRT Elfyn Evans, aby nám ukázal, jak dobří nikdy nebudeme. Poté nás lidé z Toyoty posadili na místo řidiče GR Yarisu a vypustili na led. Samotné ne, na spolujezdcovu sedačku se ke každému novináři usadil jeden z mnoha finských soutěžních závodníků, který jasně instruoval, jak zůstat na vytyčené trase. Což se nám po pár sundaných kuželech, prolétnutých sněhových závějích a pár decentních „perkele“ od spolujezdce také začalo dařit. Zvyknout si na řízení, kde se každé zatáčení začíná plánovat ve značném předstihu, nakonec není tak složité. Testování vozu na ledové ploše není zrovna běžnou praxí, Toyota ale měla geniální nápad. Nejprve nás totiž posadila do starší verze yarisu, při přesednutí do zmodernizovaného jsme tak měli přímé srovnání ve stejné situaci.
A tak po několika hodinách kroužení po ledu můžeme říci, že ačkoliv na papíře změny nepůsobí nijak zásadně, mají velký vliv na vnímání novinky. Zásadní je snížení pozice sedačky, což byla jasně největší výtka ke starší verzi. Spolu s posunutím zpětného zrcátka výše to znamená výrazně lepší výhled ven a přirozenější pozici za volantem. Nová přístrojová deska, která na prvních fotkách spoustu lidí vyděsila, není naživo tak hrozná. Dává jasně najevo, že je orientovaná hlavně na řidiče, a často potřebná tlačítka jsou rukám řidiče blíže. Třeba věci jako ostřik intercooleru pro zchlazení, vypínání elektronické stabilizace či dvojblinkry mají být snadno na dosah i v případě, že si člověk do vozu doinstaluje čtyř- či šestibodové bezpečnostní pásy. Klasický analogový přístrojový štít nahradil displej o úhlopříčce 12,3“, který má možnosti zobrazení pro normální nebo sportovní jízdu.

Snadnější kopání
Jednou ze zásadních novinek je možnost volby automatické převodovky, kterou yaris dosud nenabízel. K manuální převodovce se tak přidává varianta s planetovou skříní s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Automobilka ji nazývá Direct Automatic Transmission a při jejím vývoji cílila na co nejrychlejší časy podřazování. Její software proto sleduje přetížení, rychlost i způsob, jakým řidič používá brzdy a plynový pedál. Údajně dokáže předpovídat potřebu přeřazení ještě dříve, než šofér změní své požadavky. Bohužel zvolená forma prezentace možnost otestování jejích reakcí neposkytla. Celý čas jsme se dle doporučení drželi na druhém rychlostním stupni a pokus o řazení nevítal finský spolujezdec s nadšením. Právě automat s kratšími stupni ale na rychlejší sekci trati občas sotva znatelně trojku zařadil.
Pod kapotou třídveřového divocha zůstal tříválec G16E-GTS, nově však dává 206 místo dosavadních 192 kW a točivý moment vzrostl o 30 na celkových 390 Nm. Kromě upravené elektroniky a zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla za to může také ventilové ústrojí, vstřikovače paliva pracují s vyšším tlakem a motor dostal lehčí písty. Součástí jediné specifikace, která bude v Evropě k mání, je také lepší chlazení motoru, aby vůz lépe zvládal dlouhodobou jízdu pod plným plynem, upravené sání a ostřikovač mezichladiče stlačeného vzduchu. Vidět je to i na přepracovaném předním nárazníku, který má po pravé straně viditelný další, malý chladič. Samotný nárazník je nově vícedílný, ať se snadněji opravují boční části, které při sportování často utrpí.
Jen o 14 kW silnější motor se při našem driftování projevil znatelně. Kde se starší yaris při výjezdu ze zatáčky na dvojku téměř zakuckal, tam nový snadno zabral a vytáhl nás ven. Během samotného klouzání bokem byl také díky tomu vůz ovladatelnější, s přesnější reakcí na sešlápnutí plynového pedálu. Ještě více se podtrhuje jeho charakter, hravě se zvedá z nízkých otáček, nad dvěma tisíci zabírá a potom táhne zběsile až k omezovači v sedmi tisících. Lepší nám přišlo také samotné řízení. V rámci faceliftu došlo rovněž ke zlepšení torzní tuhosti karoserie díky o osminu většímu počtu bodových svarů a téměř o čtvrtinu štědřejšímu použití strukturálních adheziv. Systém odpružení, tedy vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu, zůstávají beze změn v návrhu, avšak jejich naladění se změnilo na základě zpětné vazby od závodních jezdců. Jak moc je to znatelné při jízdě, však zjistíme až při běžném testu na pevnějším povrchu.
Na český trh se zmodernizovaný GR Yaris dostane v průběhu letošního léta. Jistých je pro naši zemi 160 kusů pro tento rok, kromě toho také dva a dva kusy limitovaných edicí pojmenovaných po Sébastienu Ogierovi a Kallemu Rovanperovi. Jestli se s importem v Japonsku vyráběné speciality bude pokračovat i dále, to se uvidí podle omezení ve větších zemích EU. Ve Francii už je téměř jisté, že kvůli novému zdanění vyjde GR Yaris na více než tři miliony korun. Pokud takto Toyota přijde o nejdůležitější trhy v Evropě, mrštný prcek tady skončí úplně.
Základní technické údaje Toyoty GR Yaris | ||
Motorizace | 1.6 MT | 1.6 AT |
Objem (cm3) | 1618 | |
Výkon (kW/min-1) | 224/6500 | |
Točivý moment motoru (Nm/min-1) | 400/3250-4600 | |
Převodovka | 6° manuální | 8° aut. s měničem |
Max. rychlost (km/h) | – | – |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | – | – |
Objem nádrže (l) | 50 | 50 |
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) | – | – |
Provozní hmotnost (kg) | 1280 | 1300 |
Rozměry (D x Š x V), | 3995 x 1805 x 1455 | |
Rozvor (mm) | 2560 |
Kde se rodí vítězové
Kromě svezení v novince jsme mohli ve Finsku navštívit také sídlo úspěšné stáje WRC Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR-WRT). Zde se v nevelké hale staví speciály Toyota GR Yaris Rally1, určené pro nejvyšší třídu soutěžení. Z původního sériového vozu na něm nezůstává téměř nic, na rozpracovaných kusech jsme poznali maximálně kliky a sloupky A, vše ostatní je na míru stavěné. Na trubkovém rámu zde vzniká kombinace karbonu, hliníku a dalších materiálů. Pohon obstarává přeplňovaná čtyřválcová šestnáctistovka s hybridním systémem, který však dodává WRC, nikoliv samotná Toyota.
Kromě toho se tu opravují i vozy po absolvovaných soutěžích, které je nutné většinou rozebrat až na šroubek a znovu seskládat s novými díly. V naprosto čisté a uspořádané hale pracovníci relaxovaným tempem skládají rovněž Toyoty GR Yaris Rally2, které už přímo vycházejí ze sériového vozu a na začátku stojí totožný skelet. Do toho zde montují známý tříválec ze sériového GR Yarisu, avšak značně upravený pro potřeby soutěžního vozu.