První elektrické Porsche Boxster vzniklo už v roce 2011. Imitovalo řev šestiválce
Porsche vyvíjí nový elektromobil 983 Boxster, který bude nástupcem spalovacích boxsterů. Vypadá to jako kontroverzní nápad podle moderních trendů, ale první prototypy vznikly už v roce 2011.
Už letos se představí nové Porsche Boxster. Nová generace sice původně měla vzniknout výhradně na elektřinu, ale Porsche podle nejnovějších zákulisních informací opět uvažuje také o spalovacím derivátu. Klesající odbyt elektromobilů i trvající zájem o spalovací sporťáky je přesvědčuje k tomu, aby se vzdali dřívější myšlenky o nekompromisní revoluci a vyšli zákazníkům vstříc.
Porsche se v předloňském roce vyjádřilo, že důvodem pro konec spalovacího boxsteru jsou nové přísnější evropské předpisy pro kybernetickou bezpečnost, jakých se lépe dosahuje u čistě elektrických aut. A ačkoli se sportovní roadster na baterky, po třech úspěšných spalovacích generacích, zdá jako svatokrádež, tato myšlenka není ve vývoji automobilky nová.
Elektrické Porsche Boxster se s písmenkem E v oficiálním pojmenování poprvé objevilo už v roce 2011, když stuttgartská značka uvedla testovací program tří prototypů, zakládajících na dnes už přes 20 let staré generaci 987. Boxstery s bateriovým pohonem měla jako pojízdnou laboratoř v rámci programu Porsche Intelligent Performance.
Už v roce 2011 byla koncepce techniky prototypů zhruba taková, jakou očekáváme u chystaného nástupce 983. První dva prototypy měly „tradičnější“ pohon zadních kol, avšak na dnešní poměry už skutečně slabý – s jedním elektromotorem vyvinuly 90 kW (122 koní) a 270 newtonmetrů S ním zrychlily z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a měly maximální rychlost 150 km/h.
Třetí prototyp měl dva elektromotory pro pohon všech kol se systémovým výkonem 180 kW (245 koní) a točivým momentem. 540 newtonmetrů. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 5,5 sekundy a nejvyšší rychlost byla 200 km/h. Všechny tři boxstery disponovaly balíčkem akumulátorů s kapacitou 29 kWh a hmotností 341 kilogramů v místě, kde se dříve nacházel plochý šestiválec.
Porsche uvádělo, že dojezd prototypů dosahuje až 170 kilometrů na jedno nabití. Pohotovostní hmotnost elektrických boxsterů byla přibližně 1600 kilogramů, v závislosti na koncepci pohonu, zatímco standardní spalovací boxster byl o 200 kilogramů lehčí. I proto elektromobily měly výkonnější karbon-keramické brzdy PCCB. Zajímavostí byl také syntetický zvuk Active Sound Design, imitující řev šestiválce.
Německá značka aktuálně pokračuje s vývojem a testováním nového Porsche 983 Boxster na baterie, nástupce spalovacích boxsterů, a zatím je otázkou, zda bude pracovat i na spalovacím derivátu. Dnešní pohled do nedávné historie jsme pro vás připravili především jako ohlédnutí za skutečností, že zdánlivě kontroverzní myšlenka o revoluci není pro Porsche nová.
