Ojetý Fiat 500 (312): Ukončené nekonečno
Poslední třídveřové spalovací miniauto na trhu definitivně končí. Vyplatí se pořídit jeden z posledních moderních mild-hybridů? Anebo je lepší zvolit sice už jen ojetý, ale starý dobrý čtyřválec?
Ještě před rokem se zdálo, že spalovací Fiat 500 se délkou produkce vyrovná původní pětistovce, jež se vyráběla 18 let. Chybělo málo – černý pátek 1. března 2024 zastavil možnost zadání vozu do výroby. Ne že by mild-hybridní tříválec 1.0 BSG nesplňoval emise, ale od července budou muset být všechna auta osazena novými elektronickými prvky, jejichž nákladnou instalaci do téměř dvacetiletého základu automobilka vzdala. Navíc má s továrnou v polských Tychách jiné plány – vedle Jeepu Avenger a Fiatu 600 v ní bude na stejné technice vyrábět i Alfu Romeo Junior. V případě městské pětistovky má smysl elektřina, což nástupce z turínského Mirafiori kvituje.
Spalovací „cinquecento“ trhy vyklízí, z prodejen nových aut míří do skladů a bazarů. Zároveň tím končí dlouhá desetiletí trvající éra masového segmentu třídveřových spalovacích vozítek, kam před pěti lety přispívala i Škoda Citigo. Po zastavení linky Fiatu 500 už nosí třídveřovou karoserii jen o 30 cm delší a dvakrát dražší britské Mini a téměř čtyřnásobně výkonná Toyota GR Yaris.

Tři miliony mezi námi
Během sedmnáctileté kariéry se pod kapotou pětistovky postupně vystřídaly zážehové dvou-, tří- i čtyřválce, turbodiesely, přeplňované čtrnáctistovky v modelech Abarth, a dokonce i původně prodělečný elektropohon – ten však byl vyhrazen pouze Kalifornii a Oregonu, kam se dovážel z Mexika, a před pěti lety se začal formou neperspektivních ojetin dovážet k nám. Pětistovky s děrovanými výplněmi nárazníků, velkou zadní stříškou, úzkou lištou s osvětlením zadní značky a často křiklavě oranžovým lakem není důvod vyhledávat.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!