Ojetý Smart Roadster: Líbezný divnotvor
Co je lákavější než dovoz auta z ciziny? Dovoz levného kabrioletu z ciziny uprostřed zimy, když jsou jejich ceny na dně. A ty u Smartu Roadster jsou někdy opravdu lákavé. Má tato plastová střela s motorem uprostřed i stinné stránky?
Dvoumístný kabriolet s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, navíc s hmotností menší než původní Lotus Elise. Nezní to náhodou jako sen? Ano i ne. Tím autem je totiž jeden z největších propadáků evropského automobilového průmyslu posledních desetiletí, slovutný, leč drobný Smart Roadster.
Selanka, budíček…
Příběh roadsteru vyráběného mezi lety 2002 a 2005 začíná již v roce 1998, těsně před uvedením prvního auta značky na trh, jímž bylo City Coupé. Zhruba pár měsíců před jeho představením pronikly na veřejnost obavy o stabilitu inovativně postaveného vozu s pouhými 2,5 metry na délku. Když poté jeden z prvních kusů skončil při bouračce posazený na kolmých zadních vratech a jeho fotka se objevila na titulní stránce německého deníku, vznikl skandál. To je něco, co nepotřebuje u zrodu nového modelu ani zavedená značka, natožpak úplně nová firma.
Původní plán prodat 200.000 autíček ročně tak utrpěl hned ze dvou stran: muselo se zapracovat na elektronické stabilizaci a širším obutí, což znamenalo vyšší vývojové náklady, a tedy i vyšší cenu, která City Coupé posunula do prémiových sfér. A pak zde byla nezáviděníhodná publicita. Kombinace obou faktorů zkrouhla objem prodaných vozů v prvním roce výroby na asi 80 tisíc a značka k tomu, aby přežila, zoufale potřebovala další modely.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!