Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
Jaguar XE
128 Fotogalerie

Omlazený Jaguar XE je hezčí zvenku i uvnitř. Jak se ale řídí?

Jaguar po pěti letech od představení omladil svůj nejmenší sedan XE. Zaměřil se hlavně na design a interiér, techniku tak úplně neřešil. Jak se povedl výsledek?

Je zajímavé, jak pár drobných a vcelku nenápadných úprav, dokáže změnit vzezření auta. V případě XE se opravdu bavíme spíš o detailech, kterých byste si jednotlivě možná ani nevšimli. Jenže dohromady fungují a vytvářejí skutečně pohlednější vůz.

Nejmenší sedan s šelmou ve znaku se mi líbil vždycky, hlavně jeho profil s krátkými převisy, dlouhou kapotou, dozadu posunutou kabinou a elegantní zádí. Facelift ale přináší něco navíc, takový sebevědomější postoj. Cílem Jaguaru totiž bylo vůz opticky rozšířit.

Stačilo k tomu poměrně málo – zúžit přední i zadní světla, upravit jejich tvar, přepracovat nárazníky či posunout níž masku chladiče, která je také o něco širší.

Hlavně zaujmout

Ještě více péče Jaguar věnoval interiéru, hlavně v oblastech „luxusu“ a „prémiovosti“. Ubylo tedy plastů, a přibylo kůže. Středový panel pak přišel o klasická tlačítka, místo nich automobilka nabízí dvě modernější řešení, která doplňují klasický infotainment ovládaný přes dotykový displej.

Základním řešením je leskle černý panel s dotykovými ploškami, které nahrazují právě dosavadní tlačítka. Třetí úroveň výbavy HSE pak nabízí rovnou velkou dotykovou obrazovku se dvěma otočnými ovladači, jejichž funkce se mění podle toho, co si právě přes spodní displej chcete nastavit – každý z těchto ovladačů nabízí možnost nastavovat vyhřívání a chlazení sedadla, teploty interiéru nebo intenzity ventilace.

I když mně osobně připadají běžná tlačítka ergonomičtější, rozumím tomu, proč Jaguar (a vlastně i Land Rover) tohle řešení čím dál častěji využívá. Dvě velké obrazovky pod sebou prostě vypadají luxusněji. A zaujmou.

Podobný význam má i další novinka – digitální vnitřní zrcátko. To nabízí dvě možnosti zobrazení. První je klasická, tedy ta, že se koukáte do běžného zrcátka jako v každém jiném autě. Ve druhém případě ale stisknutím tlačítka zrcátko změníte na digitální displej, který zobrazuje obraz z kamery umístěné v malé ploutvi na střeše. Obraz je přitom pěkný, ostrý a plynulý.

 

Jaguar XE – nabídka motorů modernizované verze
MotorD180D180P250P300
PohonRWDAWDRWDAWD
Zdvihový objem [cm3]1999199919971997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]132/4000132/4000184/5500221/5500
Točivý moment [N.m/min]430/1750-2500430/1750-2500365/1300-4500400/1500-4500
Převodovka8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]228222250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,18,46,55,7
Komb. spotřeba [l/100 km]4,95,27,07,3
Cena S [Kč]1.163.5361.223.9151.202.8611.357.741
Cena SE [Kč]1.248.1151.307.1631.287.1981.440.263
Cena HSE [Kč]1.364.8801.425.8641.403.4791.557.270
Cena R-Dynamics S [Kč]1.233.1111.292.5221.271.7101.426.106
Cena R-Dynamics SE [Kč]1.315.1491.375.7701.354.8371.509.838
Cena R-Dynamics HSE [Kč]1.440.7471.501.8521.480.6771.634.468

Výhodou digitálního zrcátka je především dokonalý přehled o dění za vaším vozem, kameře totiž nic nepřekáží ve výhledu – zatímco při pohledu přes běžné zrcátko mohou řidiče omezovat třeba vysocí cestující na zadních sedadlech. I tak na mě ale tahle novinka působí spíš jako taková „machrovinka“, kterou se Jaguar může hlavně chlubit potenciálním zákazníkům.

Výrobce se v interiéru však zaměřil i na opravdu užitečné detaily, zvětšil například odkládací přihrádky ve dveřích a také schránku pod loketní opěrkou.

Jaguar také XE vybavil novým volantem (pochází z elektromobilu I-Pace) a „pistolovým“ voličem automatické převodovky (jinou v XE mít nemůžete), který známe ze sportovního F-Typu. Dosud mělo XE známý otočný ovladač, který se vysunul ze středového tunelu po nastartování motoru.

Nový volič přináší možnost manuálního řazení, řidič tak už není odkázaný jen na pádla pod volantem.

Vždy se čtyřmi válci, vždy s automatem

V souvislosti s interiérem je potřeba zmínit také úsilí Jaguaru zvýšit klid v kabině během jízdy. XE proto dostalo nové čelní sklo a lepší odhlučnění interiéru. A je to fakt znát – v každém směru. Nejpatrnější to bylo při jízdě v naftovém provedení, u něhož je efekt „před a po“ nejzřetelnější. Dvoulitrový turbodiesel je totiž konečně perfektně odizolovaný a neobtěžuje hlukem ani vibracemi.

Tím se dostáváme k technice a nabídce motorizací. Jaguar seznam verzí zkrátil, škrtnul například šestiválce. K dispozici tak jsou výhradně čtyřválcové motory řady Ingenium. Zájemci o diesel mohou sáhnout po dvoulitru o výkonu 132 kW (D180), ti ostatní budou vybírat z přeplňovaných zážehových dvoulitrů o výkonech 184 kW (P250) a 221 kW (P300).

Všechny pohonné jednotky jsou spojené výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou, turbodiesel a výkonnější „benzin“ si u nás můžete objednat i s pohonem všech kol.

Moje první seznámení s omlazeným XE obstaral exemplář „v naftě“ a s pohonem zadních kol. O výrazném posunu v kultivovanosti vznětové jednotky už byla řeč, motor je však příjemný i po dalších stránkách. S výkonem 180 koní od něj samozřejmě nemůžete očekávat oslňující dynamiku, ale na normální jízdu má síly víc než dost, navíc díky bezprostřední odezvě na plyn působí sympaticky živě. A bude i úsporný, podle prvních dojmů soudím, že nebude těžké držet se dlouhodobě pod 7 l/100 km.

Ale je to zatím opravdu spíš jen odhad, první jízdy s XE totiž probíhaly na úžasných zakroucených silnicích v kopcích okolo francouzského Nice, jejichž profil nějaké přesné „měření“ neumožňoval. Zato ale odhalil, jak skvěle se „malý“ Jag řídí.

Jak se řídí?

XE má především úžasný podvozek, jehož naladění poskytuje dokonalou kombinaci komfortu a sportovnosti, parádní je také řízení – přesné a tak akorát rychlé. I v autě se čtyřválcovým dieselem a automatem jsem si tak jízdu po horských cestách mimořádně užil. A těšil se na benzín.

Lidé z Jaguaru mě nakonec usadili do nejvýkonnějšího provedení P300 s pohonem všech kol. Jeho 300 koní samozřejmě poskytuje mnohem zajímavější akceleraci a dynamiku (na zrychlení z klidu na stovku je potřeba jen 5,7 sekundy), motor je pochopitelně celkově živější, ale také kultivovanější.

Čtyřkolka, která mimochodem zvyšuje hmotnost o 57 kilogramů, upřednostňuje zadní nápravu, k předním kolům posílá točivý moment třeba při akceleraci a samozřejmě v momentech, kdy to vyžadují aktuální podmínky. Trochu mě mrzí, že nám Jaguar nenabídl šanci vyzkoušet stejnou motorizaci s pohonem zadních kol, zajímalo by mě, jak moc je čtyřkolka ve srovnání se zadokolkou při řízení „tupější“.

Každopádně i s pohonem všech kol je XE P300 mimořádně povedené auto, které umí všechno, co byste od sedanu s logem Jaguaru měli chtít. Absolutní pohodlí zpříjemňuje dlouhé přesuny, sportovní jízdní vlastnosti a zábavné řízení vás zase občas svedou k hříchu v podobě svižného letu po okresních silnicích.

Jediná výhrada míří k automatické převodovce, která občas „nečte“ řidiče a řadí trochu jankovitě. Při sportovní jízdě se to ale dá napravit přepnutím do sportovního režimu, nebo ještě lépe ručním řazením.

Když jsem modernizovaný Jaguar XE opouštěl, říkal jsem si, jaká je škoda, že jsem ještě neřídil nové BMW řady 3. Tahle auta si totiž o porovnání vyloženě říkají. Zvlášť když si po zkušenostech s britskou kočkou nějak neumím představit, že by se „trojka“ mohla řídit lépe než Jag. Ale třeba ano…