Policie si převzala 11 BMW i3. Kde budou elektromobily sloužit a proč nemají majáky?
Již minulý týden jsme vás informovali o tom, že čeští policisté si v následujících měsících vyzkoušejí elektromobily BMW i3. Ve čtvrtek si je vedení Policie České republiky v Praze slavnostně převzalo. Policisté je mají na zkoušku, aby zhodnotili, zda mohou najít uplatnění pro vozy s elektrickým pohonem. Přestože už třeba s vozy na CNG čeští policisté jezdí, elektromobily si vyzkoušejí vůbec poprvé.
Převzatých í-trojek bude celkem jedenáct s tím, že deset z nich jsou poháněny čistě elektřinou, zatímco poslední z nich je tzv. i3 REX, tedy model s prodlužovačem dojezdu v podobě spalovacího dvouválce. V případě elektrických modelů se jedná o verzi i3 94 Ah se zvětšenými bateriemi o kapacitě 33 kWh.

Tři exempláře (včetně onoho REXe) zůstanou v Praze u Policie ČR, zbývajících osm kousků zamíří do regionů, k městským strážníkům, a to jmenovitě do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové, Pardubic, Písku, Zlína a Ostravy. V posledním jmenovaném městě budou sloužit hned dvě i3. Nejsme první zemí, kde se policejní i3 objeví. Tyto elektromobily už slouží u policií v Los Angeles nebo v Ženevě.
Z důvodu nasazení je pouze trojice i3 vyvedena v klasických policejních barvách, tedy kombinace stříbrně lakované karoserie s reflexními prvky, nápisy Policie ČR nebo mottem Pomáhat a chránit. Zbývající vozy jsou už v barvách jednotlivých městských policií.
Při pohledu na policejní i3 přitom mnohé překvapilo, že převzaté vozy nemají na střeše majáky. „Tato vozidla nebudou zásahová, jsou primárně určena pro takzvanou obchůzkovou službu. Neměla by tedy nutně potřebovat zvláštní výstražné zařízení. Máme však speciální sady majáků, které lze pomocí přísavek připevnit na střechu. A ty budeme u těchto aut používat,“ vysvětluje policejní prezident Tomáš Tuhý s tím, že zkouška elektrovozů je reakcí na výzvy k ochraně životního prostředí.
Ve výsledku jsou tak automobily sériové, bez zvláštních úprav. „Jelikož jde o testovací provoz, zvolili jsme verzi, která je sériová. Pokud bychom elektromobily někdy v budoucnu skutečně objednávali, žádali bychom už jisté nadstandardy,“ dodává Tuhý. Důvodem je ale v tomto ohledu i fakt, že po zkušebním provozu u policie půjdou auta do prodeje jako ojetiny.
Elektromobily budou sloužit hlavně ve velkých pěších zónách, parcích a dalších oblastech, kde je ideální provoz auta bez lokálních emisí. Jmenovitě v metropoli mají i3 sloužit na Praze 1, Praze 6 a Praze 7, třeba v okolí Stromovky nebo Šáreckého údolí. Policisté, kteří je budou skutečně využívat, přitom prošli zvláštním školením, které jim vysvětlilo specifika elektromobilu, hlavně to, jak ho dobíjet a ovládat.
Pro provoz auta v těchto místech by měl bohatě stačit jeho dojezd, který se u modelu i3 94 Ah má v reálném provozu pohybovat okolo hranice 200 kilometrů. Dojezd je ale každopádně to, co bude policie především testovat. „Zvolili jsme pro vyzkoušení takovou oblast, v níž se nacházejí rychlonabíječky, abychom byli připraveni elektromobily dobít,“ říká Tuhý.
Policie bude elektromobily zkoušet v následujících šesti měsících, limitem je ujetí 6.000 kilometrů na vůz. Plusem pro daňové poplatníky je fakt, že policisté nebudou za půjčení elektromobilu s cenovkou kolem milionu nic platit. Výpůjčka je totiž bezplatná. Policisté navíc nebudou muset ani nic platit za dobíjení, tedy v případě, že budou využívat veřejných dobíjecích stanic. K autům totiž BMW dodalo i kartu Charge Now s bezplatným tarifem. Přesto se dá spíše očekávat, že i3 budou přes noc dobíjeny přímo na policejních služebnách.