Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
Škoda Enyaq iv SportLine
107 Fotogalerie

Podíl plug-in hybridů a elektroaut v Česku patří mezi nejnižší v Evropě. Může za to i jejich cena

Tržní podíl plug-in hybridů a elektromobilů na českém trhu za tři čtvrtletí roku 2021 činil tři procenta. V rámci Evropské unie byl nižší jen ve Slovinsku, Chorvatsku, na Slovensku a v Bulharsku.

Elektromobilům a plug-in hybridům český trh zatím nepřeje. Vyplývá to z evropského srovnání tržního podílu takových aut, které vydala Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Podíl plug-in hybridů a elektroaut na českém trhu patří mezi nejnižší v rámci Evropské unie.

ACEA podíl elektromobilů a plug-in hybridů sledovala ve 24 evropských zemích, převážně z Evropské unie, které doplnila třeba o Švýcarsko, Norsko nebo Velkou Británii. Z EU naopak chybějí data z Lucemburska, Malty, Kypru, Lotyšska, Litvy a Estonska.

Nejvyšší podíl bateriových elektroaut a plug-in hybridů je logicky v severských zemích, kde jsou taková auta výrazně zvýhodněna, respektive vozy s konvenčním pohonem znevýhodněny. Nejvýše je Norsko, považované dlouhodobě za ráj elektromobilů. Od ledna do září 2021 tam elektroauta a plug-in hybridy tvořily 84,7 % všech registrovaných nových aut.

Na takový podíl žádná jiná země nestačila. Vždyť druhé je sousední Švédsko, kde elektroauta a plug-in hybridy za první tři čtvrtletí roku 2021 činily 41,7 %.

Na druhou stranu, největším trhem vůbec pro tyto vozy zůstává Německo. Tam sice za leden až září 2021 tvořily "jen" 23,7 % registrací, 237.057 registrovaných elektroaut a 241.064 plug-in hybridů je ale nejvíce z celé Evropy. V Norsku to mimochodem bylo 80.558 elektrovozů a 28.581 hybridů do zásuvky.

To Česká republika patří mezi ty země s nejnižším zastoupením elektroaut a plug-in hybridů. Dohromady tyto vozy tvořily v prvních třech čtvrtletích loňského roku jen tři procenta trhu, z toho 1,1 % připadlo na elektrovozy a 1,9 % na hybridy do zásuvky.

Nižší podíl ze sledovaných států hlásily jen Slovinsko, Chorvatsko, Slovensko a Bulharsko. Konkrétně na Slovensku plug-in hybridní a elektrická auta tvoří pouze 2,6 % trhu.

Zajímavé je přitom sledovat, kde se jakým typům aut daří více. Kromě Norska se totiž v severských zemích více daří plug-in hybridům - že by se v tamější zimě ukazovaly jako vhodnější řešení než elektromobily, které za chladných dní znejistí reálným dojezdem? Podobná situace je i ve střední Evropě, plug-in hybridy překonávají elektroauta nejen v Česku, ale také v Maďarsku, Německu, Polsku či na Slovensku.

Podíl plug-in hybridních a čistě elektrických vozů na evropských trzích
Poř.ZeměPodíl BEV a PHEV 1-9/2021 (%)Registrace BEV 1-9/2021 (ks)Registrace PHEV 1-9/2021 (ks)Registrace celkem 1-9/2021 (ks)
1.Norsko84,780.55828.581128.856
2.Švédsko41,737.40259.601232.383
3.Dánsko30,815.01428.053139.950
4.Finsko28,56.42215.98279.662
5.Německo23,7237.057241.0642.017.561
6.Nizozemsko22,629.92423.423235.977
7.Švýcarsko22,224.15115.797180.073
8.Rakousko19,724.14311.340189.881
9.Portugalsko17,37.83911.574112.525
10.Belgie16,815.29637.271313.567
11.Francie16,6106.945101.8261.260.373
12.Velká Británie16,1125.14187.0401.316.614
13.Irsko15,27.8207.452100.620
14.Itálie8,647.07253.4391.165.491
15.Španělsko6,915.03329.806647.955
16.Řecko5,91.4893.31081.759
17.Maďarsko5,92.3263.20594.528
18.Rumunsko4,11.9141.72388.262
19.Polsko3,14.0966.761347.275
20.Česká republika31.8253.097161.824
21.Slovinsko2,91.13313243.098
22.Chorvatsko2,773827537.135
23.Slovensko2,671583058.719
24.Bulharsko1,52196919.040
Pozn. BEV = battery electric vehicle, bateriový elektrovůz, PHEV = plug-in hybrid

Odborníci přitom mají jasno. Síť dobíjecích stanic se postupně buduje, a tak největším problémem elektroaut na českém trhu zůstává jejich vyšší cena. Vždyť i nejlevnější elektromobil na trhu, Dacia Spring, je asi o třetinu dražší než srovnatelné auto se zážehovým motorem.

Souvisí to s tím, že na elektrické vozy se v Česku vztahují minimální dotace. Dotační programy sice existují, v minulých letech ale na ně dosáhly jen firmy, navíc balík peněz určených na pobídky na ně nebyl tak vysoký, aby registrace těchto aut nějak zásadně ovlivnil.

Zástupci automobilek proto v polovině loňského roku navrhli snížení zdanění užívání takovýchto služebních vozů pro soukromé účely z 1 % na 0,5 % a zavedení motivačního příspěvku 200 tisíc korun na nákup elektromobilu. Doplnilo by to tak dnešní výhody, jako jsou výjimky z placení silniční daně, odpuštění poplatku za registraci vozu nebo poplatku za užívání dálniční sítě, které jsou poskytovány vozům s emisemi CO2 nižšími než 50 g na km. Zatím však k tomuto kroku nedošlo, Sdružení dovozců automobilů přitom o něm jedná i s novou vládou Petra Fialy.

V 17 zemích Evropy jsou výhody při pořízení elektromobilu nebo plug-in hybridu značně větší. Nejvyšší pobídky poskytuje Rumunsko, které přispívá na nákup elektromobilu až 10 tisíc euro. Ve Francii, Itálii a Německu dotují vlády elektromobily částkami v řádech tisíců euro, výši dotace pak podmiňují pořizovací cenou. Vyšší příspěvek získávají vozy s cenovkou mezi 32 až 45 tisíci euro. Dražší auta (například značky Tesla) mají nárok na nižší příspěvek.

Jelikož registrace nových vozidel na českém trhu tvoří zhruba ze tří čtvrtiny na právnické osoby evidované automobily, jsou pobídky klíčové hlavně právě pro firemní klientelu.

„Z dat našeho průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že země se systematickou podporou elektromobility pomocí pobídek a daňových zvýhodnění mají nejvyšší podíl firem s alternativními pohony ve svých flotilách, ten překračuje 50 %. Jedná se o Finsko, Nizozemsko, Francii, Itálii nebo Německo. V Česku je situace ze sledovaných zemí nejhorší, podíl firem s ekologickými firemními vozy činí pouze 22 %," konstatuje konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Právě kvůli nadále vysokým cenám plug-in hybridů a elektromobilů jsou tyto vozy často pořizovány prostřednictvím operativního leasingu. Výhodou v tomto směru může být i to, že leasingová společnost může rovněž zajistit též instalaci wallboxů pro dobíjení, ať už ve firemních garážích nebo domácnosti klienta.