Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda v Kvasinách zavádí inovativní projekt dProdukce
Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
Škoda Kvasiny
45 Fotogalerie

Problémy s nedostatkem čipů mohou trvat do roku 2023, varují šéfové automobilek

Nedostatek čipů a polovodičů na trhu, který ovlivnil chod většiny automobilek, se může protáhnout o dalších 20 měsíců.

Představitelé několika německých společností působících v automobilovém sektoru během právě probíhajícího autosalonu IAA 2021 v Mnichově varovali, že krize způsobená nedostatkem čipů na trhu bude s největší pravděpodobností pokračovat až do roku 2023. Dopady však mohou trvat i několik let.

Několik dodavatelů se odvolává na strukturální problémy s poptávkou,“ komentoval situaci podle Automotive News výkonný ředitel Daimleru Ola Kallenius. „To by mohlo ovlivnit rok 2022 a rok 2023 už by mohl být klidnější,“ dodal.

Herbert Diess, CEO Volkswagenu, se však obává, že se situace nevrátí do normálu v následujících měsících a možná ani letech. Poptávka po čipech je totiž v současnosti obrovská a zřejmě bude jen stoupat – a to nejen kvůli automobilovému průmyslu.

Poptávka po čipech a mikročipech totiž roste také u společností působících mimo automobilový sektor. Jednou z nich by měl být například i americký technologický gigant Apple, který si přitom podle informací Forbesu může dovolit ostatní strany přeplatit, zajistit si tak více dodávek a nijak výrazně přitom neohrozí své zisky.

Internet věcí roste a navýšení výrobní kapacity zabere čas. Zřejmě to bude bottleneck nadcházejících měsíců a let,“ cituje Automotive News slova Diesse. CEO automobilky BMW Oliver Zipse se pak domnívá, že omezené dodávky budou pokračovat dalších šest až dvanáct měsíců.

Globální nedostatek čipů přitom způsobil určité potíže prakticky všem automobilkám. Některé na situaci reagují například omezováním výbavy, ze které vypadávají multimediální systémy nebo digitální přístrojové štíty, další automobilky skladují nedodělané vozy na obřích parkovištích a výjimkou není ani přerušování či omezování produkce. Pro zákazníky to pak samozřejmě znamená delší čekací doby nebo jinou výbavu.