Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
5 Fotogalerie

Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

O výrazném zvýšení napětí palubní sítě vozidel se mluví už od konce 80. let. Reálnou podobu to celé ale dostává až v současné době. Důvodem je stále vyšší spotřeba elektrické energie.

V dávných dobách stačila osobním automobilům elektrická síť s napětím 6 voltů. Tak to měl třeba východoněmecký Trabant až do roku 1983, kdy přešel na tehdy už běžnou 12voltovou síť. Její zavedení si u něj vyžádalo nahrazení dosavadního dynama alternátorem.

Krušné časy začala 12voltová palubní sít zažívat na počátku nového tisíciletí. Tehdy začala auta masivně využívat multiplexní rozvodovou sít, což s sebou přineslo další zvýšení výbavy a výstroje. Mnohé automobilky to řešily použitím dvou klasických 12voltových akumulátorů. Jeden pouze spouštěl motor, druhý napájel vše ostatní včetně bohatého příslušenství. A to auta ještě nepoužívala systém stop-start, elektromechanický posilovač řízení a další „žrouty“ elektrické energie.

Vyšší napětí, tenčí vodiče

Dle dostupných údajů se spotřeba elektrické energie neboli takzvaný příkon pohyboval u osobních aut v roce 2005 na hodnotě přibližně 2 kW. Jenže o pět let později to byly už 4 kW, navíc ve špičkách klidně 10 kW. A potřebný příkon se neustále zvyšuje. To pak opravdu 12voltová pomalu přestává stačit.

Přechod na 48voltovou palubní síť s sebou přináší i některé další výhody. Zvýšením napětí se totiž omezují ztráty ve vedení a u spotřebičů. Hlavně však zvýšení napětí vede současně ke snížení proudu. Díky tomu nemusejí mít elektrické vodiče tak velký průměr. Jsou tedy levnější a zároveň také lehčí. Důvodem je vlastnost, že při použití vyššího napětí stačí k dosažení stejného příkonu nižší proud.

Zpočátku pro elektrický kompresor

V počáteční fázi zavádění 48voltové palubní sítě se počítá s paralelní 12voltovou. Ta se bude i nadále používat k napájení různých spotřebičů komfortní výbavy, kupříkladu audia s navigací. Naproti tomu 48votlvou síť budou využívat spotřebiče s vysokými nároky na příkon. Kromě elektricky poháněného kompresoru, který spolu se 48voltlvou sítí najdete u nového špičkového Audi SQ7, to budou další elektrické točivé stroje. Třeba vodní pumpa či v budoucnu olejové čerpadlo. A dále elektromechanický posilovač řízení.

Pokud zůstaneme u vzpomínané SQ7, tak ta k výrobě elektrického proudu používá konvenční 12voltový alternátor. Ten napájí kromě běžných spotřebičů také klasický 12voltový akumulátor. Kromě něj je ale navíc ještě použita vysokonapěťová baterie typu lithium-ion o kapacitě 0,5 kWh, nacházející se pod podlahou zavazadlového prostoru. Napájena je z konvenční 12voltové baterie přes měnič stejnosměrného proudu na vyšší stejnosměrný. Její příkon kulminuje na hodnotě 13 kW, což bohatě stačí k napájení elektrického kompresoru, k přeplňování motoru. Právě nároky tohoto kompresoru na příkon jsou tak vysoké, že jeho použití při konvenční palubní 12voltové síti by bylo dost problematické. Je jasné, že v budoucnu se bude palubní napětí 48 voltů rozšiřovat stále více. Přesto to neznamená, že 12voltová síť úplně zanikne. Minimálně ne v dohledné době.