Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
Ford Kuga
33 Fotogalerie

Ojetý Ford Kuga II (2013 - 2020): Je lepší než první generace

Původní kuga z let 2008 až 2012 byla ryze evropskou záležitostí. Druhé vydání, vyráběné sedm let, vzniklo v těsné kooperaci mezi evropským a americkým Fordem. Přesto je zdařilejší než předchůdce.

V roce 2008 se evropský Ford pokusil chytit rozjetý vlak kategorie SUV. Na trh uvedl první generaci řady Kuga. Zdařilý základ převzatý z druhé generace focusu ovšem trochu pohřbila paleta nabízených motorů, které byly pouze dva – pětiválec 2,5 Turbo a čtyřválec 2.0 TDCi.

Druhá generace se té původní sice tvarově podobá, avšak je větší a hlavně technicky zcela odlišná. Zda v útrobách trůní Focus III nebo spíše mondeo z let 2007 až 2014, si říci netroufneme. Ford se však poučil z chyb a druhé vydání svého SUV nabídl s bohatší paletou pohonných jednotek.

Do roku 2014 uspokojoval zájemce o benzinovou kugu přeplňovaný čtyřválec 1.6 EcoBoost. Že je jeho základem někdejší a dodnes skvělá řada agregátů Sigma, před lety vyvinutá ve spolupráci s Yamahou, prozrazuje pohon rozvodů řemenem. Ve skutečnosti je ze sigmy pouze hliníkový blok. Hlava válců je odlišná také zásluhou přímého vstřikování benzínu. Motoru zajišťuje dobrou hospodárnost v režimu nízkého zatížení. Jenže zároveň je považováno také za určitou slabinu. „Největším problémem těchto ecoboostů jsou vstřikovače, která rády karbonují,“ říká Michal Škorpil, který se v Náchodě na fordy specializuje. Takto poškozený vstřikovač přestává těsnit, ukapává, což může vyústit až v poškození pístu. „Ten se může v extrému dokonce propálit, což je pro motor konečná,“ upřesňuje Škorpil. Jelikož Ford nedodává písty, řeší se oprava zpravidla výměnou za nový promotor, který je však překvapivě levný. V programu výměnných dílů vyjde na přibližně 28.000 korun.

Od roku 2014 nahradila šestnáctistovku menší patnáctistovka, která vznikla zkrácením zdvihu z 81,4 na 76,4 mm. Ozubený řemen zůstal, pouze pracuje v olejové mlze. Ford udává interval výměny 200.000 km nebo deset let. Problémy se vstřikovači ustaly, takže čtyřválec 1.5 EcoBoost můžeme označit za velmi spolehlivý. Oba benzinové motory se standardně pojily s manuální šestistupňovou převodovkou. Za příplatek Ford nabízel samočinnou, ovšem nikoliv dvouspojkovou Powershift, ale planetovou označenou GF35. Jde o ústrojí vyvinuté ve spolupráci s GM. U nás ovšem velké obliby nedosáhlo. Kromě uvedených benzinových motorů Ford nabízel pro vybrané trhy dvoulitrový ecoboost se 176 kW, který je skvělý, avšak jeho rozšíření je minimální.

Auto Tip 01/2021Auto Tip 01/2021 | Auto Tip

Hlavním tahounem prodejů kugy byly a jsou vznětové motory reprezentované na začátku několika verzemi agregátu 2.0 TDCi původem od PSA. Do roku 2015 plnil motor Euro 5, poté Euro 6, což přineslo řadu změn. Bez ohledu na to má vždy částicový filtr a na rozdíl od PSA je bez aditiv. K regeneraci využívá takzvaný zplynovač (žhavicí svíčku v kombinaci se vstřikovačem nafty do výfuku před DPF), tudíž bezúdržbové řešení. Navíc částicový filtr je u motoru 2.0 TDCi překvapivě levný, když vyjde na přibližně 25.000 korun. Motor 2.0 TDCi můžeme považovat za mechanicky odolný a spolehlivý. V kombinaci s ním Ford nabízel alternativně samočinnou dvouspojkovou převodovku Powershift, vyráběnou ve spolupráci s firmou Getrag. Její spolehlivost a odolnost hodnotí specialisté, třeba Radek Marvan ze společnosti Toprun GT-R, jako průměrnou.

Občas se vyskytují opotřebené lamely spojek, které Ford dlouho nevedl coby samostatný náhradní díl. Pro kugu ale již existují, navíc je vyrábí i druhovýroba, konkrétně americká firma Alto, kde vyjdou na asi 8500 korun. „Majitelům kugy s převodovkou powershift doporučuji každých 60.000 km měnit olej s čističem. Zároveň je dobré udělat adaptaci a přizpůsobení bodu záběru spojek,“ říká Radek Marvan. Mění se necelých 5 litrů oleje, který musí splňovat specifikaci Ford WSS-M2C924-A. Cenově to vychází na asi 5000 korun.

Pohon všech kol AWD

První kuga byla ryze evropským produktem. V útrobách verze AWD pracovala známá elektrohydraulická lamelová spojka Haldex. Druhá generace je vybavena rovněž aktivní spojkou uloženou před diferenciálem zadní nápravy, avšak jedná se o elektromagnetický typ. V otázce připojení pohonu zadní nápravy je stejně rychlý jako nejnovější Haldex V, avšak je jednodušší a hlavně zcela bezúdržbový. A navíc se ukazuje jako naprosto spolehlivý, což je pro kupujícího ojetiny ta nejlepší zpráva.

Ceny ojetin podle Eurotaxu
20132.0 TDCi/103 kW68 000 km278 000 Kč
20151.5 EcoBoost/110 kW50 853 km358 000 Kč
20161.5 EcoBoost/110 kW45 000 km379 900 Kč

Motory

1.5/1.6 EcoBoost/88/110/129/132 kW: Do roku 2014 se nabízel větší motor, který později vystřídala patnáctistovka. Oba vycházejí z řady Sigma. Výkonnější verze, konkrétně 129, respektive 134 kW se pojily standardně s pohonem všech kol. Z motorů EcoBoost bychom zvolili ten menší, a tedy novější, který je prost většiny problémů staršího a většího sourozence.

2.0 TDCi/88/103/110/120/132 kW: Od roku 2016 lze mít sice menší diesel 1.5 TDCi, avšak na trhu ojetin převládají téměř výhradně vznětové dvoulitry, nabízené ve dvou emisních normách od začátku do současnosti. Mechanicky odolný motor se v závislosti na variantě pojil s pohonem předních nebo všech kol. Na rozdíl od benzinových motorů je alternativou k manuálu šestistupňová dvouspojková samočinná skříň. Řadí rychle, avšak vyžaduje pravidelný servis a může být zdrojem problémů.

Problémy

Závady chlazení: Motor 1.6 EcoBoost, příčinou je porézní hlava válců (sporadicky)

Opotřebené spojky Powershift: V druhovýrobě za 8500 Kč

Hlučný zážehový motor: Vinou nevymezené ventilové vůle (je to obtížné)

Zanesené trysky vstřikovačů 1.6 EcoBoost: Lze je vyčistit ultrazvukem

Netěsné gufero klikového hřídele: Motor 2.0 TDCi zkraje produkce

Hlučná manuální převodovka: Motor 2.0 TDCi vinou synchronu na první a druhém převodu

Poškozený píst 1.6 EcoBoost: Vinou ukapávajícího vstřikovače. Může se až propálit

Náhradní díly na Ford Kugu 2.0 TDCi AWD 110 kW
Čep spodního ramene přední nápravy1004 Kč
Zadní uložení ramene2054 Kč
Sada rozvodů s vodní pumou INA5828 Kč
Dvouhmotový setrvačník LuK16 680 Kč
Sada spojky LuK10 404 Kč
Brzdový kotouče vpředu Ferodo1669 Kč
Sada tlumičů zadní nápravy2526 Kč

Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Ford Kuga

První generace kugy byla zaměřená hlavně na řidiče, kteří v rámci segmentu SUV ocenili vynikající jízdní vlastnosti. Většina ostatních uživatelů však spíš lamentovala nad tvrdším podvozkem a kritiku si vysloužil především relativně malý kufr. Nástupce už je v těchto ohledech univerzálnější, koneckonců jde o globálně pojatý model, který musí uspokojit klientelu ve všech koutech světa. Jízdní projev je stále na špičce segmentu, zatímco interiér i kufr o něco narostly, takže oproti konkurentům už kuga žádný hendikep nemá. Po pěti letech od uvedení klesají ceny nejstarších kusů pod hranici 300 tisíc, oproti dvakrát rozšířenějšímu VW Tiguan tak v bazarech platí kuga za cenově atraktivnější zboží, rozdíl u srovnatelných specifikací běžně bývá okolo 50 tisíc. Mezi ojetinami mají jasnou převahu dieselové verze, přičemž většina má pohon všech kol, což u dnešních SUV už nebývá taková samozřejmost, jak by se mohlo zdát.

Závěr

Kuga je dobrou alternativou k Volkswagenu Tiguan. Ford je levnější a nabízí z pohledu údržby lépe řešený pohon všech kol. K tomu navíc skvěle jezdí a je komfortnější než dříve. Velkou výhodou jsou také příznivé ceny některých originálních dílů (filtr pevných částic za 25.000 korun).

Plusy

  • Vzhled
  • Spolehlivý pohon všech kol
  • Odolný motor 2.0 TDCi 
  • Vynikající jízdní vlastnosti (se zážehovými motory) 
  • Komfortnější podvozek než u předchůdce 
  • Motor 1.5 EcoBoost již bez dřívějších problémů 
  • Ergonomie 
  • Zpracování 
  • Cenově dostupné ojetiny 
  • Řada aut v nabídce s pohonem všech kol

Minusy

  • Obtížné vymezování vůle ventilů (zážehové motory)
  • V nabídce málo aut se zážehovými agregáty
  • S motorem 2.0 TDCi již nejsou jízdní vlastnosti tak vytříbené
  • Diesely pro Euro 6 bez AdBlue (mohou mít vyšší spotřebu paliva)
  • Ford nenabízí u spodního ramene samostatně čep ani přední uložení (pouze zadní)
  • Jen průměrný prostor ve druhé řadě
  • Příliš dlouhé převody s motorem 1.5 EcoBoost 
  • Běžná druhovýroba nenabízí ramena přední nápravy ani její tlumiče