Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
85 Fotogalerie

Poslední Golf GTI se spalovacím motorem je za dveřmi. Pak už jen s elektřinou

Ondřej Šámal

Zmodernizovaná osmá generace Volkswagenu Golf GTI bude tou poslední, které pod kapotou hraje spalovací agregát. Ten se v rámci faceliftu dočká vítaného posílení, aby pomyslná labutí píseň měla pořádné grády.

Nezdá se to, ale před několika dny uplynuly již čtyři roky od světové premiéry aktuální, již osmé generace Volkswagenu Golf. Ten mnohé šokoval zcela novým pojetím ovládání většiny palubních funkcí, které před tlačítky upřednostnilo dotykový displej s nepodsvětlenou lištou pod ním. Jenže zatímco sedmé provedení německého kompaktu bylo za svou uživatelskou vstřícnost velebeno, nástupce dostal po zásluze naloženo. Nepomohl mu ani zpočátku stávkující multimediální systém.

Velká část z toho je však zapomenuta, některé z největších přehmatů navíc pravděpodobně vyřeší chystaná modernizace, kterou by Volkswagen měl představit v nejbližších týdnech. V jejím rámci se mimo jiné dočkáme posílené verze GTI, která se v rámci modelové řady představila již v roce 1975, tedy rok od premiéry první generace Volkswagenu Golf. Od té doby se ze sportovního derivátu stal etalon mezi rychlými kompakty, kterému sice vyrostla velmi silná konkurence, své kvality kombinující každodennost s atletickými schopnostmi z něj ovšem stále dělají jedno z nejlepších aut své třídy.

Volkswagen bude chtít téhle pověsti dostát i nadále, proto u osvěženého provedení chystá navýšení výkonu. Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI sice zůstane, namísto současných 180 kilowattů by jich mohl dostat o patnáct více. Dvoulitrový agregát se 195 kW se totiž představil v nových generacích větších Volkswagenů Passat a Tiguan. O dvacet koňských sil výkonnější agregát by se navíc stále mohl párovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Ta přitom původně mohla z GTI zmizet. Měkčí požadavky nadcházející emisní normy Euro 7 ovšem tuhle skříň zatím drží naživu.

U ostřejšího provedení GTI Clubsport, jež patří mezi nejpříjemnější rychlé předokolky, se o nějakých úpravách zatím nemluví, přesto nejsou vyloučeny. Stejně tak by se posílení mohla dočkat vrcholná varianta R, u níž se již roky mluví o alespoň limitované sérii s výkonem na dohled 400 koním.

Video placeholder
VW Golf GTI Clubsport vs. Golf R: Dynamické měření na letišti • Auto.cz

Volkswagenu totiž moc času na představení ultimátního golfu nezbývá. Už na jaře se totiž mluvilo tom, že devátá generace bude čistě elektrická. A začátkem letošního září tuhle informaci pro britský Autocar potvrdil také Thomas Schäfer, šéf osobní divize Volkswagenu. Nástupce se stane prvním vozem značky na nové modulární platformě SSP, jež se mimo jiné konečně pochlubí 800V sítí s vyšším dobíjecím výkonem (počítá se s hodnotami nad 200 kilowatty), jakou již několik let používají konkurenci od Hyundaie (Ioniqy 5 a 6) a Kie (EV6).