Prodeje elektromobilů v roce 2024: Tesla téměř sesazena rivalem z Číny
Americká Tesla loni jen o vlásek obhájila pozici největšího prodejce elektrických aut. Na paty jí totiž šlape čínský konkurent, který ji letos velmi pravděpodobně předstihne.
Rok 2024 byl z pohledu poptávky po elektromobilech zvláštní. Zatímco v Číně prodeje výrazně rostly, v Evropě i kvůli konci dotací v Německu zavládlo ochlazení. Přesto se globální prodeje aut s lokálně bezemisním pohonem meziročně zvýšily o 14 procent na více než 10,9 milionu vozů. Jejich tržní podíl přitom dosáhl pouze 12,1 %, což i tak představuje nárůst proti roku 2023 (10,7 procent).
Většina významnějších výrobců zaznamenala v prodejích pokles, výjimkou jsou čínské automobilky. Jejich produkty loni tvořily téměř 55 % prodaných elektroaut, o rok dříve to byla polovina. Z těch evropských je v plusu pouze BMW se 14procentním nárůstem.
Ačkoliv Tesla dlouho platila za největšího producenta elektromobilů na světě, letos tenhle titul velmi pravděpodobně ztratí. Důvodem je odklon zákazníků od této značky, z nichž podstatná část ji bojkotuje kvůli chování jejího šéfa Elona Muska. Dalšími důvody jsou též náběh zmodernizovaného modelu Y a celkově snižující se technologický náskok Tesly před konkurencí s hustší prodejní a servisní sítí.

Vedle značky BYD se vedlo i koncernu Geely (mj. Volvo, Polestar či Zeekr), který díky 58% nárůstu prodejů přeskočil koncern Volkswagen. Ten naopak několik procent ztratil, primárně kvůli slabšímu odbytu v Číně.
Globální prodeje elektromobilů v roce 2024 | |||
Pořadí | Výrobce | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Tesla | 1.789.226 | -1 |
2. | BYD | 1.764.992 | 12 |
3. | Geely | 832.568 | 58 |
4. | koncern Volkswagen | 744.800 | -3 |
5. | SGMW | 625.000 | 37 |
6. | BMW Group | 426.594 | 14 |
7. | Hyundai-Kia | 396.573 | 2 |
8. | skupina GAC | 392.210 | -20 |
9. | skupina Changan | 300.000 | 43 |
10. | Stellantis | 275.000 | -15 |
Za zkratkou SGMW se skrývá společný podnik koncernů SAIC, General Motors a Wuling, přičemž v jeho případě je zájem především o malé vozy Wuling a Baojun. Naopak nadnárodní skupina Stellantis ve srovnání s rokem 2023 prodala o 15 % méně elektromobilů, což jí na klidu moc nepřidá. Vedle toho se totiž musí vypořádávat třeba s nízkými prodeji Lancie, Maserati a dalších značek.