Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-Pace SVR
115 Fotogalerie

První dojmy: Jaguar F-Pace SVR je absurdně rychlá rozmařilost

I když Jaguar proslavily závodní úspěchy, elegantní kupé či rychlé a luxusní sedany, nejrychleji prodávaným vozem značky je automobil poněkud jiného charakteru – F-Pace, vůbec první SUV tradičního britského výrobce.

Ano, i Jaguar tak těží ze vzrůstající obliby „esúvéček“ a crossoverů. Proto nepřekvapí, že svému bestselleru dopřál péči specialistů z divize SVO (Special Vehicle Operations), kteří vynikají v umění přetvořit běžný model v něco kouzelně „praštěného“. V tom se tohle oddělení trochu liší od divizí M a AMG. Zatímco „interní úpravci“ BMW a Mercedesu dělají i seriózní rychlá auta, v SVO jdou vždy víc do extrému.

Stačí se ostatně podívat na vozy, které u SVO vznikly – brutální F-Type SVR, bláznivý Range Rover Sport SVR, který řve, jako by přivážel apokalypsu, nebo Project 8, dramaticky přepracovaný Jaguar XE a nejrychlejší sedan planety.

Video placeholder
Jaguar F-Pace SVR • Jaguar

Jenže Jaguar F-Pace SVR tak divoký být nemá. Zástupci divize nám během prvních jízd v okolí francouzského Nice několikrát opakovali, že chtěli postavit auto, které lze v angličtině definovat jako „ultimate daily driver“, tedy vůz dokonale použitelný každý den. Po prvních desítkách kilometrů musím říct, že se to jakž takž povedlo. I když třeba děti bych v F-Pace SVR asi vozit nechtěl…

Ach, ten motor

Také z tohoto auta je totiž cítit, že v divizi SVO pracují nadšenci, kteří mají poněkud posunutou hranici mezi normálností a šílenstvím. A to myslím v dobrém.

O charakteru ostrého F-Pacu leccos prozradí už nastartování motoru, doprovázené vytočením motoru a zaburácením výfuku. A brzy zjišťuji další poznatek – tahle věc je rychlá. Sakra rychlá, absurdně rychlá!

V SVO sáhli po známém a osvědčeném pětilitrovém osmiválci, jemuž ještě pomáhá přeplňování kompresorem. Výsledkem je maximální výkon 550 koní (405 kW), nejvyšší točivý moment 680 Nm, akcelerace z klidu na stovku za 4,3 sekundy a maximálka 283 km/h.

Jenže čísla jen napoví, co F-Pace SVR dovede na silnici. Zrychlení je ohromující, stejně jako způsob, jakým se všechna kola pod plným plynem zakousnou do asfaltu. Ale ještě lepší jsou reakce kompresorové V8 – jsou naprosto bezprostřední, s turbomotorem nesrovnatelné.

Jaguar F-Pace SVR - technické údaje
Typ motorupřeplňovaný zážehový
PohonAWD
Zdvihový objem [cm3]4999
Válce/ventily8.IV
Největší výkon [kW/min]405/6000-6500
Točivý moment [N.m/min]680/2500-5500
Převodovka8A
Maximální rychlost [km/h]283
Zrychlení 0-100 km/h [km/h]4,3
Komb. spotřeba [l/100 km]11,9
Cena od [Kč]2.672.769

S kompresorovým pětilitrem už mám leccos najezděno, řídil jsem také F-Type SVR a Range Rover Sport, takže už vím, co od něj čekat. Ale stejně se vždycky nechám nachytat a odezvu na plyn podcením.

A pak se jen divím, jak agresivně auto pod tlakem pravého chodidla cukne a vystřelí vpřed. Zvlášť při rozjezdu a v nízkých rychlostech Jag vyloženě poskočí. Pokud se nezaleknete a necháte nohu na plynu, ohromí vás, že motoru nedochází dech – peláší tak rychle a neúnavně, jako byste zkřížili Usaina Bolta a Emila Zátopka.

K tomu přidává úžasný zvukový doprovod, který kombinuje hluboký ryk osmiválce, jekot kompresoru a řev výfuku. Výfukový systém má SVR speciální, ve srovnání s klasickými verzemi je o 6,6 kilogramu lehčí a využívá aktivní klapku.

Zní každopádně fakt moc hezky, ale přitom jinak než u F-Typu SVR či Range Roveru Sport SVR, není totiž tak hlučný a agresivní, zato víc reaguje na plyn, díky čemuž působí „živěji“ a přirozeněji. Randál však dělá pořád, zvlášť ve sportovním režimu. Se zavřenou klapkou je naopak o hodně klidnější.

Výhrady nemám k fungování osmistupňové automatické převodovky – ve sportovním módu řadí bleskově, v tom komfortním jí jde spíš o hladkost. A samozřejmě využívá sílu osmiválce, takže při normální jízdě ho nechává jen tak líně povalovat v nízkých otáčkách.

Abych kapitolu o pohonu nějak shrnul, dovolte mi jedno klišé. V souvislosti s některými motory se občas mluví o charakteru, lépe řečeno o tom, jestli jej nějaký agregát má, nebo nemá. Ať už si o této frázi myslíte cokoli, vězte, že kompresorový osmiválec z dílen automobilky Jaguar Land Rover charakter má. Má ho na rozdávání.

Slon v porcelánu?

Jenže to všechno jsou známé věci, tahle V8 je s námi už nějaký pátek, takže by bylo překvapením, kdyby projev a dynamika pětilitru vyústily ve zklamání.

U jízdních vlastností to je jiná. Umím si představit, že pro partu z divize SVO muselo být vyladění jízdního projevu obrovskou výzvou. Jako SUV je totiž F-Pace samozřejmě vysoké, velké a těžké, ve verzi SVR váží ostatně dvě tuny. Takže k potenciálnímu zklamání není daleko…

Navíc na F-Pace SVR se musíte dívat ze dvou pohledů: jako na zmíněný „ultimate daily driver“, ale také jako „sportovní auto“. Pojďme si však ještě shrnout, co se ve srovnání s běžnými variantami změnilo.

Podvozek používá na obou nápravách progresivní pružiny, které jsou tužší o 30 % vpředu a o 10 % vzadu, a adaptivní tlumiče. Nový stabilizátor pak podle SVO snižuje náklony karoserie o pět procent. Jízdní vlastnosti zlepšují také širší zadní pneumatiky (o 25 mm), lehčí kovaná kola (standardně 21palcová, za příplatek 22palcová) a lehčí brzdy (kotouče mají v průměru 395 mm vpředu a 396 mm vzadu). Na zadní nápravě se objevuje elektronicky řízený aktivní diferenciál.

Výsledkem všech úprav je SUV, které je tuhé a tvrdé. I v komfortním jízdním módu ucítíte každou nerovnost a každou změnu povrchu, což při každodenním používání nemusí být vždy příjemné. Takový Range Rover Sport SVR (který patří do vyššího segmentu) je mnohem pohodlnější, těží totiž ze vzduchového podvozku.

Jenže vyrazte s oběma auty na hladkou, zakroucenou okresku a v Jaguaru si z „RRS" uděláte trhací kalendář. Vsadím se, že F-Pace bude mnohem rychlejší, v zatáčkách totiž jeho pevnější podvozek funguje skvěle. A co se děr a hrbolů týče, ano poznáte, ale důležité je, že auto neposkakuje a kola se vždy drží povrchu.

S F-Pacem SVR jsem jezdil po nádherných horských cestách na jihu Francie, kde se ukázalo, že ani těžké SUV nemusí na zakroucené silnici působit těžkopádně. Jaguaru svědčí hlavně více otevřené úseky s na sebe navazujícími mírnějšími zatáčkami a oblouky, kde dokáže jet obdivuhodně plynule a také ukazuje, že nemá problém s rychlými přenosy hmotnosti.

Zato ve vracečkách už F-Pace svou váhu neutají. Když zkusíte takový vracák projet opravdu rychle, ucítíte, jak vám se stočením pomáhá elektronika (zejména přibrzďování vnitřních kol). Je to však logické, fyzika se úplně oblafnout nedá. I tak si troufnu říct, že F-Pace SVR zatáčí lépe, než byste od takhle stavěného auta asi čekali.

Také brzdy se v Přímořských Alpách držely, i když po sjezdu plném zatáček už byla cítit jistá degradace jejich účinku – ale nijak nebezpečná.

Krásná zbytečnost

Z prvního seznámení s Jaguarem F-Pace SVR jsem si přivezl pozitivní dojmy. O „sportovních" SUV si můžeme myslet svoje, ale faktem je, že o ně zákazníci zřejmě mají zájem. Jinak by je automobilky nevyráběly.

Proto musím ocenit, že Jaguar, respektive tým SVO, stvořil auto, jaké sliboval. Jen s tou každodenní použitelností si nejsem pořád jistý.

S F-Pacem SVR jistě půjde jezdit denně, ale nevím, jestli to bude kvůli tuhému podvozku úplně příjemné.

A pak je tu samozřejmě skutečnost, že verze SVR je svým způsobem zbytečnost, klasický F-Pace zastane to samé, provedení s kompresorovým šestiválcem je navíc také velmi rychlé.

Jenže v tomto segmentu o potřebnosti a zbytečnosti nejde. Auto s 550koňovým osmiválcem za cenu od 2.672.769 korun si kupujete, protože chcete a protože na něj máte. Je to taková rozmařilost. V případě F-Pace SVR navíc docela okouzlíjící.