Oživení Lancie se nekoná. Prodeje se navzdory novému modely hrozivě propadly
Nadnárodní koncern Stellantis si od nové generace Lancie Ypsilon sliboval nastartování chřadnoucí značky. Začátek roku 2025 ovšem moc optimismu nepřináší.
Francouzsko-německo-italsko-americký kolos Stellantis má v posledních letech starostí nad hlavu. Čínský koronavirus, zpřetrhané dodavatelské řetězce, válka na Ukrajině, drahé energie, elektromobilita a do toho několik značek, kterým doslova zvoní umíráček. Jednou z nich je i Lancia, kdysi jeden z nejvíce inovativních výrobců aut světa.
Ta dlouhé roky živořila se stárnoucím modelem Ypsilon a deriváty Chryslerů 300 a Voyager, naposledy fungovala výhradně na domácím, italském trhu pouze s prvním zmíněným vozem. Jeho nástupce, postavený na původem francouzské platformě CMP, měl být zásadním oživením kdysi slavné značky, kterou milovaly miliony fanoušků rally.
Jenže ani sourozenec Peugeotu 208 či Opelu Corsa, který má vedle spalovací verze i čistě elektrické provedení, zatím příliš neboduje. Italská automobilka se přitom vydala i za hranice domoviny a usadila se na nizozemském, francouzském, španělském, belgickém a lucemburském trhu. Přesto v meziročním srovnání zažila drtivý propad.

Lancia totiž za první dva letošní měsíce prodala pouze okolo 2200 vozů, loni to přitom ve stejném období bylo téměř 8100 vozů. Meziroční propad proto dosáhl zhruba 73 procent. Jednou z příčin může být vysoká cena nového ypsilonu. Jestliže předchozí provedení, byť technicky výrazně zaostalejší, začínalo hluboko pod 20 tisíc eur (asi 500 tisíc korun), aktuálně mild-hybridní provedení začíná na částce 23.900 eur, tedy asi na 596.000 Kč. Za elektrický model v Itálii zaplatí dokonce 29.900 eur (asi 745 tisíc korun).
Lancia se ale ještě nevzdává. Značka plánuje do konce letošního roku otevřít 70 nových showroomů v 70 městech po celé Evropě. Zlom by mohl znamenat vstup na největší evropský trh, do Německa. Ypsilon, letos slaví 30. výročí, navíc v roce 2026 se k němu připojí nová Lancia Gamma , zatímco vzkříšení delty je plánováno na později v tomto desetiletí.