První jízda s novou Mazdou CX-80: Tomu říkáme vlajková loď!
Podélně uložené motory, minimální přípustný objem 2,5 litru, velký šestiválcový turbodiesel, pohon všech kol s preferencí zadních kol, možnost volby dvou královských míst v druhé řadě a přepychová výbava. Ne, netestujeme žádný bavorský youngtimer nejluxusnější třídy. To „jen“ po tamních silnicích proháníme nejnovější mazdu!
Pamatujete si na někdejší vrcholný model 929? Nebo robustní limuzínu Xedos 9, která se k nám dovážela dlouhá léta? Luxusní modely patřily k Mazdě vždycky. Poslední dobou na ně však v Evropě příliš prostoru nebylo. Až před deseti lety dorazil ze zámoří záchvěv v podobě stokusové série obřího SUV CX-9. Nyní se však podobně přepychový koráb vrací do stálé nabídky - novinka CX-80 přijíždí s velkoobjemovými motory, pětimetrovou délkou karoserie, čtyřkolkou, a hýřivým vnitřním prostorem.
Také je vám tohle auto nějaké povědomé? Bingo! Navenek má totiž CX-80 hodně společného s Mazdou CX-60, z níž design i technika vycházejí. Rozvor náprav i celková délka karoserie však povyrostly o značných 250 mm, čímž se radikálně změnily prostorové podmínky v kabině. Silueta SUV se však proměnila k nepoznání. Když si tohle prohlížíte z dálky, vlastně ani moc nevnímáte vysokou příď. Postava vozu připomíná spíš stále líbivé kombi Mazda 6 Wagon, které se s námi letos po dlouhých dvanácti letech rozloučilo. Typický boční znak novinky představuje masivní orámování zadního okna, připomínající chromový obklad. Zcela nového tvaru se dočkal rovněž zadní karosářský sloupek. A rovnou přiznáváme, že CX-80 nám opticky nepřipadá tak obří, jak tvrdí rozměrové údaje. Na délku totiž vozu do pětimetrové hranice zbývá nicotných 5 mm.
Interiér dává tahle čísla hodně znát. Že cestující v prvních dvou řadách naleznou dostatek místa, to moc dobře víme už z výchozího CX-60. Hlavním rozdílem proti kratšímu modelu je však třetí řada sedadel. Tu navíc získáte v základu. Přesto si počet míst v tomhle pojízdném obýváku můžete vybrat – k dispozici je totiž jak plně sedmimístná kabina, tak neobvyklá šestimístná. V jejím případě máte na výběr buď stejně přepychovou středovou konzolu jako cestující vpředu, nebo místo ní volný průchozí prostor dozadu. Bočními dveřmi se totiž na dvě zadní místa nastupuje krkolomně. Takže brát ohled na pohyb ostatních, nebo na své maximální pohodlí? Těžko poradit, tady rozhodují priority konkrétního řidiče. Nebo spíš osoby vpravo vzadu.
V třetí řadě je podlaha proti sedákům citelně zvýšená, takže když se nahoru vysoukáte, vlastní kolena si vezete trochu výš než zbytek posádky. Pod podlahou se totiž skrývá technika pohonu všech kol, což vede k prostorovým kompromisům. Ale zvyknete si, zcela vzadu jsme strávili padesátikilometrovou trasu a vlastně byli spokojeni. Dvojice nejzazších cestovatelů má navíc k dispozici nejen stejně precizní čalounění sedaček jako ostatní, ale dokonce i dvě boční komody s výdechy ventilace nebo kalíšky pro odložení nápojů. Každý dokonce dva, kdyby ho na cestě přepadla velká žízeň a nechtěl cestující před sebou obtěžovat náhlým vystupováním. Auto nám přitom odsud připadá tak velké, že řidiče vidíme skoro tak vzdáleného jako ze zadní „pětky“ v karose. Pamatujete si ji?

Jenže uprostřed kabiny vládne nezměrný přepych, co platí zvláště pro kombinaci dvou sedadel a zmíněné středové konzoly. S polohovatelnými opěradly, příplatkovým dvoudílným střešním oknem a vlastním ovládáním klimatizace si člověk připadá jako ředitel velké firmy. A zatímco vyhřívání sedaček v druhé řadě už dnes patří téměř k samozřejmostem, odvětrávání sedadel je zde zcela výjimečné - setkáte se s ním zatím jen u nejdražších vozů.
Za volantem jsme byli nejvíc zvědavi na to, jak si Mazda poradila s deaktivací otravného asistentu hlídání rychlosti. Ještě než se začneme proklikávat v menu obrazovky, která je tradičně dotyková pouze u zastaveného vozu, všimneme si tlačítka vlevo - stiskneme ho a po zbytek cesty vládne klid! Platí to i pro celkovou akustiku, CX-80 je velmi tiché auto. Nabídka pohonných jednotek je sice typově skromná – po jednom zážehovém plug-in hybridu a jednom dieselu -, avšak objemem a počtem válců doslova hýřívá. Společný zdvihový objem dvojice nabízených motorů totiž odpovídá více než šesti běžným současným přeplňovaným tříválcům…
Cenově dostupnější vstupenkou do světa vlajkové lodě Mazdy je plug-in hybrid, sestávající ze zážehového čtyřválce o objemu 2,5 litru a trakčního elektromotoru, přidávajícího k benzinovým 141 kilowattům dalších 129 kW. Systémový výkon dosahuje úžasných 241 kW. A tuhle verzi si na trase z mnichovského letiště do rovněž bavorského Augsburgu vyzkoušíme jako první. Vůz s plnou nádrží i baterií ukazuje na displeji očekávaný dojezd 55 km na elektřinu a 630 km na benzin. V hybridním režimu se snažíme udržovat akumulátor stále nabitý, což ale přináší zvýšené palivové nároky. Během nikterak úsporné jízdy v mezích rychlostních limitů, zato s častým předjížděním traktorů a kombinací města, okresních silnic a německých dálnic si pochvalujeme slušnou akceleraci, vzhledem k udávaným parametrům motoru by však osmistupňový automat mohl pracovat ještě svižněji. A zatímco ukazatel nabití akumulátoru se stále dotýká horní hranice, virtuální ručička pomalu, ale jistě padá dolů. Takhle rozložité a hmotné auto s pohonem všech kol zkrátka už z principu nemůže jezdit zadarmo. Průměrná spotřeba se přesto ustálila na slušných devíti litrech. Ať jsme však spravedliví – připočítejme k tomu ještě 12,8 kWh/100 km. Mazda tenhle součet spotřebovaných energií férově přiznává v technických údajích, v případě nezajetého vozu jsme však logicky o pár desetin žíznivější.
Při zpáteční cestě na letiště volíme vznětovou verzi, na kterou se těšíme už od příjezdu do Mnichova. V případě automobilky Mazda jde o jediný diesel v nabídce, dostanete ho jen v CX-60 a novince. A naftový agregát podobné specifikace už dnes skoro nikde nenajdete! Podélně uložený šestiválec o poctivém objemu 3,3 litru, výkonu 187 kilowattů a mohutném točivém momentu 550 N.m se pod kapotu sotva vtěsná, možná i proto nám CX-80 z boku trochu evokuje karoserie typu shooting-brake. Po nastartování zní silná naftová jednotka jako odkudsi zpovzdálí, a když ji pobídneme pedálem plynu, ochotně nám na bavorských silnicích předvádí, jak jezdívaly tamní diesely na přelomu milénia, než jim začala Evropská unie házet klacky pod kola.
Tenhle motor nás opravdu baví, odspodu se vytáčí s radostí ze života a věříme, že bychom bezproblémově předjeli kohokoliv, na koho se jen podíváme. Šestiválec je jako stvořený na cesty přes celou Evropu. Po jihu Německa nás razantně povozil za nicotný průměr 6,5 litru nafty. Škoda že takhle sportovní chování nemá auto. Ne že by podvozek agregátu nestačil, ale ukrutné vnější rozměry žádné sportovní radovánky v zatáčkách nedovolí. S předlouhým rozvorem jste rádi, že utaženou zatáčku vůbec ve vyšší rychlosti vyberete. Těšíme se, až si prodlouženou novinku brzy důkladně vyzkoušíme v českých podmínkách. Blížící se zima totiž její schopnosti prověří nejlépe.

Jestliže jsme na jízdních vlastnostech výchozího CX-60 viděli pár pih, pak prodloužený model CX-80 jezdí naprosto suverénně. Jestliže hledáte opravdovou vlajkovou loď s nejlepší myslitelnou koncepcí pohonu, pak na trhu s výjimkou německých prémiových SUV žádnou jinou nabídku nedostanete. Novinka je navíc k mání za slušnou cenu – bohatě vybavený základní plug-in hybrid pořídíte za 1.390.790 Kč, vznětový šestiválec stojí o necelých čtyřicet tisíc korun víc, konkrétně 1.418.290 korun. Základní výbava je přitom patřičně bohatá – s každou Mazdou CX-80 získáte třeba 20“ litá kola, třízónovou automatickou klimatizaci, 12,3“ displej, nebo bezklíčové ovládání. A na závěr ta vůbec nejlepší zpráva – pro Mazdu CX-80 už můžete vyrazit k autorizovaným prodejcům automobilky.
Mazda CX-80 | ||
Motor | 2.5 e-Skyactiv-PHEV | 3.3 e-Skyactiv-D |
Zdvihový objem (cm3) | 2488 | 3283 |
Výkon spalovacího motoru (kW/min-1) | 141/6000 | 187/3750 |
Točivý moment spalovacího motoru (Nm/min-1) | 550/1500-2400 | |
Výkon elektromotoru (přední) (kW) | 129 | |
Systémový výkon (kW) | 241/6000 | |
Systémový točivý moment (Nm/min-1) | 500/4000 | |
Válce/ventily | 4/4 | 6/4 |
Vrtání x zdvih [mm] | 89 x 100 | 89 x 94,2 |
Kompresní poměr | 13 | 15,2 |
Převodovka | 8stup AT | |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 219 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,8 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 1,6 | 5,7-5,8 |
Emise CO2 [g/km] | 35-36 | 148-151 |
Objem palivové nádrže [l] | 70 | 74 |
Celková hmotnost [kg] | 2889 | 2781 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 258-1971 | |
Rozměry d x š x v [mm] | 4995 x 2142 x 1712 | |
Rozvor [mm] | 3120 | |
Exclusive-line [Kč] | 1 390 790 | 1 418 290 |
Homura [Kč] | 1 544 490 | 1 571 990 |
Takumi [Kč] | 1 572 790 | 1 600 290 |
Homura plus [Kč] | 1 642 490 | 1 664 990 |
Takumi plus [Kč] | 1 670 790 | 1 693 290 |