Proč stojí tolik peněz? Vzácná Lancia Thema 8.32 si 895 tisíc obhájí
Lancia Thema 8.32 je výrazně dražší než obyčejnější varianty modelu, ale umí si svou cenu obhájit? To nejzajímavější na tomto voze pochází od Ferrari.
Od chvíle, kdy se ve světě začalo mluvit o investičním potenciálu klasických aut nám klukovské sny doslova zdražují před očima. Už nejsou cílem jen nadšených sběratelů, ale také celých investičních skupin, jejichž zájem přispívá k rostoucím hodnotám. Časy, kdy se staré škodovky prodávaly za flašku rumu jsou minulostí, a když se dnes rozhodnete koupit automobilovou klasiku, měli byste vědět o co máte zájem, aby vás někdo nenachytal a draze vám neprodal bezcennou kraksnu.
To nás inspirovalo k novému seriálu, v němž budeme v automobilových inzercích hledat youngtimery a veterány a obhajovat jejich požadovanou prodejní cenu, nebo jí naopak vyvracet. A pro úvodní díl jsme našli až dokonalého adepta, protože starší auta z Itálie mají velkou fanouškovskou základnu a jsou hračkami opravdových nadšenců, takže pojďme na to.
Na českém inzertním serveru jsme našli elegantní Lancii Thema 8.32 z roku 1987 od italského prodejce, který ji přenechá novému majiteli za nemalých 895 tisíc korun. To je pořádná suma peněz, kvůli níž se neznalý laik může nad touto nabídkou pozastavit. Vždyť to může vypadat jako podvod ve srovnání s lanciemi, jež jsme našli v další české inzerci – za necelých 100 tisíc korun si můžete koupit jiný kousek s motorem PRV 2.8 V6, a když přidáte 50 tisíc můžete mít zachovalý exemplář 2.0 Turbo i.e. 8V.

A teď se konečně dostáváme k jádru pudla. V čem je první uvedená Lancia Thema 8.32 tak atraktivní, že stojí bezmála devět set tisíc? Umí si je obhájit, nebo je to jen předražený starý luxusní sedan s pochybnou spolehlivostí? V automobilovém průmyslu drží zajímavé prvenství – verze 8.32 totiž byla prvním evropským autem kombinujícím vidlicový osmiválec s pohonem předních kol. A ten nebyl ledajaký.
Lancia Thema 8.32 se představila v roce 1986 na domácím autosalonu v Turíně a veškerou pozornost veřejnosti přitáhlo nové srdce pod kapotou. Automobilka se snažila svůj sedan vyšší střední třídy pořádně okořenit a ve spolupráci s Ferrari do něj namontovala motor Tipo F105L ze sportovního vozu 308 GTB/GTS Quattrovalvole. Jak už pojmenování vozu napovídá, má 8 válců do V a 32 ventilů, tedy čtyři na válec.
Thema 8.32 tak působila jako čtyřdveřové ferrari, čímž značka přitáhla pozornost bohatých zákazníků. Inženýři Lancie pak motor naladili tak, aby se hodil pro luxusní sedan na dlouhé cestování snížením výkonu z původních 188 kW (255 koní) na 158 kW (215 koní), zato zvýšili točivý moment z 240 na 283 newtonmetrů. Převodovka byla výhradně pětistupňová manuální.
Automobilka se současně rozhodla pro diskrétnost a nejvýraznějším rysem poukazujícím na exkluzivitu varianty byl malý emblém na masce, přičemž na zádi se objevilo pohyblivé křídlo. Speciální themu si přitom užíval sám Enzo Ferrari, který ji na sklonku svého života používal jako své osobní auto. Bylo jedním z přibližně 5000 vyrobených kusů, jejichž produkce skončila v roce 1992. Model Thema přitom vznikl v celkem 336 tisících kusech.
Pokud se tedy stále ptáte, zda si tato Lancia Thema 8.32 s výrazně vyšší hodnotou oproti obyčejnějším motorizacím obhájí svou částku, tak ano. Spojení s Ferrari i nízký počet vyrobených kusů z ní dělá netradiční unikát, jež také zřejmě je tou nejlevnější cestou, jak se dostat k vozu s motorem od legendární maranellské továrny.