Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
Tesla Model 3 Performance
39 Fotogalerie

Prodeje elektromobilů v Evropě klesají. Tesla čelí tvrdému pádu

Roman Šitner

Elektromobilů se v listopadu v Evropské unii prodalo o desetinu méně než o rok dříve. Za celých jedenáct měsíců letošního roku je pokles proti loňsku 5,4 procenta. Tesla situaci nedokáže čelit, patří mezi nejvíce padající značky.

Elektromobilům se v Evropě nedaří tolik jako loni. Se statistikami je to ale těžké. Listopadové prodeje jsou sice o desetinu nižší než loni v listopadu. Proti říjnu ale vzrostly a meziměsíčně se zvýšil i podíl elektroaut na trhu. Je třeba připomenout, že loni hlavně v Německu kvůli končícím dotacím prudce vyskočily a zvýšil se tak základ, se kterým se letošní čísla porovnávají. 

Ve čtrnácti zemích unie letos prodeje elektromobilů rostou a v třinácti klesají. Vliv Německa je tak silný, že když se odečte, elektromobilů se ve zbytku unie prodalo o pět procent více než loni. 

Situace tvrdě dopadá na americkou Teslu. V listopadu její prodeje v Evropské unii meziročně klesly o výrazných 41 procent. Za celých 11 měsíc jde o pokles o 15 procent.  Propad je jen o něco mírnější, když se přičte i Norsko a Velká Británie. Firma každopádně ztrácí nejen podíl na evropském trhu jako celku, ale i na trhu s elektromobily. Akcionáři Tesly by měli zpozornět. Firma slíbila, že letos mírně překoná loňské prodeje, to je ale s klesajícím odbytem v Evropě, USA i Číně stále vzdálenější cíl.

Z významnějších trhů klesají se letos elektromobilům vedle Německa v Evropě podle dat organizace ACEA nedaří ve Švédsku, Finsku a Rakousku. Naopak meziročně výrazně rostou v Belgii, Nizozemsku, Lucembursku a Dánsku. Mimo Unii dál rostou prodeje ve Velké Británii a Norsku, naopak klesají ve Švýcarsku a zřítily se na Islandu.

Prodeje elektromobilů v Evropě (1-11/2024)
TrhProdeje elektromobilůMeziroční změnaPodíl elektromobilů na trhu
Německo347.048-26 %13 %
Velká Británie338.314+18 %19 %
Francie260.995+0 %17 %
Belgie120.264+39 %28 %
Nizozemsko115.019+12 %33 %
Norsko102.728+7 %89 %
Švédsko83.636-17 %34 %
Dánsko78.446+48 %50 %
Itálie59.814+1 %4 %
Španělsko48.554+6 %5 %
Švýcarsko40.517-11 %19 %
Rakousko40.359-7 %17 %
Portugalsko36.615+13 %19 %
Finsko19.539-29 %29 %
Irsko17.163-24 %14 %
Polsko14.824-4 %3 %
Lucembursko11.901+16 %27 %
Česko9.943+61 %5 %
Rumunsko8.435-36 %6 %
Maďarsko7.813+45 %7 %
Řecko7.626+31 %6 %
Slovinsko2.860-28 %6 %
Island2.355-69 %25 %
Slovensko2.131-2 %2 %
Malta2055+62 %29 %
Bulharsko1.768-2 %4 %
Chorvatsko1.668+11 %3 %
Litva1.668-13 %6 %
Estonsko1.232-6 %6 %
Lotyšsko1.160-32 %7 %
Kypr1.150+56 %8 %
EU+EFTA+UK1.787.600-1 %15 %
EU1.303.686-5 %13 %

Elektromobily v říjnu tvořily 15 procent evropských prodejů aut, za jedenáct měsíců jde o 13,4 procenta. Obě čísla jsou nižší než byly loni. 

Video placeholder
Martin Vaculík zjišťoval, jak dlouho vydrží baterka elektromobilu! • auto.cz

Klíčové je, jak se bude vyvíjet příští rok. Automobilky se budou snažit splnit emisní cíle. Podle agentury Reuters už začaly zdražovat auta se spalovacími motory a chystají akce na elektromobily. Příští rok už také zmizí srovnávací základna dotacemi tažené elektrománie v Německu v roce 2023. Dá se proto očekávat, že prodeje proti letošnímu roku porostou. Také nabídka modelů se rozšíří. Prodávat se začne nejen nová Škoda Elroq, na ofenzívu se chystá i několik čínských výrobců.