Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari Dino 208 GT4 (1975)
Ferrari Dino 208 GT4 (1975)
Ferrari Dino 208 GT4 (1975)
Ferrari Dino 208 GT4 (1975)
127 Fotogalerie

Opravdu jsou tohle ta nejhorší Ferrari?

Dino 308 GT4 a Ferrari Mondial dnes představují vozy, jimž svou pozornost začínají věnovat sběratelé, ale zároveň se jedná o modely, jimž byla vlastně neprávem přisouzena role těch nejhorších zástupců automobilky Ferrari.

Za odsouzením řady modelů do role těch nejhorších zástupců značek, jakými jsou Ferrari, Lamborghini či Porsche poměrně často nestojí jízdní vlastnosti a výkony nebo design, ale většinou jen skutečnost, že jsou v jejich nabídce na nejnižší příčce.

Modely Dino 308 GT4 a Ferrari Mondial ve všech svých provedeních z let 1973 až 1992 ostatně mohou velmi dobře posloužit jako ukázkový příklad. V nabídce své značky tehdy byly na podobné pozici jako model Portofino.

Dnes přitom tyto vozy stále více přitahují pozornost sběratelů i fanoušků, za což vděčí právě své pověsti a zároveň i designu a spojení čtyřmístných interiérů s osmiválci usazenými před zadními koly.

Dino 308 GT4 mělo výstavní premiéru na autosalonu v Paříži v listopadu roku 1973. Klínovité kupé tehdy překvapilo vzhledem své karoserie, pod nímž byl podepsán Marcello Gandini, pracující v letech 1965 až 1980 pro studio Bertone.

Ostře řezané linie, které byly v přímém kontrastu s tehdejšími plynulými tvary vozů značek Dino a Ferrari, pocházejícími ze studia Pininfarina, byly v sedmdesátých letech příčinou poněkud chladnějšího přijetí modelu 308 GT4.

Novinka značky Dino se navíc díky svému 2+2místnému interiéru a motoru uloženému před zadní nápravou stala na trhu přímým konkurentem pro podobně koncipované Maserati Merak a Lamborghini Urraco.

Dino 308 GT4 s rozvorem náprav 2550 mm, celkovou délkou 4300 mm, šířkou 1800 mm a výškou 1180 mm, mělo jako první sériový model z Maranella před zadní nápravou napříč uložený atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 2927 cm3.

Motor se čtyřmi karburátory disponoval nejvyšším výkonem 184 kW (250 k), mířícím k zadním kolům prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Kupé o hmotnosti 1150 kg umělo uhánět rychlosti okolo 236 km/h a akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,0 s.

Pro italský trh, na němž daně znevýhodňovaly motory s objemem nad dva litry, vzniklo Dino 208 GT4, které bylo představeno na ženevském autosalonu v roce 1975 a od svého staršího sourozence se lišilo prostřednictvím osmiválce o objemu 1990 cm3 s nejvyšším výkonem 132 kW (180 k), i když některé zdroje uvádí jen 125 kW (170 k).

Z čistě marketingových důvodů došlo v roce 1976 k přejmenování modelů Dino na Ferrari a se vzpínajícím se černým koněm ve znaku kupé se 308 GT4 i 208 GT4 udržela ve výrobě až do roku 1980.

Model s třílitrovým motorem má na svém kontě celkem 2826 vyrobených exemplářů a dvoulitr 840 vyrobených vozů, což na typ, který nepatří k nejoblíbenějším zástupcům své značky, nejsou nejhorší výsledky.


Ferrari Mondial 8 se představilo na autosalonu v Ženevě v roce 1980 jako přímý nástupce modelu 308 GT4 se zcela novou karoserií, pod jejímiž liniemi bylo podepsáno Pininfarina.

Nové kupé nabídlo stejnou koncepci jako jeho předchůdce, ale prodloužení rozvoru náprav o 100 mm na 2650 mm se pozitivně projevilo v prostoru pro cestující a to především pro ty na zadních sedadlech.

Karoserie modelu Mondial 8 s celkovou délkou 4580 mm, šířkou 1790 mm a výškou 1250 mm měla před zadní nápravou napříč uložený atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 2927 cm3. Motor osazený vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic disponoval nejvyšším výkonem 157 kW (214 k) a spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

Kupé o hmotnosti 1445 kg dosahovalo podle současných materiálů automobilky Ferrari nejvyšší rychlosti 230 km/h a představovalo spíše komfortní cestovní kupé než čistokrevný sportovní vůz. V letech 1980 až 1982 vzniklo 703 kupé v provedení Mondial 8.

Kariéra tohoto čtyřmístného Ferrari se ovšem neuzavřela, ale naopak úspěšně pokračovala dál a rok 1982 přinesl proměnu modelu Mondial 8 v Mondial Quattrovalvole. Ten se pyšnil čtyřventilovou technikou motoru a při zachování původního objemu disponoval nejvyšším výkonem 176 kW (240 k), umožňujícím jízdu nejvyšší rychlostí 240 km/h. V letech 1982 až 1985 bylo vyrobeno 1145 těchto kupé.

Modena se v září roku 1983 stala místem prvního představení Ferrari Mondial Cabriolet a tento model představoval návrat vozu se skládací plátěnou střechou do nabídky značky po devíti letech od ukončení výroby dvoumístného dvanáctiválce Ferrari 365 GTS4. V letech 1983 až 1985 vzniklo 629 těchto kabrioletů, sdílejících techniku s kupé Mondial Quattrovalvole.

Polovina osmdesátých let přinesl modernizovaný Mondial 3.2, který se od předchozích provedení na první pohled lišil přepracovaným designem předních i zadních partií s novými nárazníky. Vizuálně se tak čtyřmístné kupé přiblížilo modelu Testarossa a především 328, s nímž sdílelo i pohonnou jednotku v podobě osmiválce o objemu 3185,76 cm3 a nejvyšším výkonu 199 kW (270 k).

Ferrari Mondial 3.2 figurovalo v nabídce své značky v letech 1985 až 1989 s pevnou i s plátěnou skládací střechou. Pro obě provedení je nyní automobilkou shodně uváděna nejvyšší rychlost 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s. Kupé vzniklo v 987 exemplářích a kabriolet je v těsném závěsu s 810 vyrobenými vozy.

Poslední a s ohledem na techniku i poměrně rozsáhlou modernizaci pak představuje Ferrari Mondial T z roku 1989, u nějž je atmosférický osmiválec o objemu 3405 cm3 a výkonu 221 kW (300 k) uložen podélně, zatímco pětistupňová převodovka byla napříč. Právě díky tomuto uspořádání se v názvu objevilo písmeno T, které mělo zároveň odkazovat na úspěšný monopost F1 312 s podobným řešením uložení motoru a převodovky.

Ferrari Mondial T bylo standardně vybaveno ABS a na přání bylo dodáváno s elektronicky ovládanými tlumiči, u nichž bylo možné z místa řidiče nastavit tvrdé, střední nebo měkké nastavení. V nabídce příplatkové výbavy pak ke konci výroby figurovala elektronická spojka Valeo, při jejímž osazení přišel vůz o spojkový pedál, ale dál měl manuální pětistupňovou převodovkou s tradiční kulisou.

Maranellská automobilka v letech 1989 až 1993 vyrobila 858 kupé a 1017 kabrioletů modelu Mondial T. Ve všech provedeních má tedy modelová řada Mondial od svého uvedení v roce 1980 až do ukončení výroby v roce 1993 na svém kontě 6149 vyrobených a prodaných vozů, což znamená že vůz, který je veřejností vnímán, jako jeden z nejhorších zástupců své značky je zároveň i jedním z prodejně nejúspěšnějších, což je podobný příběh jako u ve své době tolik zatracovaného Porsche 924.


Foto: Ferrari S.p.A., Wheelsage.org, Auto.cz