Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche Boxster E Prototyp (2011)
Porsche Boxster E Prototyp (2011)
Porsche Boxster E Prototyp (2011)
Porsche Boxster E Prototyp (2011)
12 Fotogalerie

První elektrické Porsche Boxster vzniklo už v roce 2011. Imitovalo řev šestiválce

Lukáš Volšický

Porsche vyvíjí nový elektromobil 983 Boxster, který bude nástupcem spalovacích boxsterů. Vypadá to jako kontroverzní nápad podle moderních trendů, ale první prototypy vznikly už v roce 2011.

Už letos se představí nové Porsche Boxster. Nová generace sice původně měla vzniknout výhradně na elektřinu, ale Porsche podle nejnovějších zákulisních informací opět uvažuje také o spalovacím derivátu. Klesající odbyt elektromobilů i trvající zájem o spalovací sporťáky je přesvědčuje k tomu, aby se vzdali dřívější myšlenky o nekompromisní revoluci a vyšli zákazníkům vstříc.

Porsche se v předloňském roce vyjádřilo, že důvodem pro konec spalovacího boxsteru jsou nové přísnější evropské předpisy pro kybernetickou bezpečnost, jakých se lépe dosahuje u čistě elektrických aut. A ačkoli se sportovní roadster na baterky, po třech úspěšných spalovacích generacích, zdá jako svatokrádež, tato myšlenka není ve vývoji automobilky nová.

Elektrické Porsche Boxster se s písmenkem E v oficiálním pojmenování poprvé objevilo už v roce 2011, když stuttgartská značka uvedla testovací program tří prototypů, zakládajících na dnes už přes 20 let staré generaci 987. Boxstery s bateriovým pohonem měla jako pojízdnou laboratoř v rámci programu Porsche Intelligent Performance.

Už v roce 2011 byla koncepce techniky prototypů zhruba taková, jakou očekáváme u chystaného nástupce 983. První dva prototypy měly „tradičnější“ pohon zadních kol, avšak na dnešní poměry už skutečně slabý – s jedním elektromotorem vyvinuly 90 kW (122 koní) a 270 newtonmetrů S ním zrychlily z 0 na 100 km/h za 9,8 sekundy a měly maximální rychlost 150 km/h.

Třetí prototyp měl dva elektromotory pro pohon všech kol se systémovým výkonem 180 kW (245 koní) a točivým momentem. 540 newtonmetrů. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 5,5 sekundy a nejvyšší rychlost byla 200 km/h. Všechny tři boxstery disponovaly balíčkem akumulátorů s kapacitou 29 kWh a hmotností 341 kilogramů v místě, kde se dříve nacházel plochý šestiválec.

Porsche uvádělo, že dojezd prototypů dosahuje až 170 kilometrů na jedno nabití. Pohotovostní hmotnost elektrických boxsterů byla přibližně 1600 kilogramů, v závislosti na koncepci pohonu, zatímco standardní spalovací boxster byl o 200 kilogramů lehčí. I proto elektromobily měly výkonnější karbon-keramické brzdy PCCB. Zajímavostí byl také syntetický zvuk Active Sound Design, imitující řev šestiválce.

Německá značka aktuálně pokračuje s vývojem a testováním nového Porsche 983 Boxster na baterie, nástupce spalovacích boxsterů, a zatím je otázkou, zda bude pracovat i na spalovacím derivátu. Dnešní pohled do nedávné historie jsme pro vás připravili především jako ohlédnutí za skutečností, že zdánlivě kontroverzní myšlenka o revoluci není pro Porsche nová.

Video placeholder
Porsche Boxster S 2012 (981) • Jiří Červenka