Peugeot potvrdil návrat GTi, možná nebude jen pro elektromobily
Už je to pár let, co jsme si mohli naposledy koupit nový Peugeot s logy GTi. Vypadalo to, že zkratka je definitivně mrtvá, dokud nepřišlo potvrzení od samotného šéfa značky, že GTi je na cestě k návratu.
Po ukončení Peugeotu 308 GTi v roce 2021 to vypadalo, že s legendární zkratkou je definitivně konec. Ne přímo s rychlými Peugeoty, protože ty měly být elektrifikované a nést novou zkratku PSE – Peugeot Sport Engineered. Jenže tento pokus zjevně nevyšel a tak to vypadá na návrat oblíbených písmenek.
Návrat oficiálně potvrdil šéf Peugeotu Alain Favey, který doslova řekl „Jsem v pozici, kdy mohu potvrdit návrat značky GTi na elektrickém Peugeotu e-208 a to nejdříve, jak to jen bude možné." Z těchto slov tedy vyplývá, že se možná ani nebude čekat na novou generaci 208. Podle Faveyho má obnovení GTi pomoci zákazníkům „znovuspojení“ s historií Peugeotu, tedy něco podobného, jako se snaží také Renault se svými retro vozy.
Zákazníci vzpomínající na staré časy možná nebudou úplně šťastní s představou ostré 208 GTi jako elektromobilu. Favey ale překvapivě zmínil, že Peugeot zvažuje i uvedení spalovacích vozů s logem GTi. „Začne se s 208, ale rozhodně budeme poslouchat i připomínky zákazníků. Nevylučujeme, že bude i jiná varianta 208 GTi, v současné době ji ale neplánujeme," dodal Favey.
Malý Peugeot se naposledy dočkal varianty GTi v první generaci 208, vyráběné mezi roky 2012 a 2019. Poháněla ji přeplňovaná šestnáctistovka Prince s výkonem 147 kW, párována vždy s manuální převodovkou. Technika elektrické 208 GTi zatím známa není, vzhledem ke sdílení platformy s Abarthem 600e se ale můžeme podívat na něj.
V základní verzi má pohon na přední kola a výkon 175 kW, ve vrcholné limitce Scorpionissima už poskytne 207 kW. Maximální rychlost je 200 km/h, na stovku se dostane za 5,85 sekundy. Baterie má stejných 54 kWh jako výchozí Fiat, dostala ale výkonnější chlazení. U obou variant hnací síly na přední kola zpracovává mechanický samosvorný diferenciál Torsen.
