Příběhy kompaktních šestiválců: Nejdražší a nejmenší!
V roce 1991 zažíval automobilový svět konjunkturu. Výsledkem byl mimo jiné „golf za milion“ a „nejmenší automobilový šestiválec na světě“.
Pokud zabrousíme do historie, zjistíme, že prvenství v zavádění šestiválce v segmentu C patří japonské Mazdě. Na jarním autosalonu v Ženevě 1991 zdobilo stánek hirošimské automobilky tehdy nesmírně moderně vypadající kompaktní kupé MX-3 s šestiválcem o objemu pouhých 1,8 litru. Šlo zároveň o nejmenší automobilový šestiválec světa. Písmena MX u Mazdy původně znamenala Mazda Experimental, neboť se takto (v páru s číslicí s nulou – například 03) v 80. letech označovaly její koncepty. S příchodem MX-5 (NA) v roce 1989 toto padlo, přičemž označení MX-3 mělo evokovat sportovní řadu vozů Mazda. Číslice 3 udávala fakt, že vůz technicky vycházel z kompaktní řady 323, od roku 1989 vyráběné v generaci BG. Ve skutečnosti se však jednalo o jakýsi vývojový mezistupeň již zmíněné 323 BG a modernější 323 BA z roku 1994.
Dovoz vozů Mazda do Československa byl zahájen krátce po sametové revoluci zásluhou firmy Auto Palace. Ta v roce 1992 dovezla první várku MX-3 (dle pamětníků několik desítek kusů), které posléze rozdala dealerům. Přítomnost neobvyklého motoru dovozce záhy využil také ve vtipné televizní reklamně, v níž střídavě dělalo dřepy šest trpaslíků. Možná si na to vzpomínáte…
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!