Omlazené Audi SQ5 TDI oficiálně: Je ještě ostřejší a plné nové techniky
Audi na český trh uvádí sportovní SUV SQ5 TDI a kromě výčtu inovací prozrazuje také první českou cenu.
Proti standardní Audi Q5 se sportovnější provedení liší třeba velkými krajními otvory pro přívod vzduchu v přední nárazníku či specifickou mřížkou osmiúhelníkové masky s hliníkovými voštinami. Vzadu je poznávacím znamením matná hliníková lišta, difuzor a hlavně čtveřice chromovaných oválných koncovek výfuku. Standardně vůz dostává plně diodovou světelnou techniku, za příplatek můžete vpředu dostat světlomety Matrix LED s dynamickými blinkry. Vůz standardně přijíždí na dvacetipalcových kolech, k mání jsou však i příplatkové jednadvacítky.
Kabina má černou nebo tmavě šedou barvu a osvětlené prahové lišty z hliníku s logem S. Sedačky se nastavují elektricky a zákazník má na výběr ze tří druhů čalounění - kůže a umělá kůže, kůže a Dinamica (vyráběna z recyklovaného plastu, nahrazující Alcantaru), případně jemná kůže Nappa s kosočtvercovým prošíváním v odstínu červený Magma. Na přání můžete mít masážní funkce se třemi programy a ventilaci sedadel.
Multimediální prostředí zaštiťuje 10,1“ dotyková obrazovka uprostřed standardně doplněná o 12,3“ digitální přístrojový štít se třemi grafickými uspořádáními – dynamické, sportovní a klasické. Za příplatek vám Audi milerádo přihodí i head-up displej promítající informace o jízdě na čelní sklo.
Naftová supertechnika
O pohon SQ5 TDI se i nadále stará třílitrový turbodiesel V6 s výkonem 251 kW (341 k) a točivým momentem 700 newtonmetrů. Z klidu na stovku to esúvéčku čtyř kruhů trvá rovných pět sekund a pokračovat může na maximální rychlost 250 km/h. Z nějakého důvodu nasazuje Audi také generátor zvuku, jímž byla vybavena už první generace modelu.
I když pro nás agregát 3.0 TDI není žádnou neznámou, dočkal se celé řady úprav. Místo hliníkových pístů používá písty z kované oceli, čímž snižuje tepelné ztráty. A vzhledem k vyšší pevnosti nemají nové písty proti předchozím žádnou nevýhodu z hlediska hmotnosti. Stupňovitě tvarované dno pístu zvyšuje účinnost a rychlost spalování. Vstřikovače paliva s elektromagneticky ovládanými ventily zvládají pracovat precizně, neboť na uzavírání vstřikovací jehly dohlíží nový piezoelektrický senzor. Celkové množství vstřikovaného paliva lze v každém pracovním cyklu rozdělit do až osmi dílčích dávek. Maximální vstřikovací tlak je 2500 barů.
Stále nemáte dost? Tak pokračujeme. Ve výfukovém turbodmychadle se nyní otáčí menší a lehčí kolo kompresoru, které dosahuje vysokých otáček rychle. To je důležité pro spontánní nárůst točivého momentu motoru. Sběrné výfukové potrubí dále obdrželo lepší izolaci. Díky tomuto opatření dosáhnou výfukové plyny po studeném startu dříve optimální teploty.
Nezapomnělo se ani na snahu o co nejnižší spotřebu, respektive emise CO2. Audi SQ5 TDI je vybaveno 48voltovou sítí. Je to tedy mild-hybrid, který integruje řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru, lithium-iontové akumulátory pro přechodné ukládání elektrické energie a měnič napětí. Při zpomalování získává systém MHEV zpět výkon až 8 kW a SUV zvládne jet setrvačností s vypnutým motorem až 40 sekund. Podle techniků sníží systém spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 km.
Aby toho nebylo málo, nechybí ani technologie Twindosing, u které spolupracují dva katalyzátory SCR. První je uložen hned za sběrným výfukovým potrubím a slouží současně jako filtr pevných částic. Ten druhý je umístěn ve větší vzdálenosti od motoru, pod podlahou vozidla. Oba katalyzátory se vzájemně doplňují, protože pokrývají různé provozní situace a rozsahy teplot výfukových plynů. Nechybí nádržka na močovinu AdBlue, která v tomto případě pojme 24 litrů. Průměrná tabulková spotřeba má hodnotu 7 litrů a emise CO2 185 gramů na kilometr.
Jediná konfigurace
Příliš nepřekvapí, že SQ5 TDI přijíždí v jediné možné konfiguraci, v níž se motor 3.0 TDI pojí s osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic a pohonem všech kol. Automat byl přizpůsoben modifikovanému motoru. Při setrvačné jízdě se vypnutý motor odpojí od převodovky rozepnutím příslušné spojky.
Za běžných podmínek rozděluje trvalý pohon všech kol quattro hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. V náročnějších situacích může na přední kola směřovat maximálně 70 %, na zadní pak až 85 %. Ovladatelnost při průjezdu zatáčkou optimalizuje selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola drobnými brzdnými zásahy na odlehčených vnitřních kolech.
Na přání může být SQ5 vybavena sportovním diferenciálem pro zadní nápravu, jenž při sportovní jízdě aktivně rozděluje točivý moment mezi jednotlivá kola zadní nápravy. Na kolo na vnější straně zatáčky přenáší větší hnací sílu, protože má větší adhezi. Vůz je tím doslova vtlačen do zatáčky a současně se výrazně eliminuje nedotáčivost. I při zrychlování na výjezdu z ostré zatáčky je vnějšímu kolu přidělován větší točivý moment pro další zvýšení dynamiky.
Modernizované Audi SQ5 TDI se vyrábí v mexickém závodě San José Chiapa a do České republiky a dalších evropských zemí přijede v prvním čtvrtletí roku 2021. Základní cena modelu pro české zákazníky je vyčíslena na 1.858.900 Kč včetně tovární prodloužené záruky na čtyři roky nebo 120.000 kilometrů. Předprodej vozu bude zahájen počátkem příštího roku.