Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 7
BMW řada 7
BMW řada 7
BMW řada 7
32 Fotogalerie

Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost

Luxusní sedan je jistě lákavý, zvláště když ho koupíte za méně než 300.000 Kč. Ovšem provoz takového auta něco stojí a vy musíte vědět, že ho dokážete uživit. A nejde jenom o spotřebu.

BMW 7 generace E65 a E66 (takto byla označena verze s delším rozvorem) přišlo na svět v roce 2001 a jeho odvážný design konzervativní klientele příliš nesednul. Chris Bangle za něj sklidil kritiku a teprve až facelift z roku 2005 věci uhladil a sedmička s odstupem času začala vypadat docela dobře a nenásilně.

Zatímco v době uvedení na trh tohle bylo vrcholné auto, za které jste museli zaplatit více než tři miliony korun, dnes ho můžete mít za ani ne desetinu původní hodnoty. To z něj dělá velmi lákavou koupi, ale musíte si dát obrovský pozor, co kupujete.

Zatímco dříve se prodávalo nejvíce klasických osmiválců, nová generace trochu obrátila a zákazníci přišli na chuť turbodieselům. Známý řadový šestiválec 3.0 v modelu BMW 730d je tak velmi oblíbená volba.

Je to mechanicky spolehlivý motor a jeho provozní náklady se dají udržet v relativně rozumných mezích. Reálná spotřeba se vejde do devíti litrů na 100 km. BMW prodávalo i osmiválcové turbodiesely v modelech 740d a 745d, ale i když se jedná o silné motory, je jich málo a provozní a servisní náklady často překračují náklady na poměrně nenáročné osmiválce na benzin.

Na test jsem si půjčil prodlouženou verzi s vrcholným benzinovým osmiválcem. Je to model BMW 750Li po faceliftu, takže jeho osmiválec 4,8 l nabízí velmi pěkných 270 kW a 490 N.m. Nad ním už byl v nabídce jenom dvanáctiválec, ale těch je na trhu poměrně málo. Pokud chcete ještě lepší dynamiku, musíte hledat přeplňovanou verzi Alpina B7 s výkonem 500 koní, ale za tu dáte klidně i milion korun.

Verze po faceliftu je také nepoměrně atraktivnější nejen z hlediska designu, ale hlavně provozních nákladů a servisu. BMW totiž konečně dořešilo počáteční problémy s elektronikou a zatímco první modely BMW 7 E65 a E66 na poruchovou elektroniku dost trpěly, po faceliftu a v posledních letech výroby už to bylo docela dobré. Nicméně ne úplně dokonalé a neprůstřelné.

Samostatnou kapitolou je palubní systém iDrive, přes který se ovládají důležité funkce auta včetně klimatizace, navigace, autorádia a palubního počítače. První modely s ním měly ohromné problémy a i když později aspoň přestal systém zamrzat (doslova, v teplotách pod nulou prostě nefungoval), zmatečná ergonomie ovládání iDrive zůstala. Vyžaduje to zvyk, ale zpočátku je to vskutku pro zlost.

Když jsme u elektroniky, důkladně zkontrolujte, zda hraje dobře autorádio, jestli funguje navigace a zda klimatizace a ventilace dělá to, co má. Pozlobit může také elektrické ovládání sedadel, centrální zamykání a automatické dovírání dveří a hlavně kufru. Ono se bez toho dá chvíli žít, ale obtěžuje to a snižuje hodnotu celého vozu.

Pokud jde o motory, spolehlivou volbou je prakticky jakákoli jednotka použitá po faceliftu. Řadový benzinový šestiválec je spolehlivý a relativně ekonomický, ale na velké a těžké auto stačí jen tak tak. Naftový šestiválec je dobrý, ale pozor na stav vstřikovačů. Potrápit ho mohou také obvyklé poruchy naftových motorů.

Benzinové osmiválce zpočátku trápily problémy s mazáním a únikem oleje, ale po faceliftu dostal motor N62B48, který byl v testovaném autě, například chladič oleje a prošel ještě několika drobnými úpravami proti verzi N62B44. Výsledkem byla velmi silná a zároveň spolehlivá jednotka s relativně rozumnou spotřebou.

Nejsilnější osmiválec umí jezdit za 12 až 14 litrů na 100 km, vrcholný dvanáctiválec si vezme reálně minimálně 15 litrů a při tom jeho dynamická převaha vynikne až v dálničním tempu. Na běžné jezdění je model 760Li poměrně zbytečný.

Choulostivým místem BMW 7 jsou automatické převodovky. Mnichovští tvrdili, že je v nich doživotní náplň oleje, takže některá auta s více než 200.000 km jezdí stále na původní náplň. Některé automaty se kvůli tomu doslova vysypaly a nová převodovka spolu s měničem točivého momentu vás vyjde na asi 180.000 Kč bez práce a montáže.

Repase převodovky od ZF se dá řešit za nějakých patnáct až čtyřicet tisíc korun podle odvedené práce. Majitelé, kteří olej v převodovce vyměnili po zhruba šesti letech a 100.000 km, nicméně mohou být relativně v klidu. Pak je ale dobré interval výměny zkrátit na čtyři roky nebo 60.000 km.

Podvozek je poměrně jednoduchý a odolný, i když životnost předního zavěšení není neomezená a potrápit dovede i zadní automatické udržování světlé výšky. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive jsou dost drahá zbytečnost a pokud kupujete automobil bez nich, budete mít v budoucnu o starost méně.

Koroze se na sedmičce po faceliftu prakticky nevyskytuje a v zásadě se jedná o bytelné a kvalitní auto. Pozor ale na exempláře po bouračkách a takové, které nemají jasný původ a naprosto průhlednou servisní historii.

Co se jízdy týče, nečekejte ani od osmiválců sportovní projev. BMW 7 je sice pohodlné a zároveň dynamicky nadané, ale do utažených zatáček se musí přemlouvat, zvláště v této prodloužené verzi. Nicméně se řídí velmi příjemně a je hezké, že nesvádí k agresivní jízdě. Osmiválec ve verzi 750i je báječná verze a vozu poskytuje nejen dynamiku, ale i charakter. Diesel na něj dynamicky nestačí, je slyšet a je to prostě diesel...

Celkové hodnocení

BMW 7 generace E65 a E66 umí být dobrá ojetina. Kupte si verzi po faceliftu a chtějte automobil z prověřeného zdroje a s jasnou servisní historií. Rozhodně si při výběru přizvěte na pomoc zkušeného mechanika, který tato auta zná a ví přesně, jakou péči potřebují. Určitě bude umět udělat i přibližný odhad ceny vyžadované práce.

Pokud dobře koupíte, bude sedmička sloužit spolehlivě. Největším nebezpečím jsou ale pochybná auta z neznámého zdroje, která mohou skrývat skutečně likvidační poruchy a problémy. Raději si v takovém případě připlaťte za prověřené auto. Důležité je také smířit se s tím, že zadarmo sedmička jezdit nebude, naopak vyžaduje pravidelný a pečlivý servis. Ten ale nemusí být nutně velmi drahý, když máte schopného mechanika.

Plusy

  • Komfort posádky a kultivovanost
  • Relativně nízké pořizovací ceny
  • Vypadá jako mnohem dražší vůz
  • Dynamika osmiválců
  • Náhradní díly nejsou extrémně drahé

Minusy

  • Drahý originální servis
  • Automaty ojetin na konci životnosti
  • Poruchová elektronika
  • Frustrující ovládání systému iDrive
  • Nepříjemné pneumatiky runflat

BMW 750Li E66 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)4799
Největší výkon (kW/min)270/6300
Točivý moment (N.m/min)490/3400
Převodovka6AT
Největší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)11,4
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru75 697
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)215 000/249 000

Vybraní konkurenti

Mercedes-Benz S W221 (2005 - 2013)

Nová generace Mercedes-Benzu přišla v době faceliftu BMW 7. Značně zlepšila reputaci minulého vydání, ale i tak je potřeba mít se na pozoru stejně jako u Mnichovských. Automatické převodovky Mercedes-Benzu bývají spolehlivější, dokážou však potrápit standardně dodávaný pneumatický podvozek a elektronika. Ceny ojetých Mercedes-Benzů S jsou výrazně výše než u BMW 7.

bmw premioveznacky bazar luxusnibmw premioveznacky bazar luxusni | acz

Audi A8 (2002 - 2010)

Facelift druhé generace Audi A8 přišel současně s modernizací BMW 7. Nejoblíbenější je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI a nutno říci, že je to asi nejrozumnější volba. Benzinové osmiválce nejsou tak zajímavé a výrazné jako u BMW a majitelé si stěžují na poruchovost, spotřebu oleje a zlobivou elektroniku. Pokud chcete osmiválcové Audi A8, bude lepší se podívat po starší a mechanicky jednodušší generaci.

bmw premioveznacky bazar luxusnibmw premioveznacky bazar luxusni | acz

Range Rover (2002 - 2012)

Třetí generace luxusního off-roadu je zajímavou alternativou zavedeným modelům, ale provozní a servisní náklady mohou být doslova likvidační. Range Rovery mají velmi choulostivou elektroniku a i když po mechanické stránce je vůz odolný, některé kusy za sebou mají těžký život, tak zkontrolujte stav podvozku. Dobře také prověřte stav turbodieselových motorů, ale nepočítejte s tím, že ušetříte na provozu.

bmw premioveznacky bazar luxusnibmw premioveznacky bazar luxusni | acz

Text a foto: Dalibor Žák a archiv