Porsche eTurbo spojuje výkon s hospodárností. Za pomoci elektřiny!
Poslední generace Porsche 911 (992) prošla loni modernizací. V rámci ní dorazil ve verzi GTS také nový pohon T-Hybrid, jehož zvláštností je přeplňování eTurbo.
V roce 1974 se stalo Porsche 911 Turbo jedním z prvních evropských automobilů poháněných turbodmychadlem přeplňovaným motorem. Dalšími byly vozy Saab a BMW. Američané sice nasadili turbodmychadlo už o dekádu dříve v Oldsmobilu Jetfire, šlo ale jen o výkřik do tmy, který se dále nerozvíjel.
O půl století později uvedlo Porsche v modelu 911 další inovaci na poli přeplňování. Pod obchodním označením eTurbo se ukrývá takzvané turbodmychadlo s elektrickou podporou nebo také hybridní turbodmychadlo. V silničním autě slaví premiéru, v automobilových závodech, stejně jako u lodních motorů se ale již nějaký čas používá.
Už před lety se v souvislosti s palubním napětím 48 voltů objevil elektricky poháněný kompresor, například na osmiválci Audi SQ7. Stlačením vzduchu umí buď podpořit roztočení konvenčního výfukového turbodmychadla, nebo může suplovat roli mechanicky poháněného kompresoru (například roots), kdy přímo stlačuje vzduch do válců motoru.
Hybridní turbodmychadlo také využívá elektřiny. Oproti běžnému turbodmychadlu se eTurbo liší na první pohled mnohem širším ložiskovým uzlem. Je do něj totiž vložen elektromotor. Hřídel spojující dmychadlové (výtlačná část) a turbínové kolo (hnací část) je tak vlastně přímo jeho rotorem.
Je-li kinetická energie spalin nízká, pracuje elektromotor jako podpora dmychadla. To tak mnohem rychleji dosáhne otáček, při kterých už motor přeplňuje. Z toho pramení velmi dobrá pružnost. Porsche uvádí, že u nového ležatého šestiválce objemu 3,6 litru je už v 1500 otáčkách za minutu k dispozici točivý moment 500 N.m. O pět set otáček více pak kulminuje na hodnotě 610 N.m. Tohle ale umí elektrický kompresor také.
Pokud je ale kinetická energie spalin naopak příliš velká, pracuje elektromotor v roli regulátoru otáček turbodmychadla, čímž omezuje plnicí tlak. Tím nahrazuje jinak obvyklý obtokový kanál s ventilem (wastegate), respektive proměnnou geometrií rozváděcích lopatek (VNT). Řízení otáček a tedy i plnicí tlaku je navíc zcela plynulé, což třeba wastegate neplní.

Jenže to není všechno. Elektromotor při omezování otáček rotoru turbodmychadla zároveň funguje jako generátor elektrického proudu o výkonu 11 kW. Tím jednak napájí trakční elektromotor v převodovce PDK hybridního pohonu Porsche T-Hybrid a jednak dobíjí trakční baterii. Pro úplnost dodejme, že T-Hybrid nabízí trakční motor o výkonu 40 kW, maximu točivého momentu 150 N.m, a pracuje s akumulátorem o kapacitě 1,9 kWh při napětí 400 voltů.