Praha odtahuje 40 aut denně, chce se dostat přes 70
Hlavní město chce výrazně zvýšit množství odtahů. Jednoduché to ale není, chybí ji řidiči i strážníci.
Parkování v hlavním městě je stále náročnější. Výrazně vzrostl počet v metropoli registrovaných aut. Za posledních 15 let je jich z necelých 700 tisíc více než milion. K tomu je třeba připočítat auta těch, kteří do Prahy jezdí za prací a snaží se někde zaparkovat, a v posledních letech i auta ukrajinských uprchlíků. Výsledkem je, že stále více řidičů nehledí na pravidla. Rostoucí pozornost směřuje i k vrakům či polovrakům, které zabírají místo ostatním.
Praha se proto snaží více aut odtahovat. Má jít o bič na řidiče, aby měli k pravidlům větší respekt. Loni bylo za jedenáct měsíců odtaženo 14 tisíc vozidel, tedy v průměru 40 denně. Počet odtahů se má, jak si město odhlasovalo v létě, zvýšit nad 25 tisíc ročně, tedy přes 70 denně.
Jak ale upozornil deník MF Dnes, není to tak snadné. Odtahovce chybí řidiči a problém je i se strážníky. Každý odtah zaměstnává nejen řidiče, ale právě i strážníky, kteří na vše dohlíží. Ti tak logicky nemají čas věnovat se čemukoliv jinému, tedy jak zajištění bezpečnosti, tak ani pokutování dalších špatně parkujících aut. Městské policii už dnes chybí stovky strážníků, více odtahů potřebu ještě zvýší.
Politici se přou i o to, zda jsou odtahy správná cesta. Jde hlavně o výrazně nákladnější trest, než je pouhá pokuta. Nejde už o stokoruny, ale o tisíce (3.800 korun za odtah plus poplatky), navíc s nutností pro hříšníka auto vyzvedávat z odstavného parkoviště. Může tak jí o velmi tvrdou ránu pro ty, kteří se budou snažit zaparkovat správně, ale nakonec nenajdou jinou možnost, než porušit některá z pravidel.
Na druhé straně jde ale o nejefektivnější řešení situace, kdy někdo stojí, kde nemá. V centru Prahy se může vyplatit si nechat dát pokutu či dokonce botičku, než platit parkovné. Jen odtahy mohou od takové praxe skutečně odrazovat.
Město ale řeší nejen snahu vymáhat pravidla parkování a dostávat z ulic auta, která tam nepatří. Roste i množství udání od občanů, které pak musí strážníci nějak řešit. Pravděpodobně se zde spojují síly aktivistů, kterým vadí auta obecně, a řidičů, kterým vadí jiná auta neoprávněně zabírající parkovací místa v ulici.

Problémy s parkováním se mohou snadno vymknout kontrole. Pokud řidič nemůže najít legální parkovací místo, nechá vůz například v prostoru pro zásobování. Dodávky následně stojí v křižovatkách či na chodnících. Samostatnou kapitolou je pak nemožnost průjezdu hasičů. Žádné snadné řešení to ale nemá a odtahy mohou jen v teoretické rovině část řidičů motivovat k tomu, aby si cestu rozmysleli, případně zaparkovali na sice vzdálenějším, ale legálním místě.
Aut je zkrátka mnoho a parkovacích míst pro ně málo. Stavba parkovacích domů s cenou kolem milionu korun za jedno místo problém nejspíše s rozumnými náklady nevyřeší. Nepomáhají (tolik) ani modré zóny, kde rezidenti platí kolem tří korun denně. Zvláště pokud například na dům s dvaceti byty připadá 18 parkovacích míst.