Prodej obytňáků v Česku loni klesl o 9 procent. Co za tím stojí?
Prodej nových obytných vozů v Česku loni klesl o 110 aut, tedy téměř devět procent, na 1173 vozidel. Zastavil se tak mírný nárůst z předchozích let. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Pro letošní rok obchodníci očekávají také spíše pokles. Na pražském výstavišti v Letňanech dnes začaly veletrhy For Boat a For Caravan. Potrvají do 23. března.
Nejprodávanější značkou na českém trhu je s prodejem 152 nových obytných vozů slovinský výrobce Adria, následuje se 105 prodanými vozidly německý Capron a třetí nejprodávanější je se 62 vozy rovněž německý Knaus.
Podle předsedy Asociace kempování a karavaningu Jana Bordovského je v tuzemsku okolo 70.000 registrovaných obytných vozů a karavanů a přibližně 50.000 domácích přestaveb.
Ceny nových obytných aut začínají na zhruba 1,5 milionu korun v případě obytných vestaveb do dodávek. Samotnou vestavbu pak lze do běžné dodávky pořídit od zhruba 400.000 Kč. Na podobné ceně začínají i karavany. Obytné vozy jsou pak k dostání od necelých dvou milionů korun.
Ceny nových obytných vozidel se přitom podle obchodníků za poslední čtyři roky zvýšily až o 40 procent, v současnosti kvůli nižšímu zájmu však dál příliš nerostou. Prodejům podle Bordovského uškodila i inflace a vyšší cena úvěrů. Další ranou bylo omezení odpočtu DPH pro firemní vozy na dva miliony korun, většina obytných aut totiž tuto hranici překračuje, dodal.
