Ojeté Audi A4 „B9“ (typ 8W): Stále aktuální model je úspornější, hezčí, ale taky křehčí
Stále ještě aktuální generace Audi A4 „B9“, prodávaná od roku 2015, vypadá jen jak evoluce předcházející B8. Pod povrchem ale čeká kompletně jiné auto – v něčem lepší, v něčem horší. Každopádně je to stále vrchol toho, co umí koncern Volkswagen Group ve střední třídě nabídnout.
Stejně jako je Mercedes třídy C vstupní branou k „opravdovému“ mercedesu, je i A4 modelem, od nějž začíná pořádné audi. Tedy s podélně uloženým motorem, lichoběžníkovou přední nápravou i přístupem k šestiválcovým motorům. Koncernová nabídka ve střední třídě ale zároveň staví zákazníka před dilema: Škoda Superb, Volkswagen Passat či stylový Volkswagen Arteon sice vycházejí z nafouknuté platformy golfu, ale jsou prostornější a slibují únosný servis ojetin. Audi A4 „B9“ na sofistikovanější platformě MLB Evo je naopak spíš zmenšeninou luxusních modelů – ze stejné platformy dnes vyrůstají i A6, A8, ba dokonce i dvojice Audi Q7 II/VW Touareg III.
Menší neznamená levnější
Byť má tohle A4 většinou také pod kapotou čtyřválce známé z podobně mladých větších škodovek i volkswagenů, řada technologií ve zbytku vozu je už stejně sofistikovaná a drahá jako u zmíněných ředitelských modelů. Kusy s adaptivním tempomatem tak mají v nárazníku rovnou dva radary, každý za 50.000 Kč. Jeden přední světlomet LED tu nevychází na obvyklých 25.000 Kč jako u passatu, ale na 58.000 až 83.000 Kč podle typu. Takže i po zdánlivě malém nárazu do přídě létají stejné statisíce jako v případě manažerského A6. Pojišťovny to samozřejmě vědí a tomu odpovídá i sazba havarijního pojištění. Zkrátka menší audi ve všem neznamená levnější audi a dvojnásob dobře se tu vyplatí zvažovat, zda opravdu potřebujete kus vybavený veškerými hi-tech vymoženostmi.

Bytelná mechanika
Výhodou A4 je, že s podélně uloženým motorem se vždy pojily robustnější převodovky. Že šestiválce mají až na jednu výjimku (předokolka 3.0 TDI 160 kW) výtečný klasický 8° automat od ZF známý i z velkých bavoráků, je jen vrcholek ledovce. I základní benzinové jednotky 1.4 TFSI v A4 dostaly bytelný 6° manuál ML322, případně příplatkový 7° S-tronic DL382 s mokrými spojkami, což byly skříně s kapacitou na 400 Nm, používané i diesely 2.0 TDI. Pro porovnání – základní motor 1.4 TSI v passatu či superbu dostával jen skříně s kapacitou do 250 Nm, tedy už bez rezervy.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!