Přichází nový standard? Číňani se předhání s megawattovými dobíječkami
Nejsilnější dobíjecí stojan v Česku má výkon 400 kW a donedávna se nic moc silnějšího běžně nevyskytovalo ani ve zbytku světa. V Číně se ovšem zrovna rozbíhá boj a nejsilnější dobíjecí stojan, který vyhnal výkony daleko za 1 MW.
Je tomu jen pár týdnů, co BYD uvedl novou platformu pro elektromobily, podporující nabíjení výkonem 1 MW. Spolu s tím rozjíždí i vlastní síť nabíjecích stanic, protože takto výkonné dnes nejsou ani v Číně rozhodně běžné. Mezitím se ale objevily tři další firmy, které uvedly vlastní megawattové stojany a plány na jejich instalaci po celé zemi.
Jednou z nich je známý výrobce elektroniky Huawei, který uvede vlastní stojan s výkonem 1,5 MW a maximálním proudem až 2.400 A. Podle firmy dokáže nabíjet až 20 kWh každou minutu, samozřejmě pouze teoreticky, protože zatím neexistuje auto něčeho takového schopné. Nejdále je dnes BYD s 1.000 V a 1.000 A platformou, jeho auto by se na stojanu Huawei nabíjelo výkonem 1 MW.
Pro připomenutí, Megawatt Flash Charger od BYD podporuje 1.000 V napětí a proud 1.000 A, má dva kabely a výkon až 1.360 kW. Auto fungující s takovým napětím a proudem tedy dokáže dobíjet zmíněným výkonem 1 MW, pro auto připojené na druhém kabelu stále zůstává výkonová rezerva.
Huawei ale má také vlastní značky aut, které spadají do aliance HIMA. Každou provozuje s jinou čínskou automobilkou a dohromady jich dnes má už dokonce pět – Aito s Seres Group, Luxeed s Chery, Stelato s BAIC, Maextro s JAC a tento měsíc se představí nová značka Shangjie se SAIC. Za vývoj vozů v těchto značkách je Huawei částečně odpovědný, dá se tedy očekávat odpověď na BYD a brzké uvedení vozů s podobnou, nebo ještě lepší technikou. Huawei už ale prezentoval například i prototyp dobíjecího stojanu s automatickým zapojením kabelu do auta pomocí robotické ruky. Vedle osobních aut se u stojanů Huawei počítá také s dobíjením nákladních vozů.
Dalším nováčkem ve hře o nejsilnější dobíjecí stojan je Zeekr, prémiová značka spadající pod koncern Geely. Ta chystá dobíječku s výkonem 1,2 MW, kterou hodlá instalovat na lokacích s deseti jednotlivými body. Každý má jeden kabel, auto s odpovídající technikou by tedy mělo umět nabíjet maximálním výkonem až 1,2 MW. A protože žádné takové zatím neexistuje, můžeme očekávat, že s ním Zeekr přijde sám. Viceprezident Zeekru Zhao Yuhui ostatně prohlásil, že „Zeekr povede dobíjecí průmysl do ultra rychlé megawattové éry“. První budou instalovány už na jaře, do roku 2026 chce mít po Číně rozmístěných 10.000 takových dobíječek.

Čtvrtou firmou s podobným záměrem je Didi, což je čínská obdoba Uberu, jehož čínskou pobočku také dříve odkoupila. Na rozdíl od americké konkurence se Didi podílí i na vývoji vlastních aut, od roku 2020 pro něj vyrábí vlastní model D1 automobilka BYD. Kromě toho ale spolupracuje na nových vozech i se startupem Xpeng nebo automobilkami GAC a Hongqi. Didi má také v dohledné době představit svůj stojan s výkonem přes 1 MW, o něm ale zatím žádné podrobnosti nemáme.
Megawattové nabíječky se chystají i v Evropě, nepočítá se však s osobními auty. Jednou ze společností, která je chce rozšířit po Evropě, je Milence, společný podnik Traton Group, Volvo Group a Daimler Truck. Letos v únoru dostala Milence grant od Evropské unie ve výši 111 milionů eur na stavbu stanic na 70 místech napříč deseti zeměmi EU. Dohromady na nich má být 264 nabíjecích míst s konektorem CCS a 284 míst s konektorem MCS (Megawatt Charging System), což je plánovaný standard pro dobíjení užitkových vozidel výkonem až 3,75 MW.