Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
111 Fotogalerie

Prodeje elektromobilů v roce 2024: Tesla téměř sesazena rivalem z Číny

Ondřej Šámal

Americká Tesla loni jen o vlásek obhájila pozici největšího prodejce elektrických aut. Na paty jí totiž šlape čínský konkurent, který ji letos velmi pravděpodobně předstihne.

Rok 2024 byl z pohledu poptávky po elektromobilech zvláštní. Zatímco v Číně prodeje výrazně rostly, v Evropě i kvůli konci dotací v Německu zavládlo ochlazení. Přesto se globální prodeje aut s lokálně bezemisním pohonem meziročně zvýšily o 14 procent na více než 10,9 milionu vozů. Jejich tržní podíl přitom dosáhl pouze 12,1 %, což i tak představuje nárůst proti roku 2023 (10,7 procent).

Většina významnějších výrobců zaznamenala v prodejích pokles, výjimkou jsou čínské automobilky. Jejich produkty loni tvořily téměř 55 % prodaných elektroaut, o rok dříve to byla polovina. Z těch evropských je v plusu pouze BMW se 14procentním nárůstem.

Ačkoliv Tesla dlouho platila za největšího producenta elektromobilů na světě, letos tenhle titul velmi pravděpodobně ztratí. Důvodem je odklon zákazníků od této značky, z nichž podstatná část ji bojkotuje kvůli chování jejího šéfa Elona Muska. Dalšími důvody jsou též náběh zmodernizovaného modelu Y a celkově snižující se technologický náskok Tesly před konkurencí s hustší prodejní a servisní sítí.

Video placeholder
Podvozek DiSus umožňuje jízdu pouze po třech kolech • BYD Global

Vedle značky BYD se vedlo i koncernu Geely (mj. Volvo, Polestar či Zeekr), který díky 58% nárůstu prodejů přeskočil koncern Volkswagen. Ten naopak několik procent ztratil, primárně kvůli slabšímu odbytu v Číně.

Globální prodeje elektromobilů v roce 2024
PořadíVýrobcePočet (ks)Meziroční změna (%)
1.Tesla1.789.226-1
2.BYD1.764.99212
3.Geely832.56858
4.koncern Volkswagen744.800-3
5.SGMW625.00037
6.BMW Group426.59414
7.Hyundai-Kia396.5732
8.skupina GAC392.210-20
9.skupina Changan300.00043
10.Stellantis275.000-15

Za zkratkou SGMW se skrývá společný podnik koncernů SAIC, General Motors a Wuling, přičemž v jeho případě je zájem především o malé vozy Wuling a Baojun. Naopak nadnárodní skupina Stellantis ve srovnání s rokem 2023 prodala o 15 % méně elektromobilů, což jí na klidu moc nepřidá. Vedle toho se totiž musí vypořádávat třeba s nízkými prodeji Lancie, Maserati a dalších značek.