Poprvé za volantem modernizovaných Audi Q2 a Q5: Hranatější a propojenější
Značka Audi v minulém roce představila hned dva omlazené modely ze své nabídky SUV, za jejichž volant jsme mohli nedávno poprvé usednout.
Malý crossover Audi Q2 a populární kompaktní SUV Audi Q5 toho na první pohled nemají moc společného. Oba modely však německá automobilka představila v roce 2016 a oba se tak v uplynulém roce dočkaly modernizace. A s jejím uváděním na český trh se naskytla první příležitost se s novinkami na chvíli svézt v blízkém okolí Prahy.
Modernizace exteriéru obou vozů přitom probíhala v podobném duchu. Ostatně již na první pohled je patrné, že obě novinky sází především na ostřejší a hranatější tvary. Upravovaly se nárazníky, cizelovala se maska, vylepšovaly se světlomety, rozšiřovaly se nabídky laků a doplňků, upravoval se interiér, ladily se motory, atd. Zkrátka spousta malých krůčků směrem k výraznějšímu a modernějšímu celku. Pojďme se na ně tedy postupně podívat. A to ve stejném pořadí, v jakém se mi vozy dostávaly do rukou.
Audi Q2
Jako první přišel na řadu malý crossover Audi Q2, který dostal výrazněji tvarovaný přední nárazník, lehce upravené tvary masky, upravený tvar kapoty a hlavně zcela nové světlomety. Již v základu totiž Q2 nabízí LED světlomety, za příplatek jsou však dostupné i Matrix LED světlomety se specifickým designem denního svícení ve vrchní části světlometu.
Úpravou v podobném stylu prošla i záď, která dostala přepracovaný nárazník s integrovaným difuzorem a motivy mnohoúhelníků. Světla jsou standardně halogenová, v kombinaci s předními LED Matrix však lze získat i vzadu LED diodové svítilny. Upravené tvary nárazníků vytváří výraznější, ostřejší a dynamičtější design, současně však (v kombinaci se sportovním podvozkem) pomáhají dosáhnout skvělého součinitele aerodynamického odporu vzduchu Cx=0,31.
Při pohledu z profilu vyniknou nově standardní 16“ litá kola, na přání jsou však k dispozici i kola s průměrem až 19 palců. Nabídka kol je navíc dost obsáhlá, stejně jako nabídka laků karoserie a barevných doplňků. Konkrétně karoserie dostala 5 nových laků: šedá Manhattan, modrá Navara, šedá Arrow, modrá Turbo a zelená Apple, která má v nabídce Audi premiéru.
Jenže tím paleta barev exteriéru nekončí. Vnější panely na střešních C sloupcích jsou standardně lakovány v barvě karoserie, v závislosti na výbavové linii však mohou být černé, šedé a stříbrné. Povrchové díly ve spodní části karoserie jsou k dispozici ve třech variantách: základní černá se zrnitou povrchovou úpravou, šedá Manhattan pro linii Advanced nebo barva karoserie ve verzi S line.
Exteriér modernizované Audi Q2 tak může být seriozní, ale i módní a funky. A tomu odpovídá i interiér, který kromě jiného nabízí různé barevné doplňky, ozdobné lišty, čalouněné plochy a ambientní osvětlení. Důležitou novinkou je také tkanina Dinamica z mikrovlákna, která nahrazuje Alcantaru. Ze všech druhů čalounění a barev sestavila Audi osm paketů: čtyři pro základní interiér a čtyři pro S line interiér.
Od estetiky ale zpátky k praktickým záležitostem. Audi totiž upravila středovou část palubní desky s 8,3 palcovým displejem infotainmentu MMI, která je nyní natočena směrem k řidiči. Systém MMI se dá stále pohodlně ovládat ze středového panelu prostřednictvím kolečka MMI touch nebo hlasovým ovládáním. Systém sice stále pracuje na platformě MIB II, dostal ovšem eSIM a bohaté možnosti konektivity, včetně e-call, b-call, vzdáleného ovládání prostřednictvím aplikace MyAudi (dostupné i pro Apple Watch) nebo Wi-Fi datových paketů.
A když už jsme naťukli téma technologií, sluší se zmínit i rozšířenou nabídku asistenčních systémů, převzatých z vyšších modelů. V nabídce se tak objevuje Aktivní jízdní asistent s adaptivním tempomatem a upozorněním na opuštění pruhu. Nechybí parkovací asistent, parkovací kamery, asistent rozpoznávání dopravních značek nebo hlídání mrtvého úhlu.
Modernizovaná Q2 bude na českém trhu dostupná s pěti motory: třemi zážehovými TFSI a dvěma vznětovými TDI. Dvoulitrové TDI, v kombinaci s automatickou převodovkou, je přitom jedinou možností, jak získat Q2 s pohonem všech kol.
Za volantem
Během první jízdy jsem si mohl vyzkoušet motorizaci 35 TFSI, tedy benzínový čtyřválec 1.5 TFSI o výkonu 110 kW (150 k), se kterým bude Q2 vstupovat na český trh. Motor je standardně spojen s šestistupňovým manuálem, testovaný vůz však přenášel výkon na přední nápravu přes sedmistupňovou automatickou převodovku S tronic.
Ta řadila vždy včas a krásně hladce, což v kombinaci s tichým a kultivovaným benzínovým motorem vytvářelo úžasné ticho na palubě. A to i při dálničních rychlostech. Motor je navíc vybaven funkcí COD (Cylinder on Demand), díky čemuž umí v nízkých otáčkách a při nízkém zatížení deaktivovat druhý a třetí válec. Přechod mezi dvouválcovým a čtyřválcovým režimem je přitom takřka neznatelný a na deaktivaci poloviny válců mě tak musela upozornit spíš ikonka v přístrojovém štítu. Ten je standardně stále analogový, testovaný kousek však dostal tradičně dobře fungující plně digitální přístrojový štít.
Podvozek testovaného vozu působil příjemně tužším dojmem a karoserie se tak ani při svižnějším průjezdu zatáček příliš nenakláněla – při současné stavu silnic však podvozek ani zdaleka nepředvedl své maximum. Rozhodně ale potěšil jeho solidní komfort a absence nešvarů v podobě zbytečného hluku, odskakování kol či mlácení. Příjemné je také standardně dodávané progresivní řízení.
Audi Q2 ceník | ||||
Model | Q2 30 TFSI | Q2 35 TFSI | Q2 35 TFSI | Q2 35 TDI quattro |
Převodovka | 6st. Man. | 6st. Man. | S tronic | S tronic |
Zdvihový objem [l] | 1.0 | 1.5 | 1.5 | 2.0 |
Výkon [kW] | 81 | 110 | 110 | 110 |
Cena s DPH [Kč] | 674.900 | 740.900 | 797.900 | 926.900 |
Audi Q5
Druhou testovanou novinkou byla Audi Q5, jejíž exteriér byl omlazen podobným stylem, jako v případě menší Q2. Designéři opět vsadili na ostřejší hrany, poupravili tvary nárazníků, decentně snížili a rozšířili ikonickou masku chladiče Singelframe a navíc poupravili i kryty bočních prahů. Zepředu tak Q5 vypadá ostřeji a agresivněji, z boku zas vytváří dojem lehkosti a vyšší světlé výšky.
Modernizace obohatila paletu celkem dvanácti barev karoserie o dva nové odstíny – zelená distrikt a modrá ultra. Na přání se pak dodává i paket černých ozdobných prvků. Kromě standardní výbavy jsou navíc k dispozici stylistické linie Advanced a S line. Advanced line je vybavena chromovanými svislými žebry na masce chladiče Singleframe a spodními ochrannými panely pod předním a zadním nárazníkem ve stříbrné barvě místo černé. S line zahrnuje sportovní voštinovou mřížku masky chladiče Singleframe a chromovanou lištu po obvodu zadního difuzoru.
Důležitou novinkou jsou standardní LED světlomety vpředu i vzadu. Přední světla pak mohou být stejně jako u Q2 vybavena Matrix LED technologií s unikátním světelným podpisem v horní části svítilny. Vzadu pak mohou být volitelně instalovány OLED panely, pro které si může zákazník při konfiguraci vozu vybrat jeden ze tří grafických motivů. Motivy se však mohou měnit i za jízdy – specifické zobrazení má režim dynamik a zvláštní grafika se rozsvítí i v momentě, kdy se ke stojící Q5 přiblíží jiné vozidlo na méně než 2 metry.

Nejvýraznější novinkou v interiéru je 10,1 palcový dotykový displej infotainmentu MMI, který stojí na moderní platformě MIB 3. Infotainment tak přišel o otočný volič ve středové konzoli a nově se ovládá pouze dotykově nebo hlasem. Systém infotainmentu ale známe z jiných moderních vozů Audi a tak můžeme bez obav říct, že není nač si stěžovat. V případě Audi navíc opět potěší ponechání tradičních analogových ovladačů pro ventilaci i audio.
Po softwarové stránce systém nabízí propojené služby, bohatou konektivitu, komunikaci Car-to-X, online dopravní informace, bezdrátovou konektivitu Apple Car Play i tzv. „funkce na požádání“. Díky tomu si zákazníci mohou dodatečně objednávat různé funkce, jako například MMI navigation plus nebo Audi smartphone interface – a to prostřednictvím mobilní aplikace myAudi nebo internetového portálu myAudi. Předplatné je dostupné na měsíc, rok nebo dobu neurčitou.
Na rozdíl od Q2 se u větší Audi Q5 odehrály i změny pod kapotou. Většina nových motorizací by měla být osazena mild-hybridním systémem, složeným z 12V řemenem poháněného startér-generátoru (BSG) a lithium-iontových akumulátorů. Díky tomuto systému umožňuje Q5 setrvačnou jízdu s vypnutým motorem i využívání funkce start-stop již při rychlostech pod 22 km/h. Spotřeba by díky tomu měla klesnout o 0,3 l/100 km. V nabídce se však opět objeví i plug-in hybridní motorizace.
Vedle snižování spotřeby se ale v Audi zaměřily i na snižování emisí, k čemuž pomáhá systém SCR Twindosing s dvojitým vstřikováním AdBlue. Populární vznětový čtyřválec s označením 40 TDI, se kterým bude nová Q5 uvedena na evropské trhy a který jsem si během prvních jízd mohl vyzkoušet, tak splňuje požadavky nejpřísnějších emisních norem Euro 6d-ISC-FCM a EU 6 AP.
Zmíněná naftová motorizace 40 TDI, společně s benzínovou motorizací 45 TFSI, se navíc dočkala navýšení výkonu. Zatímco benzín si polepšil o 15 kW na celkových 195 kW (265 k), naftový motor si polepšil o 10 kW na výsledných 150 kW (204 k). U naftového motoru se navíc odlehčovalo – blok válců je lehčí o 20 kilogramů, zatímco z klikové hřídele se podařilo stáhnout 2,5 kilogramu.
Za volantem
Ihned po nastartování překvapí motorizace 40 TDI až neuvěřitelně jemným a tichým chodem, který takřka dokonale maskuje tradiční charakter vznětového motoru. Auto bylo příkladně tiché i při jízdě, k čemuž kromě odladěného motoru přispívala i plynule a ve správný moment řadící automatická převodovka S tronic (manuál byste v nabídce hledaly marně).
Skutečně komfortní zážitek pak pomáhal navodit i příplatkový vzduchový adaptivní podvozek, který si s noblesou poradí s většinou nástrah běžných silnic. Při změnách jízdních režimů v Audi Drive Select je navíc krásně cítit, jak se mění jeho charakteristika.
Pohon všech kol Quattro Ultra sice primárně pohání přední kola, během jízdy na zakroucené okresce poblíž Berouna, stále pokryté vrstvou uježděného sněhu a jen lehce posypanou, však čtyřkolka dokázala, že umí krásně předcházet krizovým situacím a držet stopu. Dokonce i při zbytečně agresivní stylu jízdy, kdy jsem se snažil auto úmyslně dostat do smyku (bez deaktivace ESP), se mi elektronika vzepřela a během chvíle dostala vůz opět do latě.
Zvyknout si na nový infotainment byla otázkou chvilky, jakkoliv mě osobně mrzí ústup od ovládání MMI Touch ve středové konzole, které nahradit malý úložný prostor. Bezdrátové připojení Apple CarPlay proběhlo bez problému na první pokus a systém fungoval skvěle.
Na hodnocení spotřeby je ještě brzy, papírově by se však motorizace 40 TDI quattro měla pohybovat v rozmezí 5,3 až 54 litru. Vzhledem k poměrně omezenému nájezdu a svižnějšímu tempu na podobných prezentacích tedy není divu, že se dlouhodobý průměr na palubním počítači pohyboval podstatně výš. Rozhodně však bude zajímavé sledovat, jak se bude spotřeba vyvíjet během tradičního testu.
Audi Q5 ceník | ||||
Model | 45 TFSI quattro | 35 TDI | 40 TDI quattro | 50 TDI quattro |
Převodovka | S tronic | S tronic | S tronic | TipTronic |
Zdvihový objem [l] | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 3.0 |
Výkon [kW] | 195 | 120 | 150 | 210 |
Cena s DPH [Kč] | 1.462.900 | 1.279.900 | 1.333.900 | 1.554.900 |
40 let od úspěchu quattro
České zastoupení automobilky Audi má navíc pro své zákazníky připravenou skvělou akci. Audi si totiž letos připomíná od 40 od prvního vítězství na mistrovství světa v rallye, kterého v roce 1981 dosáhla na švédské rallye posádku Hannu Mikkola – Arne Hertz. Vybrané modely si tak již nyní dají v České republice pořídit v akci s pohonem všech kol quattro zdarma:
- Audi A4 limuzína
- Audi A4 Avant
- Audi A4 allroad
- Audi A5 Coupe
- Audi S5 Sportback
- Audi A5 Cabrio
- Audi A6 limuzína
- Audi A6 Avant
- Audi A6 allroad
- Audi Q3
- Audi Q3 Sportback
- Audi Q5