Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Opel Cascada
Opel Cascada
Opel Cascada
Opel Cascada
48 Fotogalerie

TEST Opel Cascada 2.0 CDTI – Tohle se fakt povedlo!

Opel zaútočil nečekaným směrem, jeho novinka Cascada chce totiž být luxusní kabriolet s obyčejnou cenou.

Opel Kadett Cabrio z roku 1986 je již dnes legendou a předminulá Astra Cabrio z roku 2001 se jí možná jednou také stane. Pak se ale Opel zhlédnul v módě kupé-kabrioletů, vytvořil Astru TwinTop s plechovou střechou a k tomu přidal dvoumístnou Tigru TwinTop. Výrobci se tehdy podařilo udržet hmotnost v rozumných mezích (od 1417 kg), k nesporným výhodám skládací střechy se však přidalo i několik zásadních nevýhod: složitý mechanismus, pomalé sklápění, omezení designu...

To všechno je pryč. V nové generaci se Opel rozhodl zčásti vrátit ke kořenům a zčásti vsadit na nový koncept. Takže předně tu nemáme Astru Cabrio, ale Cascadu – to je španělské slovo označující vodopád. Střecha vozu je opět plátěná a stáhne se za 17 sekund, a to i během jízdy do rychlosti 50 km/h. Podvozek pochází z Astry GTC, což znamená hlavně propracovanou přední nápravu HiPerStrut, a interiér se inspiruje Insignií. Nakonec na své vlajkové lodi si Opel vyzkoušel, že na nabídku prémiového vozu za mainstreamové peníze zákazníci slyší. Proto Cascada umí nabídnout luxusní výbavu a za hlavního soupeře má… Audi A5 Cabriolet!

opel testy kabrioletopel testy kabriolet | acz 

Design vsadil na koncepci cab forward, zároveň se ale vyvaroval disproporčním tvarům, kdy by nízká a krátká příď kontrastovala s příliš objemnou zádí. Výsledkem je uhlazená boční silueta, která s nataženou střechou respektuje klasické vyvážení tříprostorové koncepce. Bez střechy to vozu sluší ještě více.

Prakticky všechny karosářské díly jsou unikátní. Příď se řadí mezi Astru a Insignii, kombinuje prvky obou aut. Boky sázejí na originální prolisy a záď nepřipomíná žádný ze současných Opelů. Nezapře ale… částečnou inspiraci Astrou TwinTop. Celé to má vlastně jedinou chybu: víko zavazadlového prostoru je krátké, takže vstupní otvor je docela malý, i když u Golfu Cabrio je ještě menší.

Video placeholder
Opel Cascada 2.0 CDTI – Tohle se fakt povedlo! • auto.cz

Architektura interiéru vychází z Astry, ale má svébytný design horního dílu palubní desky a části před spolujezdcem. Cascada nabízí více dekoru, „kšilt“ nad přístrojovým štítem je protažený až nad displej navigace a celá horní plocha je čalouněná kůží s kontrastním prošitím. Za příplatek 70.000 Kč se nabízí paket Nappa (standardní je čalounění kůže/látka), který obsahuje perforované čalounění sedadel, kůží potažené výplně dveří, elektricky nastavitelná sedadla s manuálním prodloužením sedáku a funkci vyhřívání a ventilace. Vskutku prémiová výbava.

opel testy kabrioletopel testy kabriolet | acz 

Motor

Nabídka motorů zahrnuje pět možností. Dvojici přeplňovaných čtrnáctistovek (88 nebo 103 kW) dá asi přednost málokdo, přece jenom hmotnost Cascady činí 1701 kg. Zajímavý výběr ale představují tři výkonné agregáty: zcela nový benzinový 1.6 SIDI Turbo/125 kW a turbodieselové 2.0 CDTI/121 kW společně s 2.0 BiTurbo CDTI/143 kW. Volba v prvním testu padla na slabší naftových motorů spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou nové generace.

Dieselový dvoulitr od Opelu je dobře známý z dřívějších testů na Auto.cz – v Insignii se prezentuje jako zcela postačující, v Zafiře nebo Astře potom jako naprosto suverénní. Však na přední kola posílá 121 kW a 350 N.m, což jsou hodnoty v kompaktním segmentu téměř bezkonkurenční a ve střední třídě vysoce nadstandardní.

opel testy kabrioletopel testy kabriolet | acz 

V Cascadě s automatem má ovšem motor výrazně jiný projev než v Astře s manuální převodovkou. Do nejnižších otáček se převodovka vůbec nevydává, pro klidnou jízdu drží pásmo mezi 1500 a 2000 min-1. Dvoulitr je beztak nejpřesvědčivější ve středních otáčkách a řídící jednotka převodovky to dobře ví. Zbytečně nepodřazuje a ráda nechá automobil zrychlit na vyšší převod, i když plný plyn samozřejmě znamená kickdown a rychlý přechod do pásma blízkého maxima výkonu. Tam CDTI funguje překvapivě dobře.

Pedál plynu se vyznačuje krátkou dráhou a automat zase absencí sportovního režimu. Chování řidiče se průběžně vyhodnocuje za jízdy, elektronika ale dokáže dobře odhadnout aktuální situaci a podle toho řadit. Manuální režim je proto docela zbytečný, však Cascada ani nemá páčky pod volantem, volič převodovky je ukotvený výrazně vzadu a dostal opačné schéma řazení (vzestupně od sebe).

Když zohledníme pohotovostní hmotnost vozu, je spotřeba turbodieselového kabrioletu velmi slušná. Na dálnici jezdí bez střechy za 6 litrů, však také na šestku točí při 130 km/h jenom 2200 min-1, po městě se lze bez problémů pohybovat za výrobcem slibovaných 8 litrů. Motory CDTI ale nikdy nepatřily ke kdovíjakým tichošlápkům, takže v nízkých rychlostech je pověstné nýtování neodmyslitelným společníkem – tedy pokud zvuk motoru nepřebijí tóny nečekaně kvalitní audiosoustavy. S rostoucí rychlostí se naštěstí rytmický sound čtyřválce postupně ztrácí a na dálnici zcela splyne s ostatními ruchy.

opel testy kabrioletopel testy kabriolet | acz 

Karoserie a podvozek

Jízdní vlastnosti bývají Achillovou patou kabrioletů, v tomto směru si však Casada vede dobře. Proti Astře TwinTop je totiž o 41 % tužší v krutu a o 27 % tužší v ohybu, ovšem také za cenu o 200 kg vyšší hmotnosti. Karoserie přesto není pevná jako kámen, nakonec to od takto velkého kabrioletu snad ani nelze čekat. Nerovnosti na silnici vyvolávají mírné rytmické otřesy skeletu, na jízdní projev ale mají nečekaně malý vliv; projevují se hlavně vibracemi vnitřního zpětného zrcátka.

I když Cascada nemá sportovní ambice, může se pochlubit vyváženým jízdním chováním. Po delší době se nám do testu dostal Opel bez adaptivních tlumičů FlexRide (příplatek 20.000 Kč) a přesto nezbývá prostor pro nic jiného než chválu. Ani s konvenčními tlumiči totiž zákazník neudělá chybu, jenom se připraví o nastavitelnou charakteristiku tlumení. Přitom právě ona by mohla omezit otřesy karoserie.

Díky pokročilé přední nápravě a dobrému rozložení hmotnosti se kabriolet od Opelu naprosto přirozeně vede skrz zatáčky. Radost kazí jenom poněkud nepřesné řízení bez výraznější zpětné vazby, které ladí k primárnímu určení vozu – pomalé jízdě městskými bulváry nebo otevřenou krajinou. Překvapivě dobrý je i výkon brzd, které těžký vůz za všech okolností spolehlivě zpomalí. Jenom rychle se špinící přední disky napovídají, že brzdové obložení u tohoto osmnáctimetrákového Opelu nebude trhat rekordy v dlouhověkosti...

Závěr

Opel postavil prostorný, dobře jezdící a docela luxusně vybavený čtyřmístný kabriolet klasické koncepce. Takové auto dnes dokonce nemá konkurenty. S jedinou výjimkou – Audi A5 Cabriolet, jenže se základní cenou téměř o půl milionu korun vyšší a multitronikem, pokud nechcete řadit manuálně. Otázkou je, jestli vůbec někdo takové auto dnes chce a jestli ho bude kupovat zrovna od Opelu. Trh a čas ukáže.

opel testy kabrioletopel testy kabriolet | acz 

První cena vozu599.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Cosmo)
První cena vozu s testovanou motorizací695.900 Kč (2.0 CDTI/121 kW Cosmo)
Základní cena testovaného vozu730.900 Kč (2.0 CDTI AT/121 kW Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků893.900 Kč (2.0 CDTI AT/121 kW Cosmo)

Plusy

  • Poměr výkon/spotřeba
  • Kvalita použitých materiálů, rozsah základní výbavy
  • Možnost ventilovaných sedadel, vyhřívaného volantu apod.
  • Vyvážené jízdní vlastnosti, velkorysé limity podvozku
  • Plnohodnotná čtyři sedadla
  • Mezi vozy s plátěnou střechou bezkonkurenční nabídka

Minusy

  • Přístup do zavazadlového prostoru
  • Zvuk turbodieselového motoru
  • Gumová hlavice řadicí páky
  • Relativně vysoká hmotnost
  • Dražší než francouzské kupé-kabriolety

Foto: Petr Homolka