Peugeot 401 (1934–1935): Kupé-kabrio se střechou v kufru už v třicátých letech
Sedany Peugeot 401 poháněly řadové čtyřválce SV s objemem 1,7 litru. V roce 1935 vyrobil Peugeot spolu s karosárnou Portout 79 unikátních kupé-kabrioletů 401 Eclipse s plechovou střechou sklápěnou elektromotorem do velkého kufru.
V říjnu 1929 přivezla automobilka Peugeot na pařížský autosalon nový model 201, který zahájil éru číslování automobilů Peugeot třemi číslicemi s nulou uprostřed trvající dodnes. Peugeot 201 byl první hromadně vyráběný vůz značky Peugeot a továrna v Sochaux nedaleko od švýcarských hranic jich do roku 1937 vyprodukovala přes 142 tisíc. Byl to úsporný vůz s rozvorem 2470 mm a nezávislým zavěšením předních kol. Nebyl drahý, takže se dobře prodával a pomohl Peugeotu přežít světovou hospodářskou krizi. O něco větší byl typ 301, vyráběný v letech 1932 až 1936 a poháněný 1,5litrovým čtyřválcem. Sedany, kupé a kabriolety Peugeot 301 měly oživit klesající výrobu. A skutečně se v roce 1933 prodalo 36 tisíc Peugeotů, což bylo o 8 tisíc víc než v roce 1932.
S rostoucí první číslovkou v typovém označení byly vozy Peugeot větší a výkonnější. V květnu 1934 debutoval šestiválcový model 601 a v říjnu téhož roku se na pařížském autosalonu představil Peugeot 401, čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vůz s klasickým rámovým podvozkem měl vpředu nezávislé zavěšení kol s příčnými závěsy a příčným listovým perem a vzadu tuhou nápravu s podélnými listovými pery. Na všech kolech byly bubnové brzdy.
Motor z 301 s větším vrtáním
Peugeot 401 poháněl zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem SV z Peugeotu 301, převrtaný ze 72 na 78 mm (zdvih zůstal stejný: 90 mm). Zdvihový objem se tak zvýšil z 1466 cm3 na 1720 cm3 a nejvyšší výkon o 10 koní na 44 k (33 kW) při 3500 ot/min. Peugeot 401 se tak zařadil mezi typ 301 a šestiválcový 601. Benzin dodával do motoru karburátor Zenith a točivý moment motoru se přenášel na zadní kola manuální třístupňovou převodovkou. Tento motor umožňoval sedanu 401 s pohotovostní hmotností 1120 kg dosáhnout maximální rychlost 100 km/h. Na tuto rychlost ale zrychlil až za více než 36 vteřin.
Sedan, kupé, kabriolet, roadster
Nejčastější verzí karoserie byl čtyřdveřový sedan s rozvorem náprav 2810 mm, rozchodem kol 1290/1350 mm a vnějšími rozměry 4450 x 1600 x 1520 mm (délka x šířka x výška). Sedany se nabízely ve dvou provedeních se šesti (foto) a čtyřmi bočními okny. Oba sedany měly přední i zadní dveře zavěšeny ve sloupcích B. Předním dveřím se říkalo sebevražedné, neboť se otevíraly proti směru jízdy a při nechtěném otevření za jízdy mohl cestující vypadnout. Vpředu měl Peugeot 401 svislou, mírně prohnutou masku chladiče, dole zakončenou do V. Ve středu masky byl upevněn velký trojúhelníkový znak s nápisem Peugeot 401, přičemž číslice měly barvy francouzské vlajky.
Přední kruhové světlomety se žlutě zbarvenými žárovkami (jak bylo ve Francii zvykem) byly posazeny do prohlubní mezi předními blatníky a kapotou motoru. Kapota měla na bocích tři uzavíratelná větrací dvířka. Oba sedany měly splývavou záď s malým zadním oknem. U verze se čtyřmi bočními okny (foto) bylo náhradní kolo umístěno zevnitř ve víku kufru, přičemž zvenku byl naznačen plechový tvar kola včetně chromované puklice. Nastupování a vystupování usnadňovaly široké prahy potažené gumovými koberci.
Sedany Peugeot 401 se nabízely v provedení D, DL a DLT, lišících se úrovní výbavy. Z továrny v Sochaux vyjelo za necelý rok výroby přes 13.500 sedanů, ale řada podvozků 401 posloužila malým výrobcům ke stavbě dalších verzí, např. kabrioletů, kupé, roadsterů a také užitkových vozidel. Prý vzniklo celkem 11 různých druhů karoserie Peugeotu 401. Karosárna Meulemeester z Clichy například vyrobila na podvozku 401 kolem 70 kusů pohledných dvoudveřových kupé (foto). Ještě předtím uzavřela s Peugeotem kontrakt na výrobu všech kabrioletů typu 301 a postavila také otevřený vůz na bázi Peugeotu 601.
Kupé–kabriolet Eclipse
Se zcela unikátní a revoluční kombinací kabrioletu a kupé se skládací plechovou střechou přišel dentista a designer Georges Paulin (1902–1942), který si nechal v roce 1931 patentovat elektricky ovládaný systém ukládání pevné střechy do kufru vozu. Střecha se mohla ovládat elektrickým pohonem nebo ručně. Paulinova nápadu si všiml Emile Darl’mat, pařížský prodejce automobilů Peugeot a seznámil Paulina s Marcelem Pourtoutem, majitelem karosárny v Bougivalu nedaleko od Paříže. První prototyp vozu nazvaného Eclipse postavil Pourtout v roce 1932 na podvozku Peugeot 301 D.
Vedení automobilky Peugeot koupilo Paulinův patent a ve spolupráci s karosárnou Pourtout vyvinulo na podvozku Peugeot 401 D sériovou verzi Peugeot 401 D Eclipse (foto). První vozy Eclipse, dlouhé 4,7 metru, byly smontovány v dílnách Peugeotu v La Garenne-Colombes na předměstí Paříže v březnu 1935 a brzy poté i několik větších vozů Peugeot 601 D Eclipse (délka 4,9 m) poháněných řadovým šestiválcem s objemem 2,15 litru. Vozy Eclipse měly vedle sedadla řidiče místo pro dva spolujezdce a plechová střecha se sklápěla a vyklápěla elektromotorem. Do konce roku 1935 postavil Peugeot společně s Portoutem 79 čtyřválcových 401 D Eclipse a 21 šestiválcových 601 D Eclipse. Modely 401 Eclipse a pozdější 402 Eclipse jsou dnes ceněnými a obdivovanými veterány.
Nástupcem Peugeotu 401 se stal v říjnu 1935 Peugeot 402 s modernější karoserií a světlomety ukrytými za maskou chladiče. Peugeoty 402 se vyráběly až do okupace Francie německými vojsky v roce 1942.